Gå til innhold

PC i fremtiden!


Anbefalte innlegg

BAQUERO: ta og kikk litt på den linken eg hadde om Nicola Tesla og trådlaus energi litt lenger oppe... DÅ skal eg love deg du får dagens latter, for det er virkelig sprøtt.........

Fatboy: Jeg har faktisk lest det. Det er vel tydlig at han ble litt småsprø på slutten, men man skal ikke mobbe Tesla. Det er ikke så mange som har fått oppkalt en enhet etter seg! For de som ikke måtte vite det måler en styrken på et magnetfelt (magnetisk flukstetthet) i Tesla. Jeg er forresten litt usikker på om den fremstillingen maler et riktig bilde av oppfinnelsen hans, men det får være så.

 

-Baq

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fint at jeg morer deg ;)

tesla coil er riktignok trådløs, men ikke nøyaktig.

du har rett, det er umulig å overføre strøm trådløst, for 20 år siden viste de jo alt som var mulig nå, derfor vet vi jo nå hva som er mulig om 20 år...

 

de viste jo at ved hjelp av mico-bølger så kunne de varme opp mat, de orket bare ikke utvikle det(eller viste de det?)

 

kanskje vi(du) faktisk ikke vet alt som er mulig og ikke mulig....

Det er klart at en ikke kan vite hva som er mulig om 20 år, men jeg har et såpass realistisk syn på virkeligheten at jeg ikke tror naturlovene vil endre seg noe særlig fremover.

 

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med "nøyaktig trådløst" eller at de viste at en kunne varme mat (vann) med mikrobølger.

 

Baq - vet ikke alt, men tror ikke på mirakler

Lenke til kommentar
Det er riktignok et "luftgap" mellom spolen og tannbørsten din, MEN tannbørsten må plasseres inni spolen for at det skal fungere. Det nytter altså ikke å bruke dette til 'trådløs overføring' i den forstand at en sender strøm fra et punkt til et annet (f.eks. to meter unna).

Selv om det ikke er 2 meter unna så er det fortsatt trådløst... (funker sikkert i praksis opp til noen få cm.) Komfyrer med induksjonstopp funker på samme måten.. Trådløs overføring av strøm til kasserollen. Dette funger selv om du har bittelitt avstand, f.eks en gryteholder i kork eller tre mellom kasserollen og plata.

 

I praksis ser jeg for meg at det oftere blir brukt "ladestasjoner" for mobiltelefoner og annet bærbart utstyr der man bare legger enheten oppå en flat ladestasjon med plastoverflate for å lade enheten.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Prudusenter av cpu, brikker ol. Må satse på ny telnologi, de får ikke puttet mer transtistore i brikkene sine. Min spådom: Organisk teknologi :cool: .

Husker jeg så et program på nrk en gang som omgikk bla, moores lov og organisk teknologi.

Det såg jeg også!

Jeg som hadde håpt på en helt vill utvikling nå!

Men så viste det seg bare at den j**** tyskeren hadde sagt noe tull...

Lenke til kommentar
Selv om det ikke er 2 meter unna så er det fortsatt trådløst... (funker sikkert i praksis opp til noen få cm.) Komfyrer med induksjonstopp funker på samme måten.. Trådløs overføring av strøm til kasserollen. Dette funger selv om du har bittelitt avstand, f.eks en gryteholder i kork eller tre mellom kasserollen og plata.

 

I praksis ser jeg for meg at det oftere blir brukt "ladestasjoner" for mobiltelefoner og annet bærbart utstyr der man bare legger enheten oppå en flat ladestasjon med plastoverflate for å lade enheten.

Helt enig med deg, men mener at du ikke kan kalle dette noen stor revolusjon som vil bringe PCen et skritt fremover. Lite vits å lade en PC e.l. induktivt hvis en kan bruke direkte kontakt. :p Det er vel riktigere å kalle det induksjon enn overføring av strøm, i og med at overføring impliserer at du sender noe fra et punkt til ett annet?

 

Baq

Lenke til kommentar

Som andre også har nevnt: Framtida ligger i optiske datamaskiner, der et sinnsrikt system av fiberoptikk erstatter transistorer. Mener å huske at jeg har lest et sted at optiske datamaskiner i teorien kan bli opptil en million ganger raskere enn det dagens datamaskiner basert på silisiumbrikker kan bli. Men dette ligger muligens lengre fram i tid enn tidsramma på 15-20 år. Tanken om optiske datamaskiner er på mange måten litt av den samme som fusjonskraftverk; vi vet det er mulig, men det tar tid å utvikle det, og vi vil oppdage mye på veien.

Lenke til kommentar

Jeg tror at PC vil dele seg i flere grener:

- hjemmekino/mediasenter, mer stil, høyere "wife acceptance factor" enn det vi ser nå

- kontormaskiner omtrent som nå, men mer stillegående!

- PC vil få mindre nisje, PDA vil bli den nye personlige maskin

- PDA slår ut 3G mobiltelefon pga støtte for WiMAX, Wifi osv.

 

Den nye generasjon personlige maskiner vil

- være lette og bitte små

- være alltid på, alltid på nett, gjøre deg alltid tilgjengelig

- sjekke helsestatusen din kontinuerlig, bl.a. blodtrykk og puls (det er noen militære prosjekter på dette, inkluderer nærmest et helt apotek som kan brukes på den enkelte, legen foreskriver og doserer over nett) Mulig dette blir det som blir "killer application".

- vil du ha med deg hele tiden

- brukergrensesnitt vil være delvis VR

- skjerm på innsiden av briller eller rett til synssenteret (du har vel lest Neuromancer?)

- virtuelt tastatur

- stor lagringskapasitet på maskinen, enda større backup på nettet

- prinsippet er alt lagres, intet slettes

- hastighet er ikke det viktigste, pålitelighet teller mer

- konvergens av mail, news, web, IRC til en maskin

- stor båndbredde, fleksibelt medium (3G, UMTS, Wifi, bluetooth, WiMAX, IrDA, ethernet, USB osv)

- høy sikkerhet

Lenke til kommentar

Beklager at det blir mye flisespikking baquero, men jeg ville bare ha frem poenget. Induksjon er en trådløs måte å overføre strøm på. Det er bare å ha en spole i begge ender. En transformator er f.eks like mye basert på induksjon som elektriske tannbørsteladere, induksjonsovner, induksjonskokeplater, og trådløse ladestasjoner. Induksjon = trådløs overføring av elektrisk energi fra en plass til en annen. (ok, det er korte avstander men likevel)

Lenke til kommentar

Jeg, for min del, liker å ha litt størrelse på pcen(sitter med en Shuttle nå, er akkurat passe). Begynte med 386. Hva skjer med overklokkere og moddere i framtiden hvis alt er mikroskopisk lite? "Jøss, se på den fantastiske loddingen eller plastikkbiten jeg har flyttet/tusjet på..." Syns det er litt av sjarmen å ha noe som en kan skru på og sette sitt eget personlige preg på.

 

Dette synes ihvertfall jeg.

 

Wollis

Lenke til kommentar
Komfyrer med induksjonstopp funker på samme måten.. Trådløs overføring av strøm til kasserollen. Dette funger selv om du har bittelitt avstand, f.eks en gryteholder i kork eller tre mellom kasserollen og plata.

Unnskyld, men vil bare bemerke en liten ting. Den utrolig lille, men tilstedeværende fysikeren i meg roper varsku. Jeg tror en vil kalle det overføring av energi, ikke strøm. Husk at energi finnes i mange former. Ha en ellers strålende dag!

 

Wollis :yes:

Lenke til kommentar

apropo kjølesystemer. 3m hadde jo laget en pc eller noe der komponentene var nedsenket i et flytende materiale, som igjen var avkjølt. har ikke sett noe mer til denne løsningen, men den så bra ut iallefall (og billig)

 

min visjon:

 

vi vil nok se en del arkitekturer passere. det meste av komponentene i en datamaskin er jo svinbra uansett, ting som må forbedres er harddisker, og effektforbruket (spesielt til bærbare maskiner). crt skjermer dør forhåpentlig ut i bytte mot noe elegant og godt for øynene. små evolusjoner som ikke skaper hysteri, men som vil gjøre hverdagen enklere, som feks optiske mus har vært for oss entusiaster. generelt vil ting bli mer miljøvenlige og burkervenlige. jeg håper ikke at pcer slutter å være noe man bygger og oppgraderer, for det er jo halve morroa... men man vet jo aldri. software er jo en ekstremt viktig del av evolusjonen, men tror ikke vi skal ta den delen her. eller hva? :hmm:

Lenke til kommentar

Folk kommer fremdeles til å ha PCer til spilling og arbeid. Noen vil klare seg med mindre enheter, men en god del vil fremdeles ha den store strømkrevende boksen som må til for å få topp fps i Half-Life 5.

 

Ellers vil vi se at PCen mister noen oppgaver, og muligens får andre nye. Det er over 20 år siden jeg fikk min første datamaskin og over 12 år siden jeg var på nettet for første gang. Det har skjedd en del, men det har for det meste vært snakk om en evolusjon. Selv om det kommer ting som er "tusen" ganger raskere/bedre/større/mindre betyr ikke det at bruken vil endre seg så voldsomt, hovedsaklig åpner det for nye bruksområder som har vært for krevende før. Den siste maskinen min har 200000(to hundre tusen) ganger mer minne og over 2000 ganger så høy hz som en VIC-20, som nå er rundt 25 år gammel. Jeg bruker PCen til en del mer i dag, men det er stort sett det samme konseptet som VICen jeg fikk da jeg var 10.

 

Lagring vil nok bli skilt ut i en enhet som er sikrere og samt gjør det enklere å dele informasjon mellom forskjellige enheter, muligens som ekstern tjeneste over (skikkelig) bredbånd. Feks vil nok mange ønske å lagre bilder de har tatt med digitalkamera litt sikrere enn på en PC-boks. De vil også ønske å kunne vise disse bildene(og film mm) på storskjermen i stua når besteforeldre er på besøk samt ha muligheten til å sende dem på email om det er øsnkelig. En slik løsning har en del av oss allerede med filserver, multimediabkos mm., dog det kan raskt komme en litt enklere plug&play standard for noe slikt.

 

En evolusjon vi nok vil se er at skjermer blir veldig billige, så billige at de blant annet delvis kan overta for fotografier og bilder på veggen. Istedet for å ha et stillbilde av gamleklassen kan man istedet ha et slideshow fra skoletiden. Når de etterhvert blir tynnere, bedre, mindre strømkrevende og billigere så vil faktisk også e-books slå an, muligens slått sammen med anre funksjoner. Dette er dog litt off-topic siden vi da ikke snakke om PCen lenger ;) Nye skjermteknolgier som OLED kan kanskje gjøre brukbare VR-briller til en realitet som selvfølgelig må kombineres med en "spacial orientation" løsning for å slå an.

 

Trådløs kommunikasjon vil være en selvfølge, men mange vil fremdeles ha feks. fiber da de har en del applikasjoner som krever mer båndbredde enn hva trådløse løsninger kan tilby.

 

Trådløs strøm? Ikke i noen større grad. Kanskje i helt minimalistiske løsninger. Passiv RFID er vel til en hvis grad en slik løsning, og tilsvarende løsninger kan vel tas i bruk i mus og tastatur. Mus og tastatur kan også bruke den mekaniske energien som tilføres ved bruk.

 

Osv.

 

2025 vil ikke være så voldsomt annerledes, bare bedre, såsant ikke Kim- Jong-il, en Bush eller en annen luring har lagd toast ut av oss alle :)

Lenke til kommentar
Komfyrer med induksjonstopp funker på samme måten.. Trådløs overføring av strøm til kasserollen. Dette funger selv om du har bittelitt avstand, f.eks en gryteholder i kork eller tre mellom kasserollen og plata.

Unnskyld, men vil bare bemerke en liten ting. Den utrolig lille, men tilstedeværende fysikeren i meg roper varsku. Jeg tror en vil kalle det overføring av energi, ikke strøm. Husk at energi finnes i mange former. Ha en ellers strålende dag!

 

Wollis :yes:

Beklager flisespikking igjen... Du har helt rett i at det er energi som overføres. Strøm går gjennom en spole i kokeplata og induserer et magnetfelt som igjen induserer strøm i bunnmaterialet i kasserollen. Overføringen er altså av energi, fra strøm via magnetfelt til strøm igjen. Det var dette jeg litt forenklet kalte overføring av strøm fra A til B.

 

Ha en fin dag du også :yes:

 

Edit: Det var ikke meningen å promotere trådløs strøm så voldsomt som det kanskje virker. Jeg synes hanigjen sier det bra her:

Trådløs strøm? Ikke i noen større grad. Kanskje i helt minimalistiske løsninger. Passiv RFID er vel til en hvis grad en slik løsning, og tilsvarende løsninger kan vel tas i bruk i mus og tastatur. Mus og tastatur kan også bruke den mekaniske energien som tilføres ved bruk.

I tillegg har jeg tro på at ladestasjoner for mobilPDAtelefoner, høreapparater, bærbare PC'er, elektriske tannbørster og annet smått utstyr kommer til å bruke "trådløs strøm" som lademåte.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Du kan jo ta en titt på vedlegget... dette illustrerer kanskje hvor vanskelig det er å forutsi denne utviklingen  :D

det bilde er falskt...

har vært oppe sikkert 5 ganger her på forumet før...

 

 

og det kommer til å utvikle seg til å bli mindre og mindre, f.eks bare en lcd-skjerm med trådløs mus, tastatur og headsett, altså ingen kabler...

 

mus og tastatur kommer til å få strøm fra en trådløs sender, så man slipper batterier.

evt kan skjermen og tastaturet være byttet ut med 3d-briller, musa vil nok bli værende

 

og så klart kommer tv`n og ovnen til å komunisere, som alt annet, tenk deg ett kamera i ovnen, som gjør at du kan se åssen det står til med pizza`n uten å gå ut av godstolen :)

Greit nok bildet kan være falskt, men jeg syns allikevel det illustrerer en godt poeng med tanke på hvor vanskelig det er å spekulere i hvordan en datamaskin vil se ut om 15-20 år.

Lenke til kommentar

Godt poeng.

 

Siden folk har mye bra fanatsi her, hadde det vært kjekt om en slik tråd kunne bli satt til sticky.

 

Ellers: siden teknologien nå har kjørt fullstendig forbi kultur, juss og politikk, trro jeg nok de sistnevnte vil slå tilbake, og på en eller annen måte kontrollere maskinvaren. Tenk bare på alle disse "meningsbærende" i landet med inderlige ønsker om å redde teknologer fra seg selv...

 

Palladium var en tanke i denne retningen, jeg er sikker på at det kommer mer.

Lenke til kommentar

Mange gode ideer her synes jeg.

 

For min del tror jeg det viktigste med utvikling av pcen/datamaskinen (hva du nå velger å kalle enheten med cpu, minne, ut- og innenheter) ikke kommer til å være i hardwaremessig utvikling, som de fokuseres på her, men mer i økt samhandling mellom forskjellige systemer.

 

Vi ser vel litt av det i dag, med ideer som at man alltid skal kunne være online enten det er på jobben, hjemme med laptop eller på tur med PDA eller mobil, Universal Messaging Services, grunntanken bak .net osv.

 

Jeg tror utviklingen av dette vil ha en mye større betydning for hverdagen vår enn det at datamaskiner i seg selv blir mindre/mer effektive osv.

 

Ø.

Lenke til kommentar
mus og tastatur kommer til å få strøm fra en trådløs sender, så man slipper batterier.

dette er prøvd for hundre år siden av nikola tesla,

det han gjorde var å transformere opp spenningen til 50`000`000volt (dvs 50 milioner volt)

å vips så fikk han en trådløs strøm... problemet var jo bare at et par hundre folk ble godt stekt og stråler med strøm gikk noen kilometer!

 

ikke helt sundt for å si det slik...

 

men at det blir mer utvikling på batriene tviler jeg ikke på!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...