Gå til innhold

PC i fremtiden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når det gjelder skjermkort, så vil nok det utvikle seg noe sinnsykt.

Og når det gjlerder CPU så kan du sikkert følge Moore's lov i fem år til. Men det blir nok litt vanskelig å bruke den lengere da... For det er jo begrenset hvor mye man kan forminske transistotrene. Men vis de hadde funnet noe annet enn silisium, så hadde det sikkert blitt fart på sakene :D

 

Edit: Velkommen til forumet

Endret av BaX
Lenke til kommentar

Jeg tror det kommer til å komme helt annen teknologi enn det som er idag på Prossesorene.Så jeg tror ikke det blir begrensnig på prossesors hastighet.Forskerne finner sikkert ut å lage Cpu på en helt annen måte.

 

Og når det gjelder bredbånd,så blir det sikkert gjennom satelitt standar.Hastighet standar på bredbånd om 20år :hmm: sikkert 1Gbit :whistle:

 

Og når det gjelder system minne brikker,så forsvinner de helt.Fordi jeg tror det kommer til å komme en brikke som er både harddisk og minne i et.Så man trenger ikke minne brikker lenger. :w00t:

Endret av msh
Lenke til kommentar
Du kan jo ta en titt på vedlegget... dette illustrerer kanskje hvor vanskelig det er å forutsi denne utviklingen :D

Det der er en photoshop (sikkert fra FARK eller Something Awful).

 

Jeg tror PCene vil bli mindre, men ikke upraktisk små. Jeg tror også at vi vil få mer spesialiserte komponenter, dvs en prosessor til fysikk, en til ray tracing etc.

Lenke til kommentar
Du kan jo ta en titt på vedlegget... dette illustrerer kanskje hvor vanskelig det er å forutsi denne utviklingen  :D

Det der er en photoshop (sikkert fra FARK eller Something Awful).

 

Jeg tror PCene vil bli mindre, men ikke upraktisk små. Jeg tror også at vi vil få mer spesialiserte komponenter, dvs en prosessor til fysikk, en til ray tracing etc.

Mulig det, men den er i alle fall en god illustrasjon på hvor fort utvikligen går. Vi husker vel alle Bill Gates uttalelse: "640K ought to be enough for anybody." :thumbup:

Lenke til kommentar

Om 15-20 år så vil vel dagens kolosser av en datamskin til å forsvinne helt, men vi vil få en datamaskin i alle ting vi benytter oss av daglig, som f.eks. tv, kjøkkenet (masse muligheter her til å legge inn en liten pc i mange ting), armbåndsur, mobiltelefon, bil osv. Vi kommer til å ha en liten pc i alle ting vi benytter oss av. Med en pc mener jeg alt foregår trådløst og alle "ting" kommuniserer med hverandre på en måte. TV'en vil bli en to-veis kommunikasjon ved hjelp av pc brikken montert inne i tv'en. Kjøkkenet vil fortelle deg hva som er tilgjengelig til alle tider av mat og hva som mangler av mat og hva du burde kjøpe inn. Med alle pc'ene du har i huset mener jeg at disse vil holde seg "online" hele tiden og du kan kommunisere med alle du vil kommunisere med til alle tider. Du har tilgang til alle tv stasjoner du vil se hvor som helst i verden.

Lenke til kommentar
Du kan jo ta en titt på vedlegget... dette illustrerer kanskje hvor vanskelig det er å forutsi denne utviklingen :D

det bilde er falskt...

har vært oppe sikkert 5 ganger her på forumet før...

 

 

og det kommer til å utvikle seg til å bli mindre og mindre, f.eks bare en lcd-skjerm med trådløs mus, tastatur og headsett, altså ingen kabler...

 

mus og tastatur kommer til å få strøm fra en trådløs sender, så man slipper batterier.

evt kan skjermen og tastaturet være byttet ut med 3d-briller, musa vil nok bli værende

 

og så klart kommer tv`n og ovnen til å komunisere, som alt annet, tenk deg ett kamera i ovnen, som gjør at du kan se åssen det står til med pizza`n uten å gå ut av godstolen :)

Lenke til kommentar

Tror egentlig at en del ting blir slått sammen. F.eks. grafikk- og lydkort i ett! Harddiskene blir som minnebrikkene idag og regner med at de vil bli mye raskere!

Tror også standardene som ATX forandrer seg.. Nå er jo BTX på "full" vei inn på markedet, men det kommer nesten garantert flere standarderer som blir mye mer brukt.

Begrepet "Personal Computer" tror jeg kommer til å forandre seg litt også..

Tror også hovedkortene kommer til å bli "smarte".'

Dessuten vedder jeg på at store deler av veggen blir skjerm. Konseptet er under forskning vet jeg, å det lar seg gjøre å "sy" inn en LCDskjerm i det meste!

Endret av Glisevask
Lenke til kommentar

 

mus og tastatur kommer til å få strøm fra en trådløs sender, så man slipper batterier.

Overføre strøm trådløst har vært prøvd før,

Mannen som gjorde det døde , det sier vel alt.

 

Men med en spolefunksjon burde det gå.

Eller batterier som lader seg selv ved bevegelse.

(men dette går jo i dag, om 20 år kan vi lese denne posten og le)

Lenke til kommentar
Har et prosjekt på skolen om hvordan dataen kommer til å bli om 15-20 år...

 

Dette er ikkje så forferdelig lang tid, men det er jo berre å sjå på utviklingstakta dei 15-20 siste åra, så får du jo ein viss ide om korleis det går. Dessuten er det jo ein gang slik at framtida er bygd på notidas teknologi, berre at dagens 'spiss'- teknologi vil bli meir utbreidt og allemanseige.

 

På 90-talet vart internett allemanseige. Dette er vel rekna som den største revolusjonen innan dataverda sidan mikroprosessoren såg dagens lys. Vi er faktisk fortsatt i internetts barndom og du kan rekne med at det vil bli mykje meir avansert kommunikasjon mellom folk og ting i tida som kjem. Ta berre sjølvmeldinga som eit eksempel. No kan folk levere sjølvmeldinga på nettet. Det var ganske utenkelig for kun få år sidan. Der er vel også nokon som er redd for at utviklinga skal gå i retning av eit 'overvåkingssamfunn' der alt du gjer, lagrast som digital informasjon (kortbruk,internetbruk,bompengestasjonar,telefonbruk,videoovervåking m.m). Denne informasjonen kan lett føre til svekka personvern hvis den fell i feil hender.

 

Omtrent samtidig med framveksten av internett har jo PCen blitt allemanseige, og ikkje berre eit leiketøy på gutterommet. PCen har blitt 'stuerein' og du treng ikkje være nerd får å sette deg ned foran den. Til og med jenter(!) kan visst ha god kunnskap om data i våre dager.

I framtida kan eg tenke meg at PCen slik vi kjenner den i dag kanskje blir mindre utbredt. Eg trur vi vil få 'smarte' enhetar som stereoanlegg, kjøleskap, hus og underholdningsmaskin som er integrert og 'snakkar' sammen. Allerede no finst det teknologi som gjer at du kan ringe heim for å slå på varmovnen eller dra fra persiennene så det er behagelig når du kjem heim frå jobb. I framtida blir nok slike system meir utbreidt og bedre integrert.

 

Det kanskje aller heitaste utviklingsområdet er miniatyrisering og energisparing og då kanskje spesielt i mobiltelefonar.

All elekrtonikk blir jo stadig mindre og mindre, og du får plass til stadig meir funksjonalitet på den samme plassen. Frå å være kolossar på størrelse med ein koffert, får vi i dag mobilar som forsvinn i skjortelomma og likevel har innebygd mekapiksel kamera og allt du kan tenke deg. Eg trur mobilen vil stå for den mest interessange utviklinga framover fordi den er billig og 'alle' har en. Om 15 - 20 år vil du sikkert få mobiltelefonar som overgår dei villaste fantasiar. Allt kan være innebygd og prosessorkrafta vil sikkert glatt overgå dagens PCar, slik at du i praksis ikkje treng nokon PC å koble deg opp til.

 

For å gi eit visst inntrykk av utviklinga av prosessorkraft og miniatyrisering kan eg nevne at min snart 10 år gamle kalkulator har meir regnekraft enn dei første romfergene...

 

Det som imidlertid ser ut til å kunne bremse utviklinga av mobile enhetar er batteriet. Dagens teknologi er ikkje holdbart og sjølv når brenselceller kjem vil dei kreve påfyll, og du kan ikkje lade dei frå strømnettet slik som dagens batteri. Energi er vel egentlig den store utfordringa for framtida.

Endret av mrleee
Lenke til kommentar
Overføre strøm trådløst har vært prøvd før,

Mannen som gjorde det døde , det sier vel alt.

mye har vært prøvd mange ganger, som å fly, var MANGE som prøvde det og døde for de klarte det, i dag er det ingen kunst å fly...

 

trådløs strøm er noe de fortsatt forsker på, ikke si at det er umulig...

 

om 20 år fra nå av er det mye som er mulig som ikke er mulig nå...

Lenke til kommentar

Vi kommer til å se mer og mer løsninger som skal lette hverdagen vår. Tipper de fleste hjem kommer til å ha en sentral server som vil være 5-6 x så sterk som toppmaskinene i dag, samt at de vil ha en lagringskapasistet på 10 TB.

 

Denne vil styre alle andre små maskiner rundt omkring i huset. Og den vil lære seg vanene dine. Når du ikke ser på TV'n har den studert ditt mønster. Så når du kommer hjem vil den spørre om du vil se det programmet om fluefiske du glemte å få med deg.

 

Den vil også hente oppdateringer via internett, og den vil tilby ferske nyheter i den rekkefølge du liker det.

 

Jeg tror ikke mange av oss har det slik at den styrer dusj/bad etc, men den vil styre små dibedutter som du tar deg råd til, eks kaffemaskin etc.

Deilig å stå opp å få fersk nylaget kaffe.

 

Folk har sikkert enorme flattv'er den også styrer.

 

Den vanlige PC vil forsvinne helt. Tror mer på en sentral server og mange små trådløse enheter som er koblet til denne.

 

Noen vil ha egne mediarom for spill, musikk og film/tv. Tror vi ser spill som styres mer og mer av deg. Dvs du jogger rundt på avgrenset område og styrer. Holografiske spill vil komme.

 

None tanker om nær fremtid...

Lenke til kommentar

Det kan jo hende vi får hl² effekter .

Sende en gjendstand fra ett sted til en annen

Ved å partere det opp til atomer og sette det sammen ett annet sted.

Kanskje vi kan gå på wx3.burgerking.eu og printe ut en burger.

Endret av War
Lenke til kommentar

 

mus og tastatur kommer til å få strøm fra en trådløs sender, så man slipper batterier.

Overføre strøm trådløst har vært prøvd før,

Mannen som gjorde det døde , det sier vel alt.

 

Men med en spolefunksjon burde det gå.

Eller batterier som lader seg selv ved bevegelse.

(men dette går jo i dag, om 20 år kan vi lese denne posten og le)

Myter sier også at å dra opp til verdensrommet har også blitt prøvd før. Det var en kinesisk forsker som fylte en stol full av raketter og svartkrutt. Denne mannen døde også.

 

Do you see my point...

Lenke til kommentar

15-20 år frem i tid er sinnsykt lenge. Jeg tror det kommer til å skje utrolig mye på den tiden. Dagens PC blir ikke til å kjenne igjen. (Akkurat som om du ville kjent igjen dagens PC'er i 1985).

 

Jeg tror at stasjonære PC'n som enhet forsvinner helt. Alt blir bærbart og mye tynnere og lettere enn i dag. Ytelsen per enhet kommer ikke til å endre seg så mye, kanskje bare 10x dagens ytelse, men trenger man mer ytelse så "låner" man ytelse fra andre enheter i det trådløse nettet. Enten gratis låning fra egeneide enheter, eller innleid ytelse med en betalingsmodell ala nettabbonement for mobiltelefoner er i dag. OLED eller noe lignende lages som overflate på 0,5mm tykke aluminuimsplater slik at skjermen på f.eks en bærbar PC kan brettes ut, veier svært lite, tar svært lite plass, og tåler litt bøying og bulker.

 

Lagring tipper jeg fortsatt kommer til å skje på harddisker, men de er nok plassert i sentrale serverrom og kan aksesseres fra hele verden gjennom nettet. Lokal lagring blir små flashminnebrikker med stor kapasitet (f.eks 128GB), og høy ytelse (kanskje på nivå med PC3200 på både transfer og latency). Ram kommer fortsatt til å eksistere, men det blir mer som en del av den kombinerte CPU/GPU'en. Nesten som L2 cache er i dag. Prosessoren kommer til å bli en kombinasjon av CPU, GPU og mange andre spesial-DSP'er, blandt annet med 3D-video-komprimering. Noe som gjør at video tar ennå mindre plass enn i dag men har mye høyere bildekvalitet.

 

Vi kommer til å kommunisere med PC'n på flere måter enn i dag. Tale og peking med blikket kommer til å gjøre tastaturer og muser overføldige. Alle kommer til å ha trådløst headset i øret (ala mikroskopiske høreapparater). Dette bruker du ved hjelp av tale i stedet for taster. Mobilen er kun en liten 1mm tykk skjerm i kredittkortstørrelse som du har i lomma og som kommuniserer med det trådløse headsettet. Mulig vi også får kontaktlinser med innebygget trådløst display.

 

Internett blir en kombinasjon av kabler og trådløse soner som dekker alt utenom de store havene og øde ørkener og isøder. Det gamle telenettet for trådbasert telefoni, NMT og GSM er lagt ned for lengst. All trådløs komminukasjon foregår via etterfølgerene til 3G, Wimax og blåtann. CD'er, disketter, eksterne harddisker og minnekort er en saga blott, for alt lagres rett på de store lagringsenhetene øyeblikkelig via nettet og hentes like raskt tilbake. Digitalkameraer har f.eks ikke minnebrikke lengre, lagring skjer over nettet øyeblikkelig, avansert automatisk prosessering av bildene gjør gode linser overføldige. Dermed kan du ha kamera i den mobile kredittkort-skjermen din.

 

Puh.. Med andre ord: Ting blir ikke til å kjenne igjen om 20 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...