Gå til innhold

Erfaringer med Chieftec BX 03 ønskes

Anbefalte innlegg

Jeg trenger desperat et nytt kabinett som har plass til vannkjølingen min. Jeg åpnet opp et Chieftec-kabinett på jobben istad, og likte det jeg så.

Er det noen som har et BX 03-kabinett eller et LBX 03-kabinett og kan hive inn noen erfaringer med dette? Tenker på støy og airflow, og evt erfaringer med vannkjøling i det. Hvordan går det med SATA-disker siden diskene står feil vei (tenker på plass til kontaktene)?

Er det forresten noen som vet hva forskjellen på BX 03 og LBX 03 er?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har et BX03 kabinett. Har hatt det siden sommer 2004. Desverre vet jeg ikke forskjellen mellom BX og LBX. Har desverre ikke brukt vannkjøling før.

Fordelene med BX03:

* Stooort kabinett, plass til mye og litt til. God plass gir også gode termiske egenskaper.

* Slot-in med rail/skinner for harddisker. Utrolig praktisk!! Sett på skinnen på siden av harddisken og kjør disken rett inn. Vinket slik at diskene ikke trekkes "bakover" innover i kabinettet, men rett ut til siden. Ikke mer fiklette skruing og demontering av RAM o.l. for å få ut en disk. Er også muligheter til å montere 80x80 mm vifte bak diskene.

* USB/FireWire og lyd-bracket i front. Slipper å krype bak maskinen for å koble slike ting til. Er også en liten "dør" man kan åpne/lukke for denne bracketen.

* Muligheter for vifter i sidedørene (også "baksiden" for viften til harddiskene). I baksiden er det 2 "vifteholdere" så du kan "clip'se" viftene rett inn uten å skru etc. Hele "vifteholderen" er avtagbar mens viften står i. "vifteholderen" kan modifiseres :) (min ene er limt på grafikkortet med en 80x80 mm montert hihi)

* 6 x 3.5" - 4 x 5.25" - 2 x 1.44"

* Alle brønner og knapper i fronten på kabinettet er bak en dør. Har klart flere ganger å utløse CD-ROM på min gammle PC, samt å restarte/slå av ved uhell.

Ulemper med BX03:

* Veier en del, og er ikke godt egnet som LAN-maskin. Krever litt muskler ja :)

* "Bare" 2 x 80x80 mm vifteplasser bak, uten støvfilter.

* Ingen vifteplass i front.

* Railene/skinnen er ikke udestrukterbar, jeg har klart å brekke den kroken man griper fatt i for å trekke disken ut på en skinne.

* Hadde litt problemer med å sette i PCI-kort. AGP-kort gikk helt fint.

Annet:

Spiller ingen rolle hvilken vei diskene står, men er litt vanskeligere å montere kabler om det står slik at kablene peker mot den døren man vanligvis aldri åpner (den bak hovedkortet) Følger med 2 stk vinklete SATA-kabler for å montere dette i mot "frontdøren". Men jeg har klart å få klappet igjen døren med standard SATA-kabler (ikke vinklet). Strømforsyningen bråker litt, men min boxed kjøler til AMD64 3400+ overdøvet den.

Du finner mer på Chieftec's hjemmesider.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Ah, nydelig - den siden har jeg ikke vært innom :)

Til LAN har man bil, og jeg antar at vekten gjør sitt til å dempe vibrasjonsstøy. Fikk bare sett såvidt på det på jobben..

Alt dette "viftetullet" er jeg litt likegyldig til da målet mitt er å ha så få vifter som mulig i maskinen - derfor vannkjølingen.

Strømforyning ahr jeg så det holder, så det bør heller ikke være noe problem :)

Hva var problemet med PCI-kort? Var sporene på kabinettet fil i forhold til hovedkortet?

Lenke til kommentar

Vel, skal lett gå vannkjøling inni der. Tipper man kan smugle et par katter i kabinettet selv med alt av hardware allerede installert :) Mulig du må trekke fra èn katt med vannkjøing da.

Når den bak-bracketen på PCI-kortet stod i "sporet" i kabinettet var det litt for langt bak i forhold til PCI-porten på hovedkortet. Var snakk om 1 mm eller noe, men nok til at det ble litt vrient. Kan også være hovedkortet eller PCI-kortet som var 1 mm feil-dimensjonert. Men det gikk til slutt da :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...