doffaa Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 (endret) Er det noen som har forslag til innstillinger på 20D for å få skarpest mulig bilder? Mvh Nybegynner. Endret 5. april 2005 av doffaa Lenke til kommentar
znapper Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 Du kan sette instillingene i kamera til Parameter 2, eller kjøre custom med full pupp på skarphet og kontrast. 20D gjør ikke allverden med bildet in-kamera, det er derfor meningen at oppskarping og kontrast/fargemetning skal gjøres i post-prossessering. Ved å konvertere/lagre bildene i DPP, man man legge på ganske mye oppskarping på jpeg'ene, ellers anbefales photoshop med unsharp mask osv. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 Vanligvis er det meningsløst å skarpe opp bildet i kameraet siden du sjelden bruker bildet i den oppløsningen og oppskarpingen er permanent sånn at man taper kvalitet hvis man har tenkt å bruke bildet i en annen oppløsning. Nå er jeg ikke sikker på hva du mener med "skarpest mulig bilder". For å unngå bevegelsesuskarphet så trenger du kort lukkertid eller stativ. Hvis det ikke er nok lys til å få kort lukkertid så må du øke ISO eller kjøpe et bedre objektiv/blitz. Hvis du har noen uklare bilder så burde du poste dem sammen med informasjon om hvilken instillinger du brukte sånn at man kan være sikker på hva du mener. Lenke til kommentar
doffaa Skrevet 5. april 2005 Forfatter Del Skrevet 5. april 2005 Takk for svar. Har skaffet meg nytt objektiv, så ser stor forskjell på bildene etter utskifting av kitlinsa. Redigerer alltid de bildene jeg er fornøyd med i Photoshop, så blir bra resultat når jeg gjør det. Men leste bare noen tester på nett hvor de hadde komentarer til skarphet i bilde på 20D, men dette ble bedre etter noen instillinger. Derfor lurte jeg bare på om noen hadde erfaring med dette? Men slik jeg skjønner innleggene så langt bør jeg bare fortsette å ta bilder med starndard innstillinger? Lenke til kommentar
znapper Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 Beklager min feil i opprinnelig innlegg, det er Parameter 1 som har størst skarphet av de pre-definerte innstillingene, evt. kan du stille inn en custom selv å øke skarphet og kontrast til max. (kjører parameter 1 selv). Tror det er litt avhengig av om du skyter jpeg eller RAW mhp. kamerainstillingene, RAW er jo nettop RAW, så her kan man i EOSViewer slå av alle parametre som er tilgjengelig in-kamera. Jpeg filer er annerledes sånn sett, det det er tatt med er der uansett, så kan man evt. legge til mer skarphet etterpå. Men som du nevner selv er skarphet noe som er poengtert rundt omkring på 20D, det betyr ikke at 20D tar mer uskarpe bilder enn andre kamera, det gjør bare mindre prosessering på bildene i det de taes, et skarpt bilde er veldig skarpt, men man må bruke post prosessering for å dra dette ut maksimalt. Lenke til kommentar
doffaa Skrevet 5. april 2005 Forfatter Del Skrevet 5. april 2005 Takk igjen. Syns å huske noe om innstilling 1, men har ikke prøvd det enda. Skal teste litt nå med studioblitz tenker jeg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå