ostmann_pat Skrevet 3. juli 2002 Del Skrevet 3. juli 2002 Går det bra å overklokke en Pentium 100 mhz? Den orginale kjøleren var bare en 60mm Papst nede i front i mitt ekstra-mini-tiny-tower. På CPU'en satt en slags ribbe (meeget liten) med noe hvitt pastagreier under. Vifta er byttet ut med en 80 mm papst som bråker mer enn et f16 under takeoff (skal få viftestyring snart så vifta kan gå på 9 volt). CPU'en går orginalt på 66mhz*1,5. Det er maks systembus, så det blir multipliern som må endres. Den kan jeg få opp til 2,5, så jeg får 166mhz. Går dette bra? Trenger jeg et termometer eller "går det sikkert greit"? Lenke til kommentar
FuzzyUnc Skrevet 3. juli 2002 Del Skrevet 3. juli 2002 Pentium-cpu'er er stort sett ikke så alt for glad i overklokking, ihvertfall ikke hvis du kjører på samme eller høyere systembuss enn de har originalt. Hvis du derimot setter ned buss-hastigheten kan du nok klokke den opp en del, men lavere buss hastighet vil også gi innvirkning på hastigheten pr. Mhz. F.eks. er min P166 (66x2,5) raskere på original hastighet enn når den går på 180Mhz (60x3). Den nekter å starte på 200Mhz (66x3), selv om jeg har heftig kjøling og arctic silver mellom cpu og kjøleribbe. Husker en her på forumet klarte å klokke en P166 opp til 250 ved å sette ned buss-hastigheten til 50. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå