Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Hastesak!]Nytt NIC på domeneserver - ARP-problem?

Anbefalte innlegg

Heisann gutter og jenter!

Nettverkskortet på domenekontrolleren vår rauk i går, så eg fekk nettopp eit "Intel Quad PRO/1000"-kort i posten, og satte det på plass.

Problemet er at med det nye kortet får ikkje serveren kontakt med verden, og verden får ikkje kontakt med den.

Det eg lurer på er om det ligg i routingtabellene på serveren, men eg har null kjennskap til sånt. Er det nokon som har vært borti lignande problem? Eller kjenner til routing og sånt? Finns det lette måter å ordne opp i problemene på?

Serveren køyrer tenester som DHCP, DNS, printservices, authentication-server, og meir, så det haster å få det opp og gå.

Det gamle NIC'et fungerer fint på 10Mb/halv duplex, men det går merkbart ut over nettverket her.

-n

btw.. Korriger meg om eg er heilt på viddene... Kan være eg tar HEILT feil...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, virker det fortsatt ikke etter reboot?

Jeg ville prøvd å bytte TP-kabel og switchport, og så låse duplex og hastighet til det samme på både switch og server (i den rekkefølgen), og håpe at det blir bedre av det.

Har merka at enkelte gamle switcher ikke takler auto MDI/MDX nettverkskort, og at disse må låses til 100mbit full duplex for å virke.

Lenke til kommentar

Svitsjen fungerer fint, det er det "onboard"-nic'et som tuller seg.. Kjøpt derfor eit quad-kort. Trur ikkje det er verken kortet (det nye), kablene eller svitsjen som er problemet no.

Det nye NIC'et må ha samme ip som det game kortet (*.*.*.2), problemet er forskjellen på MAC-adressene på det gamle og nye kortet. Dei er forskjellige. Eg trur det er der problemet ligger.

Men det hadde vært kos om nokon kunne bekrefte at det kan være problemets kilde, eventelt korleis ein kan fikse opp i det.

Lenke til kommentar

Tja ,det kan jo høres veldig sånn ut, men ARP-cachen er ganske kortvarig på vanlige maskiner, varer jo fra et par minutter til et par sekunder før tingene blir sletta igjen.

Mac adressene på alle kort er forskjellige, og det skal aldri være noe problem å bytte til en IP adresse som har vært i bruk tidligere på nettverket eller i samme maskin.

Lenke til kommentar

Hvis du er redd for at ARP cachen ikke er tom er det bare å skrive "arp -a" i cmd vindu for å se om det ligger noe i cachen, evt "arp -d" for å slette cachen.

Men kan det ha noko å sei at svitsjer har MAC-minne? Dvs. at dei hukser adresser?

Det stemmer. Svitsjer registrerer hvilke MAC adresser som er koblet på de spesifiserte portene, men det oppdateres automatisk dersom en annen maskin kobler seg på porten.

Men på de fleste svitsjer i dag kan man manuelt låse porten på en svitsj til spesifikke MAC adresser, vet ikke om det kan være en mulighet her....

Du skriver at du kjøpte et Intel Quad Pro 1000 kort, dvs Gigabit hastighet? Kan det også kjøre 100/10? Hva er spesifikasjonen på svitsjen din?

Lenke til kommentar

Svitsjen er ein kjip, billig HP procurve 2324, som desverre ikkje er managed (skal forhåpentleg vis bestille ny snart), so eg kan ikkje tvinge den til å køyre 10 og/eller 100mbit. :(

Kortet kan køyres som 10/100/1000, men intet hjelper.

Har køyrd arp-kommandoen med /a -perameteret, men får beskjed om at "no entrys found". Har prøvd å legge inn nokre adresser (blandt anna til routeren og nokre andre servere), men det hjelper ikkje.

Men såg nettopp no at WINS-tenesten var stoppa. Kan det ha noko å seie, mon tro..?

*rote, leite, riveogslite*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...