Gå til innhold

RAID?

Mortarius

Anbefalte innlegg

Jeg skal enten ha MSI K7T-266 PRO2-RU Hovedkort Socket A VIAKT266A, ATA/100,Raid,lyd, ATX, USB2.0

eller MSI K7T-266 PRO2 Hovedkort for Socket A

VIAKT266A, ATA/100, lyd, ATX, DDR

Hva er egentlig RAID ? Og er dette noe bare servere har bruk for ? Hva er ellers forskjellen på disse kortene og er det verd de 25o kr. å ta det med RAID enn det uten ?

Er det ellers noen andre kort dere kan anbefale istedet for disse ?

Skal bruke det til en Athlon XP 1600+ med 512 DDR RAM

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Valgte RU kortet pga. USB2 på fire porter - totalt 8 USB porter. USB2 er framtida, lite produkter enda, flere kommer. Er og bakoverkompatibel med USB1, trenger Win 2000 eller XP i ferskeste utgave for å kjøre. Har Win 98SE og bruker portene på USB2 utgangen, MEN kjører nok vanlig USB fart til eg skifter til XP Pro, og apparat i andre enden som kjører USB2. Såg i en test at USB1 fotoapp. gikk litt fortere mot 2-porten.

Raid delen var ikkje viktig for meg, kjører en harddisk på den vanlige IDE kontrollen. Må ha 2 harddisker tilkobla om en skal bruke raid kontrollen på dette kortet (de fleste andre og).

Eg la ut mer for USB2 som dette kortet er det eneste i salg nå som har? Har sett USB2 Pci kort tilsalgs opp mot kr. 1000,- då er merutlegget på ca. 250,- for USB2 og 2 USB porter mer enn på PRO2 vært prisen.

Lenke til kommentar

---RAID anbefales på det sterkeste men selv om du får kontrolleren nesten gratis må du ha ekstra disk og det koster litt, hvis det ikke er problem så må du bare slå til; uten at jeg kan dokumentere det er det vel MSI/promis som har veldig god onboard løsning, det funker hos meg knallbra

Lenke til kommentar

Anbefaler å kjøpe et RAID kort utenom man bytter som oftest hovedkort oftere en RAID kortet. RAID gør det mulig å koble opp IDE harddisker slik: Man kobler to harddisker på raid kortet slik at man slik at man lagrer dataen annenhver gang på harddiskene (harddiskene blir da som en) i teorien dobbelt så rask. eller man kan koble harddisken slik at man lagrer akkurat samme informasjonen på hver av diskene, dette brukes som en sikkerhetskopiering. Eller man kan koble 4 disker sammen slik at man kan kombinere disse to. det er en fordel at hardiskene er like store, de må ikke være det men summen av de to vil være størrelsen på den minste ganger to.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...