Gå til innhold

Enkleste måte å endre cd-key på en OEM install?

Anbefalte innlegg

Skal sette opp 15 identiske servere, og får lisensene i morgen.

Det greieste er å innstallere en av maskinene og sette den opp riktig for så å klone disken til alle de andre maskinene.

OS det er snakk om er Windows server 2003.

Men alle maskinene kan ikke kjøre med samme lisensnøkkel, så det må endres før de sendes ut. Disse serverne kommer til å bli satt ut på ganske kritiske steder, og relativt utilgjengelige for oss teknikere, så vi vil ikke risikere at vi plutselig må ut på en platform i nordsjøen el. for å fikse lisensproblemer,

Det første som faller meg inn er "sysprep"....

er det andre muligheter? og er sysprep hensiktsmessig her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vet meget godt om volume license, men det er ikke jeg som gjør bestillingene her, og de som har ansvar for saken har sikkert sine grunner for at det er bestilt som det er gjort...

RIS virker sikkert også, men sysprep er så greit i og med at det bare er å kjøre "sysprep" fra run... dialogen. Men spørsmålet er: får du endret cd-key og, eller er det bare bruker/pass og innstillinger som må legges inn på nytt?

Lenke til kommentar

Med sysprep får du noe som ligner på det du får med ferdige maskiner fra butikken, det vil si at du velger hvilke komponenter som skal legges inn under sysprep-oppsettet, og når du har kjørt inn imaget får du spørsmål om brukernavn, eiernavn og cd-key når du starter opp første gang (så vidt jeg kan huske ihvertfall).

Hvis jeg ikke husker helt feil så kan man bytte CD-key under aktiveringa av windows, når M$ serverne finner ut at du allerede har aktivert for mange ganger, men det er jeg ikke sikker på.

Jeg kjenner også til den morsomme saken med andre folk som bestiller inn :-p

Lenke til kommentar

Det gikk kjempebra. Sysprep er en venn i nøden...

Lagde et array med to SCSI disker, og innstallerte en maskin. Gjorde det så ferdig som mulig, og opprettet en sysprep konfigurasjon som kun krever cd-key + pcnavn og adminpassord ved første boot.

Tok så ut en disk og satt inn i neste maskin, og rebuildet arrayet fra den innstallerte disken. Gjorde det samme med den andre tomme disken i orginalmaskinen. Gjorde det så med resten av maskinene, 4 om gangen.

Så var det bare å boote opp, og skrive inn cdkey og aktivere windows :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...