TanglewoodD Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 Ja, det ga ikke stor informasjon, men det er nok ikke så mye info om saken heller, men da vet vi det iallefall, håper den kommer te Desktop å ;D Lenke til kommentar
kdog Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 (endret) Hva er det da som gjør at dette er bedre enn vanlige heatpipes da? Er det noen som sier det er bedre enn heatpipes da? Jeg fikk inntrykk av at det her var snakk om en heatpipeløsning, men fylt med et nytt og bedre stoff (den magnetiske væsken). Fordi det pumpes "Aktivt" rundt i rørene, i følge kilden. Kan tenke meg at dette er like teoretisk som en evighetsmaskin.. The report said a hollow magnet in the piping will act like a pump to move the magnetic fluid, drawing the nano oil into the heat exchanger and drawing heat from a CPU. "en hul magnet i rørene vil virke som en pumpe.. heh.." hvor mange har prøvd å bruke magneters "energi", da? Jeg kan tro det, om det er snakk om en spole rundt rørene. det ville jo funket, men ikke uten tilført energi. Edit: kanskje væsken har ulik magnetisme, avhengig av temeratur, slik at varmeforskjellen pumper stoffet rundt.. Endret 5. april 2005 av kjerts Lenke til kommentar
kdog Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 (endret) for rakettforskere med forståelse for teknisk engelsk (eksempelvis Simen1?): Magnetic Heat Pump jeg ble ikke klokere.. Edit: Eksempel på min(og denne kildens) teori bak denne artikkelen: The Electromagnetic Pump One unique benefit of liquid metal is the ability to pump this coolant efficiently with a silent, non-moving parts pump. The electromagnetic pump is located in-line with one of the fluid channels. It consists of magnets, a yoke and two electrodes, again ensuring the simplicity of the solution. Altså tilført energi.. Kilde: NanoCoolers Endret 5. april 2005 av kjerts Lenke til kommentar
hanigjen Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 Altså tilført energi.. Kilde: NanoCoolers Jepp, ser slik ut på den siden, og det betyr at siste paragraf i artikkelen er feil Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 (endret) for rakettforskere med forståelse for teknisk engelsk (eksempelvis Simen1?): Etter å ha lest den første linken må jeg si at jeg ikke ble særlig mye klokere jeg heller. (Selv om jeg sendte min første rakett til himmels med hjemmelaget drivstoff fra bunnen allerede som 13 åring. ) Den andre linken hadde derimot glimrende skisser som viser hvordan elektromagnetiske pumper fungerer og hvordan det kan brukes til CPU-kjøling. Men som sagt så er det jo snakk om tilført energi i form av strøm her. Jeg skulle likt å vite litt mer om effektforbruket, hva rørene er laget av og hvilken legering kjølevæska er laget av. Men uansett, denne semi-aktive kjølingen er i det minste lydløs (ingen bevegelige deler) og kan potensiellt være mer effektiv enn heatpipe. (uten at jeg har regnet på det) Edit: Her er en hel ferdig kjøler beregnet for bærbare PC'er: Endret 5. april 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
kdog Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 Tittelen rakettforsker traff bedre enn forventet, Simen1 Tror egentlig kilden til artiklene er akkurat dette prinsippet, og har oversett strømkontakten til den lille elektromagneten.. Slik som bildet illustrerer fungerer det jo på samme måte som vannkjøling i en lukket krets, men uten roterende pumpe. Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 Hvordan vil magnetfeltet oppføre seg på PC komponentene gen. sett? Er det noen gauss som påvirker dette? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 Hvordan vil magnetfeltet oppføre seg på PC komponentene gen. sett?Er det noen gauss som påvirker dette? Så små magnetfelter som det er snakk om her vil ikke ha noen innvirkning. (ref.: trådene om myten at HD'er blir slettet av nærliggende magneter) Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 Så små magnetfelter som det er snakk om her vil ikke ha noen innvirkning. (ref.: trådene om myten at HD'er blir slettet av nærliggende magneter) Hmm. jeg tenkte mer på integriteten til transistorene (Les: ustabilitet pga elektronhop forårsaket av magnetene) Det ser ut som om de ligger rett opp HK'et... Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Ut ifra det bildet ditt, kjerts, kan det jo se ut som vannkjøling går en liten revolusjon i møte, hvis man kan bruke dette prinsippet i stedet for en "bråkete" pumpe. Da kunne til og med jeg bli interessert i "vann"-kjøling... Lenke til kommentar
Vice Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Men som noen var inne på: hva er fordelen med dette fremfor en vanlig heatpipe løsning? Denne magnetløsningen virker jo både dyrere , mer komplisert og har trolig ingen større effekt enn vanlig heatpipe. Tviler sterkt på at dette er noe som vil slå an. Eneste fordelen jeg kan se med dette er dersom væsken beveger seg betraktelig raskere inne i rørene slik at man da kan lage et "vannkjølingslignende" system for å kjøle flere ting. Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Men som noen var inne på: hva er fordelen med dette fremfor en vanlig heatpipe løsning? En fordel er at man ikke er avhengig av tyngdekraften for å få ting til å bevege seg riktig. Nå er det jo flere som har kommet utenom dette (f.eks. XP-120) men det gjelder for endel løsninger enda. Men jeg er ikke sikker på hvorfor dere mener at dette ikke vil være mer effektivt enn heatpipe. Heatpipe var jo noe som skulle være mer effektivt enn en rein kobberstang. Det har aldri vært ment som noen erstatning for vannkjøling. Jeg mener at væske i sirkulasjon leder varme mye bedre enn heatpipe. Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Nå finnes det faktisk vifteløse CPU kjølere (for bla s754/939) den dag i dag. Leste en test og det bør nok være mer effektivt enn kjøleren jeg linker til. På sikt ser jeg for meg at man kan bruke denne teknologien til alle typer kjøling (GFX, PSU etc.). Silence, at last! <- Uten å bli fattig eller bli ufrivillig rørlegger Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Eneste fordelen jeg kan se med dette er dersom væsken beveger seg betraktelig raskere inne i rørene slik at man da kan lage et "vannkjølingslignende" system for å kjøle flere ting. Det er et litt komplisert regnestykke å finne ut av hva som er mest effektivt. Mange av størrelsene i regnestykket er også ukjent så jeg får ikke gjort noe med det. Noen av de viktigste faktorene er: Hvor raskt magnetpumpa klarer å pumpe væska (l/time), hvor stor varmekapasiteten til væska er (kJ/(l*°C)), og hvor effektiv den sammenlignede heatpipen er: strømningshastighet og varmekapasitet (husk at det er faseovergang i heatpipe men ikke i magnetvæskesystemet) Poenget med at tyngdekraften ikke spiller noen rolle for magnetvæskesystemet er jo også et godt poeng. PS. En annen ting jeg lurer på er hvor miljø..ehm..vennlig "ferrofluid" er.... Lenke til kommentar
G Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 (endret) Moderatoredit: Unødvendig langf sitat fjernet. Den videoen du gav link til var rå! :!: Jeg tenkte også på sånn åreforkalkning som du kommer inn på her. (hvis det var metallpulver tilsatt en væske, da ville det jo skille seg ut på bunnen). Så Fe (jern) atomene forandrer ikke magnetiske egenskaper når det er i kjemisk binding med andre atomer i disse molekylene. Magnetisme vet jeg lite om ennå. Hva er det som gjør at Fe er magnetisk mens for eksempel Au ikke er magnetisk? Hvorfor er enkelte grunnstoffer magnetiske? Vil alle molekylene disse grunnstoffen blandes sammen med også bli magnetiske? Hvis du har grunnstoffer som ikke er magnetiske i utgangspunktet men blander noen slike sammen, vil det da være mulig å få magnetiske molekyler? Masse nysgjerrighet.. Endret 6. april 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Nå spør du vanskelig . De magnetiske egenskapene påvirkes av eventuelle kjemiske bindinger. Forskjellige typer rust har drastisk forskjellige magnettiske egenskaper: Hematitt(Fe2O3) , Ferritt(Fe3O4), og Wustitt(FeO). Jern mister også ~99% av de magnetiske egenskapene ved en gitt sammensetning når man blander inn Cr og Ni for å lage rustfritt stål. Magnetismen er også avhengig av temperatur, da rent jern vil miste ~99% av sine megnetiske egenskaper hvis det passerer Curie-temperaturn på 770°C. Det sistnevnte påvirker ingen av de kjemiske egenskapene til jern og er dermed trolig en egenskap i selve atomkjernen. Du får sikkert en langt bedre forklaring her: http://www.rareearth.org/magnets_magnetism.htm Lenke til kommentar
democomputer Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 http://en.wikipedia.org/wiki/Magnetism Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Må også legge til at dette er vel egentlig ganske energisparende? Varer ganske lenge også med tanke på at en magnet "lever" i 300 år smile2.gif Varer ikke magneter lenger? Jeg trodde magnetisme ble værende i millioner av år hvis det ikke ble "overskrevet" av et langt kraftigere magnetfelt i en annen retning. PS. Heatpipes og vanlige passive kjølere har vel også "evig" levetid så vidt jeg vet og er like "energisparende" siden det ikke krever tilført elektrisk energi. Det er ivertfall det jeg har fått vite Lenke til kommentar
Sigurd2 Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 (endret) Dersom man søker på "Ferrofluid" kan man finne masse informasjon om væsken. I det "fri" vil den danne merkelige 3d former, med "spikes", når den påvirkes av magnetfelt. Eksempel på former Endret 6. april 2005 av Sigurd2 Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 (endret) I det "fri" vil den danne merkelige 3d former, med "spikes", når den påvirkes av magnetfelt. Jepp, ikke ulikt magnetisk støv (jern osv), noe vi forresten har veldig mye av der jeg jobber. Jeg ser ofte morsomme formasjoner av støv som har samlet seg på magneter. Det kan bli spennende å se hvordan disse kjølerne slår an, vi trenger flere stillegående luftløsninger. Endret 6. april 2005 av Rikky Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå