-Bassaddict- Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 jeg pleier å stikke hull på kuler når de er helt i startfasen, og klemme ut guffa som er inni der. En brent synål funker fint. Det som gjør mest vondt er at jeg klemmer ganske hardt. Det må gjerne gjøres et par ganger om dagen i et par-tre dager, så er det borte noen uker før det kommer igjen et annet sted. Har akkurat klemt ut en på oversiden av håndleddet. Den kom selv om jeg nesten ikke har brukt pc de siste ukene. Tviler på at det har noen sammenheng med pc bruk. MMMMM nå ble jeg sulten Lenke til kommentar
neandertaler Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Hei alle sammen! Har et spørsmål, som kanskje flere kan svare på. Er det helseskadelig å benytte bærbar PC? Grunnen til at jeg spør er at jeg i den senere tid har fått en kul på mitt venstre håndledd. Dette er i følge min lege helt vanlig og kan ramme hvem som helst. Det er rett og slett et virus som irriterer nerven i håndleddet, noe som igjen gjør at det dannes væskeansamling der (se vedlagt bilde). Min lege sier at dette ikke skyldes databruk, men jeg misstenker sterkt at dette kommer fra min bærbare PC. Årsaken: 1) Tastaturet er ikke direkte ergonomisk anlagt 2) Min centrino baserte bærbare blir usedvanlig varm, spesielt på venste side og der jeg hviler håndleddet. 3) Stråling Jeg benytter min bærbare PC ca 8 timer daglig. Har fjernet denne en gang hos lege. Sugde ut væske og fikk en sprøyte kortison. Han sa at hvis den kom tilbake ble det operasjon, noe han egentlig ikke ville gjøre da det er en del nerver og blodårer i håndleddet. Har nå fått denne kulen tilbake og skal snart til lege (denne uka). Ønsker å høre om noen andre har opplevd tilsvarende, eller hørt om tilfeller av dette. Hmmm...kanskje litt off topic, men er sjeleglad jeg ikke har en jobb hvor en sitter 8 timer å jobber foran en PC. Been there! Tenker du deg riktig om så er det rett og slett sprøtt. Menneskekroppen er ikke skapt for denslags. Om jeg skal komme med tips, bortsett fra å bytte jobb ;-). TREN! Alle mulige former for fysisk trening er utrolig viktig. Gjør en sterkere til å kunne takle slike typer statiske arbeidsstillinger. Spesifikt trening for å unngå "museskader". Begynn med styrketrening. Mange fine øvelser for underarm. Ergo. Mitt best tips. Kom deg på treningssenteret! Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 8. april 2005 Forfatter Del Skrevet 8. april 2005 Mitt best tips. Kom deg på treningssenteret! Bor nærmest på SATS Lenke til kommentar
neandertaler Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Mitt best tips. Kom deg på treningssenteret! Bor nærmest på SATS Okay... :-) Hva med å bytte jobb.. ;-) Ta et standpunkt vedrørende pc-bruk. For å gå klar fysiske plager. Lenke til kommentar
phanti Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Hva med litt kondisjonstrening? Hvis du forbrant litt fett, kanskje det ikke ville dukke opp på tilfeldige steder på kroppen Lenke til kommentar
ChrchBrnr Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Har aldri opplevd dette problemet med en kul... Men jeg har vært til behandling for en nerve som ligger i klem i albuen, dette gjorde hele venstrehånden min nummen osv, meget ubehagelig. Dette problemet oppsto etter at jeg begynte å bruke laptop, har nå skifter arbeidsstilling og problemet er vekk. Har brukt laptop i 1.5 år nå og vil si at jeg sitter med pc langt over gjennomsnittstiden, og har aldri sett eller hørt om en sånn kul før idag, den ser ikke behagelig ut.. God bedring alle dere med kuler. Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Sitter med min bærbar stort sett hele dagen, både hjemme og på skolen, har ingen problemer. Lenke til kommentar
hart Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Nå er vi ikke idendiske kloner heller.. Vi skal ikke se bort fra at det er en genetisk komponent i dette her da Noen får lettere slike symptomer/skader/plager enn andre, og ut i fra rapporteringen her så ser det ut som en god andel av brukerne som tar seg tid til å svare her sliter med dette. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 La meg gjette, du er venstrehendt ? (eller skeivhendt som jeg pleier å si) Har "sånn en" jeg og, men bare at denne er mindre og befinner seg på utsiden av min høyre hånd(altså den hånden jeg bruker til musen). Lenke til kommentar
da Gauss Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Jeg slutter meg til andre her og tipper at Øivind's skade skyldes arbeidsstilling. Ellers er jo andre måter å skade seg på, når vi først er inne på temaet, å ha en laptop med stasjonær prosessor i fanget i 8 timer daglig. Gjerne mens du har på stil-longs i tillegg. Da slipper man for øvirg å havne i min situasjon..... (Se signatur for hint). Håper det ordner seg for deg og hånda di, Øivind. Lenke til kommentar
henrik^ Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Jeg har sett en sånn kul før, men det er på fingeren til en kamerat. Han har fått 2 av dem, og operert bort begge, men han sitter ikke nevneverdig foran pc`en. (Om dette er samme kul vet jeg ikke) Lenke til kommentar
pr-koht Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 OT da Gauss: på tide å oppgradere til Zafira... Lenke til kommentar
hart Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 (endret) OTda Gauss: på tide å oppgradere til Zafira... Eller en sterkere sender i laptoppen EDIT: BTW. klokka på forumet går feil med en hel time.. dette innlegget ble postet 17.33. EDIT2: klokka gikk nok ikke feil. Oppdaget at det finnes en sommertidsinstilling gitt.. Ja ja, man lærer noen nytt hver dag. Endret 15. april 2005 av hart Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Hei alle sammen! Har et spørsmål, som kanskje flere kan svare på. Er det helseskadelig å benytte bærbar PC? Grunnen til at jeg spør er at jeg i den senere tid har fått en kul på mitt venstre håndledd. Dette er i følge min lege helt vanlig og kan ramme hvem som helst. Det er rett og slett et virus som irriterer nerven i håndleddet, noe som igjen gjør at det dannes væskeansamling der (se vedlagt bilde). Min lege sier at dette ikke skyldes databruk, men jeg misstenker sterkt at dette kommer fra min bærbare PC. Årsaken: 1) Tastaturet er ikke direkte ergonomisk anlagt 2) Min centrino baserte bærbare blir usedvanlig varm, spesielt på venste side og der jeg hviler håndleddet. 3) Stråling Jeg benytter min bærbare PC ca 8 timer daglig. Har fjernet denne en gang hos lege. Sugde ut væske og fikk en sprøyte kortison. Han sa at hvis den kom tilbake ble det operasjon, noe han egentlig ikke ville gjøre da det er en del nerver og blodårer i håndleddet. Har nå fått denne kulen tilbake og skal snart til lege (denne uka). Ønsker å høre om noen andre har opplevd tilsvarende, eller hørt om tilfeller av dette. Etter å ha levd i et økosystem foran en stasjonær pc med en trådløs logitech-mus brukt med høye arm, har jeg og utviklet en kul. Jeg vil ha den vekk, men er det så mye jeg kan gjøre? Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 x-ray-cat: se om du kan kutte den vekk, eller stikke hull på den. Er sikkert bare litt brusk som har samla seg opp. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Øyvind: Du er vel ikke venstrehendt? Hvis svaret er ja og dama di har streiket en stund tror jeg at jeg vet hva du må slutte med. Pass på så du ikke blir blind... :!: Lenke til kommentar
remerserr Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 (endret) Egentlig tror jeg ikke saken ligger 'dypere' enn at du nok har en for ensidig arbeidsstilling for hånden. Jobber man på en for fastlagt måte, ofte og uten særlig variasjon, så kan man få slike 'skader' (meg bekjent) . Dette gjelder alt fra PC helt til strikking (!). Uansett så er det nok en kjent sak at det meste av "trykkeenhetene" til PC (mus, tastatur osv.) er dårlig ergonomisk anlagt og fører til klem i nervene. Derfor vil jeg anbefale deg å prøve å variere arbeidsstillingen, fks. med ulike tastatur/mus under dagen. Slik ungår du en fast arbeidsstilling, noe som i mine øyne burde hjelpe mot dette problemet. Trening (spesielt av dette problemområdet) er også å foretrekke. Selv har jeg aldri hatt noe slikt problem. Edit: Kom på en ting: Hender det at du får vondt i leddet? Aldri? Uansett om du har, eller ikke har vondt så vil jeg anbefale deg å stikke på apoteket og kjøpe en... (vanskelig å forklare) hanskelignende ting som går ca. 10 cm. fra albuen, opp til midten av hånden. ("Håndleddsstøtte?") Under denne bør det være en stålskinne som du kan tilpasse (bøye) etter håndleddet. Dette avlaster hånden dramatisk, dette er noe jeg selv bruker til tider; som et føre-var prinsipp, dessuten er det utrolig behagelig. Endret 8. april 2005 av Remerser Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 x-ray-cat:se om du kan kutte den vekk, eller stikke hull på den. Er sikkert bare litt brusk som har samla seg opp. Min er hard og på en måte en rød forhøyning av hard ut. en hybrid mellom normal hud og den på helen. Føelse iallefall slik. Den virker mer solid. Men ikke så solid som den på helen. Er ikke veske i. Den er bare rød og virker sterkere på en måte. Musa som sikkert har gjort det. Det gjør hendene mine mer usymmetriske. Men kasnkje det er vanskeligere å få sår eller slite vekk hud akkurat på det området? Hva ville dere tenkt om det hvis dere hadde fått en slik slitasje eller "ny egenskap" hvis dere ser slik på det. Er jo egentlig ikke ubehagelig. Bare ser unormalt ut. Det er en veldig lav klump, men ser liksom at det er en klump. Og det var ikke slik før. Ikke same type som Dahle sin. Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Har fått noe lignende på låret. Jeg tror neppe det skyldes min bruk av laptop eller mus. Lenke til kommentar
The fish Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Hva med å bruke "puls varmere." DE dekker jo håndleddet og de er MYKE!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå