Gå til innhold

Helseskade ved bruk av laptop?

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Har et spørsmål, som kanskje flere kan svare på.

Er det helseskadelig å benytte bærbar PC?

Grunnen til at jeg spør er at jeg i den senere tid har fått en kul på mitt venstre håndledd. Dette er i følge min lege helt vanlig og kan ramme hvem som helst.

Det er rett og slett et virus som irriterer nerven i håndleddet, noe som igjen gjør at det dannes væskeansamling der (se vedlagt bilde).

Min lege sier at dette ikke skyldes databruk, men jeg misstenker sterkt at dette kommer fra min bærbare PC.

Årsaken:

1) Tastaturet er ikke direkte ergonomisk anlagt

2) Min centrino baserte bærbare blir usedvanlig varm, spesielt på venste side og der jeg hviler håndleddet.

3) Stråling

Jeg benytter min bærbare PC ca 8 timer daglig.

Har fjernet denne en gang hos lege. Sugde ut væske og fikk en sprøyte kortison. Han sa at hvis den kom tilbake ble det operasjon, noe han egentlig ikke ville gjøre da det er en del nerver og blodårer i håndleddet. Har nå fått denne kulen tilbake og skal snart til lege (denne uka).

Ønsker å høre om noen andre har opplevd tilsvarende, eller hørt om tilfeller av dette.

post-72-1112689135_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Det der så ikke så godt ut. Jeg har ikke hatt min laptop mer enn i 3 uker, men jeg har opplevd noe lignende på min høyre hånd ved bruk av vanlig mus. Ikke så stor kul som det det riktig nok, men sånn at jeg så at det var en kul. Den var helt hard, og jeg tror ikke det var noe væskedanning inni. Det var ganske vondt, men det gikk relativt fort over.

Edit: jeg har ikke hatt det på lenge nå, men jeg hadde det noen ganger da jeg brukte pcen 8-9 timer pr. dag.

Endret av huf
Lenke til kommentar

Jeg går utifra legen har rett når han sier at du har en virusinfeksjon, dermed baserer jeg meg på det.

For det første, ingen av grunnene du har listet opp fører direkte til virus, så da er spørsmålet, kan noe av det ha svekket deg slik at du er mer mottakelig for virusangrep?

I såfall holder jeg en tråd på ergonomien, såvidt meg bekjent er ikke folk i rker der det er mye varme, eller mye stråling spesielt plaget med slikt, og dessuten tror jeg det skal mer varme til før en hånd tar skade. Man kjenner jo fort hvis det er "for varmt" og flytter hånda, og stort sett det eneste som ikke har godt av varme som ikke nødvendigvis kjennes vondt er hjernen og de edlere deler.

AtW

Lenke til kommentar

Hei AtW

Hørt rykter om at varme ikke er spesielt bra for ledd og sener. Her er det snakk om varme som bare er rett på håndleddene. Dog er jeg usikker på dette.

Mulig jeg tar feil når jeg skylder på laptoppen, derfor har jeg heller ikke hengt ut produsent av den jeg bruker :)

Men jeg innbiller meg at dette er en av medaljenes bakside når man bruker laptop så mye som meg. Noen som har innspill, erfaringer?

Lenke til kommentar

jeg pleier å stikke hull på kuler når de er helt i startfasen, og klemme ut guffa som er inni der. En brent synål funker fint. Det som gjør mest vondt er at jeg klemmer ganske hardt. Det må gjerne gjøres et par ganger om dagen i et par-tre dager, så er det borte noen uker før det kommer igjen et annet sted. Har akkurat klemt ut en på oversiden av håndleddet. Den kom selv om jeg nesten ikke har brukt pc de siste ukene. Tviler på at det har noen sammenheng med pc bruk.

Lenke til kommentar
1) Tastaturet er ikke direkte ergonomisk anlagt

2) Min centrino baserte bærbare blir usedvanlig varm, spesielt på venste side og der jeg hviler håndleddet.

3) Stråling

1. Jeg har bærbar og stasjonær og syns faktisk laptopen har det mest behagelige keyboardet. Til den stasjonære har jeg "natural" keyboard fra Logitech. Logitech har forresten gitt ut et nytt keyboard som minner om dem man finner på laptoper.

2. Mulig. Min egen prosessor er gankse kald (Pentium 4 M)

3. Hvor mener du denne strålingen kommer fra og hvorfor?

Jeg benytter min bærbare PC ca 8 timer daglig.
Med intens skriving, eller står den bare på? Mye bruk kan nok være skadelig, men jeg tviler på at det er fordi det er en laptop.
Lenke til kommentar

Har fulltidsstudier og jobber i et selskap som baserer sin virksomhet rundt salg over internett, og bruker pc 6 -14 daglig profesjonelt i tillegg til en del på fritiden og jeg har noe av det samme problemet som deg, men jeg har funnet ut at det hjelper litt om du får tak i skumgummi eller en puten som du setter fast på laptopen ved hjelp av en dobbeltsidig tape slik at du får avlastet håndleddene og det området hvor kulen er.

Lenke til kommentar

Det samler seg en del rusk og rask (også kalt slagg) i ledd som ikke blir brukt, dvs holdes i en statisk stilling over lengre tid, typisk musebruk og skriving på tastatur.

Jeg fikk beskjed av legen å trene/bevege håndleddet og fingrene med en klemmeball. Mine plager er borte pga dette. Når jeg titter på film sitter jeg med ballen i neven, og trikser og klemmer.

Tenker ikke over det en gang.

Lenke til kommentar
alt elektronisk utstyr stråler, dessuten sitter jeg på et tråløst nettverk og jobber ;)

Hvis det er dette du bekymrer deg for burde plagene dine vært en landsdekkende epidmi.

mulig det er stillingen som gjør dette. Jobbe i ugunstig stilling på tastaturet er ikke bra...
Tror heller det er det som er årsaken.

Det KriB sier stemmer også. Du kan i tillegg tenke på øynene. Fokuser på noe som er langt borte hver 30. minutt (minst) for å ikke anstrenge dem for mye.

Lenke til kommentar

På fagspråket kalles det der for bursitt (Google litt så finner du mer info). Det er en betennelses reaksjon i en slimpose som ligger i nærheten av ledd/muskelfester. Det kan vel være at dette skyldes din arbeidstilling foran laptopen, men lite sannsynlig at det er pga stråling. Spør legen din om hva han tror årsaken er!

Får du en ensidig belastning på dette stedet (som ved at du hviler venstre håndledd på laptopen når du skriver) , kan dette være årsaken til dine plager!

Lenke til kommentar
Hei alle sammen!

Har et spørsmål, som kanskje flere kan svare på.

Er det helseskadelig å benytte bærbar PC?

Ja, en bærbar bør aldri brukes som arbeidsstasjon i lengre perioder siden sittestillingen er alt annet enn optimal. Tastaturene på de fleste bærbare er også alt annet enn ergonomiske. En bærbar kan være praksis når man er på farten, men til hverdagsbruk så er en desktop PC med skikkelig ergonomisk tastatur, mus, skjerm m.v. helt klart å foretrekke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...