Gå til innhold

PC i fremtiden!


Anbefalte innlegg

stikkord vil være: nanoteknologi, kvantecomputere, verdensomfattende trådløst høyhastighetsnett (for både telefoni og data) til en rimelig fastpris og sist men ikke minst; en form for "grid computing" hvor man låner datakraft etter behov fra dette nevnte nettet. rør alt dette sammen og du har en heftig fremtidsvisjon hvor ordene  "gigabyte" og "terrabyte" blir nærmest uvesentlige. 

 

mulig jeg tar litt hardt i her, men det er lov å håpe!  :)

Noe sånt, ja...

Og min største frykt er: hvem kommer til å ha kontroll over alt det der ? Staten(e), MS eller et multinasjonalt security/kontrollorgan ?(EU,XX,osv)

Spm er seff. software relatert...

Endret av jarmo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror minnemoduler som harddisk blir vanlig eller gammeldags. Dette vil gi en sinnsyk rask lasting av f.eks. operativsystem, spill osv. I praksis vil man nok rett og slett slippe bootscreen. Dette finnes per i dag, men det koster vel 5000 kun for den saken der man fester modulene - disse må kjøpes i tillegg... Men om noen år kan ikke dette utelukkes ihvertfall...

 

edit: dessuten er jo størrelsen viktig. Om 15-20 år kan det godt hende at vi får en 10-15 ganger (og vel så det) så kraftig pc som jeg sitter på nå, i lommeformat... Og med tanke på varmen, blir nok dette langt ifra de kraftigste pcene du vil finne.

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar

Firesky: Sikker på du ikke overdriver en smule?

 

"Stråler med strøm som gikk flere kilometer" "et par hundre folk ble godt stekt" :!: :whistle:

 

surbz00r: Helt enig: Det å boote OS vil gå på sekunder fra en minnebasert OS-partisjon. (Husker for 20 år siden da jeg kunne sitte 5-10 minutter for å laste inn neste brett (max 64kB) av et spill fra kasettspilleren på C64'en min :p )

Lenke til kommentar
hva skjedde da?

Jeg har hørt mye om Tesla sitt virke før men dette tok kaka. Han svidde da ikke et par hundre mennesker og lagde flere kilometer lange lyn. Lynene han klarte å produsere var etter mitt øyemål fra bilder ikke mer en noen få meter lange. Jeg har heller aldri hørt om at noen ble alvorlig skadet under eksperimentene heller. Tesla selv levde til han ble 87 år og døde av "alderdom" som det så pent heter. Det står en lang biografi om han her: http://www.teslasociety.com/ og jeg kunne ikke finne noe om ulykker der. Spenningene ble omtalt som "flere millioner volt" og ikke 50 millioner som firesky skriver. Uansett, hvis det var sant at det var hele 50 millioner volt så er det nok til å lage lyn som er opptil ca 50 meter lange gjennom vanlig luft. Ikke "flere kilometer". Personlig tror jeg det var snakk om et ensifret million volt og dermed ett ensifret antall meter lange lyn.

 

Men det er klart at hvis noen mener de har kilder på at "et par hundre folk ble godt stekt" og at han klarte å lage "Stråler med strøm som gikk flere kilometer" så må de gjerne fortelle og linke i vei. Da skal jeg bøye meg i støvet.

Lenke til kommentar
Firesky: Sikker på du ikke overdriver en smule?

 

"Stråler med strøm som gikk flere kilometer" "et par hundre folk ble godt stekt" :!: :whistle:

 

surbz00r: Helt enig: Det å boote OS vil gå på sekunder fra en minnebasert OS-partisjon. (Husker for 20 år siden da jeg kunne sitte 5-10 minutter for å laste inn neste brett (max 64kB) av et spill fra kasettspilleren på C64'en min :p )

tja er ikke sikker men detr var jeg leste....

boka jeg leste det i var jo nesten like gammel som prosjektet så man vet jo aldrig..

 

er godt mulig at det ikke stemmer...

Lenke til kommentar

PC i fremtiden. Vel det vi kaller personal computer tror jeg forsvinner aka det finnes ingen PC i fremtiden :p

 

Vet dette høres veldig sært og usansynlig ut, men jeg vil tro at det vil komme såfalte tablet maskiner, samt brikker som er plasert underhuden som blir styrt av nervesignaler. Så hvis du tenker på en ting så gjør den det.

 

Rå prossesor kraft vil ikke øke på den samme logaritmiske skalaen som den har gjort til nå, mens optimaliseringer vil gjøre at ytelsen vil øke relativt mye.

 

Angående strøm, så vil den enten måtte bli tråløs, eller at det kommer en batteritype® som er flere tusen ganger "bedre" enn de vi har i dag.

Endret av Macfan
Lenke til kommentar
du får legge ut framføringen din her på forumet da, så kan vi se hva du har dratt ut av denne diskusjonen ;)

Ehm...ja vi får se om vi får tid :p

Nå har vi ikke bare hatt om pc i fremtiden da, så vi kunne ikke akkurat bruke ALLE svarene vi har fått.

Men noen har vi brukt...

Dessverre så er det mest en muntlig framføring med debatt og demonstrasjon, og en liten del powerpoint....

Så blir litt vanskelig å legge ut her :(

Lenke til kommentar

Overføring av strøm trådløs er mulig med induksjon, men det er begrenset hvor langt og mye det kan gjøres uten å få massive magnetfelt produsert. Jeg mener det er noe utstyr som bruker det i dag til å kade opp men da utrolig kort avstand slik som elektriske tannpussere.

 

Hva som har skjedd om 15- 20 år er vanskelig å si, men det meste av utvikkling vil nok fortsette med raskere dataoverføringer og større lagringsplaass uansett hva du tenker på. Det som kanskje blir mest spennede er hvor fort dette vil skje og hva for noen uventeted ting som skjer.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke fremtiden er trådløs strøm (selvsagt kan det bli det om 100 år, men ikke om 20). Jeg tror heller komponentene vil bruke mindre strøm, og at batterikapasiteten blir mye bedre. Til slutt vil kanskje hver harddisk ha et eget batteri, et som varer i flere år.

Vel, 100 er litt og dra i.

Lenke til kommentar

Vel. Jeg begynnte selvfølgelig å drømme om store ting da jeg så denne overskriften, men så begynnte jeg å tenke på hvordan dataverden var for 15-20 å siden.

 

For 15 år siden satt jeg med en Amiga 500 med harddisk, og selv om dagens pcer selvfølgelig er mye kraftigere, så vil jeg ikke si at forskjellen egentlig er så sinnsykt stor. Den eneste forskjellen er jo egentlig at alt i dag er raskere, og har mer lagringsplss. Eller så var jo alt det samme. Håper forskjellen om 20 å vil bli mye større enn den er mellom i dag og for 15 år siden...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...