Gå til innhold

ATI Radeon 8500LE kjører på 230mhz - er ikke det unormalt la

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ja jeg kjøpte jo det samme kortet som deg...

argh. det var liksom planen at dette skulle være i boks i dag.

har lest litt rundt om kring, og jeg fant en fyr som hadde samme kort som oss, dvs kjørte på 230mhz og hadde 3,6ns. han flashet med retail, og fikk masse lilla og blått dritt på skjermen... men på samme sted skrev en at han hadde gjort det, og det funket strøkent.

Du kan jo prøve du og se hva som skjer... :grin:

Lenke til kommentar

heh.. når jeg kjørte den 8500.rom fila som jeg og (han andre) trudde var for stor gjennom radedit og lagra et annet sted landa fila på 48 kb..

som var nøyaktig samme som den originale..

er det nå trygt å flashe ?

virker på en måte som radedit komprimerer fila ?

Lenke til kommentar

jeg har sinnsykt lyst å hive innpå 8500.rom - men amtidig så er jeg ikke helt sikker på om pci skjermkortet jeg har funker, i tilfelle noe skulle gå galt.

Og det er jo dritkjipt hvis jeg ødelegger kortet når jeg nettop har fåttt det.

Kan en eller annen som har peiling på skjermkort flashing si om det er trygt å hive iinnpå den 65kb filen, 8500.rom?

Lenke til kommentar

jeg kjørte som sagte 8500.rom fila gjennom radedit og lagra - da kom den ut på samme størrelse som backupen av originalen på kortet mitt. gikk helt flott å flashe, men da jeg kom til post fikk jeg artifacts av noe slag. lot den gå fra post og videre.

funker helt greit før windows i de skjermbildene som ikke inneholder farger. men booting til windows gikk i dass. kjørte derfor inn den gamle biosen og alt er tilbake til normalt. det var mao ikke noe sjakktrekk å slenge inn 8500.rom-fila

Lenke til kommentar

Jeg flashet min med en 7008.rom driver. Denne funket ikke, så jeg tok backup av min gamle og flashet tilbake. Ikke noe problem.

Utklipp fra en tråd hos http://www.rage3d.com for hvordan man flasher BIOS(minner om at denne er for en annen .rom fil så dere bytter ut navnet med riktig fil:

----------------------

First, get yourself a bootable diskette. I used this program to make one. It's fast and easy, you'll just have to run it and put a diskette in

http://www.hellasystems.de/ftp/Util...70/drdflash.exe

Then you'll need the correct BIOSfile. PAL or NTSC.

You'll also need a flashing utility. I used Atiflash, some people use Flashrom.

UPDATE: Found the links at radeon2.ru

Atiflash:

http://www.radeon2.ru/bios/util/atiflash.zip

Flashrom:

http://www.radeon2.ru/bios/bios_flashrom.zip

(Link supplied by RadEdit)

Download RadEdit. You can get it from Rage3d files page.

Backup your bios with it.

Copy the BIOS what you are going to patch to the diskette, and also the backup BIOS. Copy also the flasher utility. You could keep the files in your harddrive, and flash them through there just using the diskette to boot to dos, but if you have NTFS-filesystem, you won't be able to get to your HD while in dos.

Bootup to dos.

I used atiflash, so I typed:

Atiflash -p 0 filename.rom

In this case filename.rom = 7008pal.rom/7008ntsc.rom

This will patch the bios.

Boot.

I think flashrom works the same way, but atleast atiflash gives pretty easy instructions when you only type atiflash.exe. I'd think that flashrom gives adequate help also.

If you run in to problems with the new bios, you can do the same procedure again, just changing the filename to the old backup bios.

----------------------

Håper dette var til hjelp.

[ Denne Melding var redigert av: gstavdal på 2002-07-05 13:21 ]

Lenke til kommentar

jeg har ogsaa et LELE kort med 3.6ns minne. Etter aa ha flasha om til den biosen fra radeon.ru (stoerrelsen spiller ingen rolle - de gamle er mindre enn de nye) og et par blyantstreker kjoerer jeg naa pent og pyntelig paa 300/315. Saa det er bare aa kjoere paa!!!

Lenke til kommentar

Et par blyant streker? Forklar hvor du kortslutter og hva :wink: Jeg har et Excalibour 8500 LE kort fra topline,som har 4 ns Ram :sad: men alikevel er det originalt 275/275 så jeg har en mistanke om at det er voltmoddet fra før...

Men som sagt en guide ja takk! :wink:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-05 13:18, superdigg skrev:

jeg har ogsaa et LELE kort med 3.6ns minne. Etter aa ha flasha om til den biosen fra radeon.ru (stoerrelsen spiller ingen rolle - de gamle er mindre enn de nye) og et par blyantstreker kjoerer jeg naa pent og pyntelig paa 300/315. Saa det er bare aa kjoere paa!!!

Hvilken bios flashet du med? (www.radeon.ru funker ikke) Og hvilket kort har du nøyaktig? og hvor skal blyantstrekene?

Lenke til kommentar

Hører det er mye forvirring ute å går, og jeg har vært litt fraværende...

Aki, skal vi se, jeg starter på toppen:

Quote:

GeeZuZz:

et litt n00b spørsmål:

Built by ATI = ATI radeon - ikke hercules eller noe sånt?

Ja. Helt riktig!

Quote:

Ludde:

jeg kan altså heelt trygt flashe om til "vanlig 8500" bios som du linka til?

Du nevner senere at det er en størrelseforskjell i BIOS, MEN at du har et BBA kort. Leser videre og kan se at det ikke gikk helt vellykket... det ser ut som om at du også må voltmode skjermkortet... DET tar jeg niks ansvar for! Kan sikkert leite opp en how-to guide til deg senere.

Quote:

gstavdal:

ExcaliBuR; vet du om denne bios'en fikser bug'en i Radeon kortene på 3D applikasjoner og spill henger seg?

Det spørs...

Nr. 1: Hvilken BIOS revisjon har du?

Nr. 2: Og, hvilken BIOS revisjon skal du flashe til?

Hvis den du skal flashe til er nyere (I RadEdit så står det 'BIOS Date/Time' og her står datoen og klokkeslettet når BIOS'en du sjekker er laget) kan det hende at det fikser noe, slik som Alpha Blending errors o.l, det store fiksene kommer vel med tiden i driverne.

Quote:

superdigg:

jeg har ogsaa et LELE kort med 3.6ns minne. Etter aa ha flasha om til den biosen fra radeon.ru (st...

(Ja, jeg kortet det ned, skyt meg :grin:)

Jo, det har litt å si så lenge man IKKE har et BBA kort!

BBA kort har "stor nok" rom "plass" etterhva researchen min har kommet fram til... (hittil)

Quote:

Prog_Kick:

Et par blyant streker? Forklar hvor du kortslutter og hva Jeg har et Excalibour 8500 LE...

ExcaliBuR kortene er ment til å kjøre på 300/300 standard. Derfor er LE-ExcaliBuR på samma hastighet som retail, "non-ExcaliBuR", kort.

Quote:

GeeZuZz:

...(www.radeon.ru funker ikke)...

Det skal være http://www.radeon2.ru :grin:

Når det gjelder voltmodding, så skal jeg se hva jeg kan finne.

Og når det gjelder BIOS fila (8500.rom) så er det en standard PAL Retail på 275/275. på ca. 69kb.

BBA kort skal i teorien ha niks problemer med denne BIOS'en, MEN non-BBA kort har problemer (Ihvertfall Club3D).

Quote:

Ludde:

excalibur:

sjekk

skrivde en guide basert på textfila du sendte meg :smile:

creditert deg seff..

Nice =) Hehe... lettere å henvise til den en å skrive en guide hver eneste gang =), takker for at du tok meg med i footnoten =) Hehe... (Jeg var BARE trøtt! Jeg ruser meg ikke, og drikker ikke! :wink:)

Quote:

GeeZuZz:

ExcaliBuR: du er en helt!

Gudedyrkelse er tillatt!

hehe...

Bare hyggelig å hjelpe!

Jeg ville anbefalt å heller redigere sin egen backup.rom fil til ønsket hastighet, da de fleste grafikk feil o.l er mest sannsynlig driverfeil. Noen på rage3d.com forumet snakket om memory leaks i eldre BIOS versjoner o.l, dette blir (I det tilfellet ER det fikset nå) fikset ved hjelp av drivere!

Quote:

Ludde:

kos og klems, din hengivne ludde :wink:

I love you too man :wink:

Lykke til folkens!

Lenke til kommentar

ExcaliBuR: Dette har du tydeligvis meget god greie på.

Først og fremst gjeder det få gjort om biosen til PAL. Da er det bare å åpne Biosen min i radedit, velge PAL, lagre, gå ut i dos og flashe, sant? (jeg må ta på "enable unsupported..." før jeg kan velge PAL. skal jeg det?)

Men 7500 poeng i 3dmark duger ikke synes jeg. (selv om det egentlig holder plenti), og når jeg leser superdigg sitt innlegg, så har jeg en følelse av at kortet mitt kan gjøres like raskt, siden jeg også har LELE med 3,6ns (LELE = LEkort på 230mhz sant?)

Men jeg har merket at i noen spill, inkludert noen tester i 3dmark virker det som om bildet henger litt igjen. FPS er normal, men bildet henger liksom litt igjen allikevel. Kankskje flashing av BIOS ville fikse dette også?

[ Denne Melding var redigert av: GeeZuZz på 2002-07-05 14:59 ]

Lenke til kommentar

hm.. trur jeg stopper der jeg. biosflashing er én ting men voltmodding.. vel.. ikke med et splitternytt kort ;) og selv om jeg bare får kortet opp i 250-260/- uten krøll, er jeg ganske fornøyd med tanke på at det er et kort til 1300 som har dualscreen attpåtil :)

men excali, du kan sikkert finne en slik voltmodguide til meg/oss.. hadde vært artig å lese.

btw: hørte rykter på hw.no om radeon excalibur-kortene.. som skulle være klokka høyere. hvor har det blitt av disse ?

Lenke til kommentar

Quote:

Det spørs...

Nr. 1: Hvilken BIOS revisjon har du?

Nr. 2: Og, hvilken BIOS revisjon skal du flashe til?

Hvis den du skal flashe til er nyere (I RadEdit så står det 'BIOS Date/Time' og her står datoen og klokkeslettet når BIOS'en du sjekker er laget) kan det hende at det fikser noe, slik som Alpha Blending errors o.l, det store fiksene kommer vel med tiden i driverne.

Akkurat nå sitter jeg på jobb og kan ikke sjekke det, men hvor finner man BIOS oppdateringer til ATI kort? Har kun funnet driveroppdateringer på de sidene.

Den BIOS'en jeg forsøkte å flashe til var en uoffisiell 7008.rom(som har fikset veldig mange Radeon 8500 problemer), men fikk flashet tilbake til den gamle da det ikke fungerte for meg.

[ Denne Melding var redigert av: gstavdal på 2002-07-05 15:13 ]

Lenke til kommentar

Her er jeg igjen med svar =)

Quote:

GeeZuZz:

Først og fremst gjeder det få gjort om biosen til PAL. Da er det bare å åpne Biosen min i radedit, velge PAL, lagre, gå ut i dos og flashe, sant? (jeg må ta på "enable unsupported..." før jeg kan velge PAL. skal jeg det?)

Ja du skal enable unsupported.

Når det gjelder PAL, så får du flere valg, du får PAL-M, PAL-B NTSC... osv. når du har på "Enable unsupported". PAL-B er standarden i Norge.

Quote:

GeeZuZz:

...(LELE = LEkort på 230mhz sant?)

Riktig det, at LELE er på 230MHz, LE skal være på 250/250 og vanlig retail er på 275/275.

Quote:

GeeZuZz:

Men jeg har merket at i noen spill, inkludert noen tester i 3dmark virker det som om bildet henger litt igjen. FPS er normal, men bildet henger liksom litt igjen allikevel. Kankskje flashing av BIOS ville fikse dette også?

Som jeg sa før, flashing av BIOS hjelper som regel IKKE på lagg osv (Med mindre man klokker da seff. =)). Nyere revisjoner kan heller hjelpe med på klarer 2D, bedre TV-ut kvalitet osv, 3D gjengivelsen er det driveren som står for mest. Noen har sagt at enkelte funksjoner, slik som alpha blending osv. har blitt bedre ved hjelp av nyere BIOS revisjoner, MEN hvis det ike var for så lenge siden du kjøpte kortet, så er det mest sannsynlig at du allerede har den isste revisjonen og at problemet heller er en driverfeil.

Quote:

Ludde:

...hørte rykter på hw.no om radeon excalibur-kortene.. som skulle være klokka høyere. hvor har det blitt av disse ?

ExcaliBuR kortene er det ikke mange av på det norske markedet... jeg HAR sett noen fra Hercules på komplett.no, men disse er nå tatt vekk fra ordrelista deres. Og, som sagt, et Retail ExcaliBuR er klokket til 300/300, LE ExcaliBuR er på 275/275, og LELE (Hvis det eksisterer) er på 250/250.

Voltmodding er vel kanskje en like stor risk å utføre som BIOS flashing... du må bare være meget stø på hånden.

Her er to guider, begge er på engleske, den ene er med vanlig blyant, og den andre er ved hjelp av en ledning og loddeutstyr. Velg selv hva som passer =)

Blyant: http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=953

Lodding: http://www.xbitlabs.com/video/radeon8500-overclocking/

Quote:

gstavdal:

...hvor finner man BIOS oppdateringer til ATI kort?...

Her er siste PAL BIOS: http://www.radeon2.ru/bios/8500_pal.zip

Den er laget 7.11.01 klokka 14:12 :wink: Siste oppdatering.

Når det gjelder drivere, så har det blitt sagt mange ganger før: http://www.rage3d.com ELLER http://www.reactorcritical.com ELLER (Hvis de fortsatt har drivere for ATI da) http://www.3dchipsett.com

De aller siste, 7.74 fungere UTMERKET! Men husk å laste ned Controlpanel som var ment for 7.73 driverne først! (Anbefaler rage3d.com på det sterkeste!)

Lykke til!

PS: GeeZuZz: Jeg får "bare" underkant av 5000 marks med mitt =).

Lenke til kommentar

Gjorde kortet til PAL nå, men jeg får svart hvitt allikevel. men det gjorde jeg med det gamle kortet også. tror det er TV'en som ikke støtter s-vhs.

Hvis jeg utfører gråblyant trickset, og flasher retail Radeon 8500 275mhz, funker det da kanskje? får lese guiden først. gidder ikke å gjøre det hvis det er avasert... kortet er tross alt helt nytt...

tror du det hjelper å feste på ramsinks og litt sånt på kortet? fant side der en fyr viste hvordan han monterte masse sånt på kortet.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-05 18:49, GeeZuZz skrev:

Gjorde kortet til PAL nå, men jeg får svart hvitt allikevel. men det gjorde jeg med det gamle kortet også. tror det er TV'en som ikke støtter s-vhs.

Hvis jeg utfører gråblyant trickset, og flasher retail Radeon 8500 275mhz, funker det da kanskje? får lese guiden først. gidder ikke å gjøre det hvis det er avasert... kortet er tross alt helt nytt...

tror du det hjelper å feste på ramsinks og litt sånt på kortet? fant side der en fyr viste hvordan han monterte masse sånt på kortet.

RAMsinks hjelper lite... i forhold til hvor mye det koster og effort det tar å putte de på...

Har aldri prøvd meg med blyant- eller loddeoverklokking, så jeg kan desverre ikke hjelpe deg av erfaring der... blyantrikset ser ikke så veldig avansert ut, og hvis du gjør det vil RAM få høyere spenning og du vil kunne overklokke mer, så da vil det nok nå 275MHz.

Lykke til!

Lenke til kommentar

WOW?

Jeg tok og flashet biosen med den retail 8500 biosen, bare på gøy for å se hva som skjedde.

Resultatet var at alt så ut til å være fint. men jeg la merke til at på muse-markøren blinket det litt, og når jeg flyttet på vinduer i windows, kom det masse farger og dritt.

OK. dette gikk dårlig tenkte jeg. MEN, så kom jeg på at jeg leste en plass at jeg måtte uninstallere alle drivere og slikt før jeg flashet. Jeg fjernet alle drivere og stoppet powerstrip.

Når jeg restartet funket alt fint, og jeg installerte driverne på nytt - og restartet igjen. Nå har altså maskinen startet - og alt ser ut til å funke! ingen "artifacts" eller hva dere kaller det! Men jeg har ikke prøvd noen 3d ting enda.

Jeg bare lurer på, hvor kan jeg se hvilken klokkefrekvens jeg kjører på? hvis jeg åpner radedit og trykker current - får jeg da info om kortet mitt da? den hviser i hvertfall 275mhz !!

får teste 3dmark...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...