Dr.X Skrevet 6. juli 2002 Del Skrevet 6. juli 2002 Som en Router eller Mailserver (sävidt) ok. Sä lenge den ikke trenger ä jobbe sä...Den kan jo ganske fort bli overbelasta med sine 8-16Mb RAM! Hvorfor ikke kjöpe en PII eller noe som ikke koster noe i steden for det!? Lenke til kommentar
sjanten Skrevet 6. juli 2002 Del Skrevet 6. juli 2002 1: fordi en 486 er nostalgisk 2: fordi man ikke gidder å bruke penger 3: fordi man bruker det man har. har man en p1 som ingen i familien bruker så bruker man den.... Lenke til kommentar
slowcooler Skrevet 6. juli 2002 Del Skrevet 6. juli 2002 Enig, Sjanten! Hvis vi kunne se alle de forskjellige maskinene vi er innom på nettet, hadde nok de fleste av oss fått hakeslepp. Det finnes massevis av 486-baserte servere rundt om, de fleste (om ikke alle) kjører Linux-baserte systemer, og en 486 med over 32 mb ram, kjører en noen år gammel Apace-server godt. Husk at vi ikke snakker om grafiske grensesnitt her. Tipper det finnes hundrevis, om ikke tusenvis av dem. En 486 kjører yppelig som router/firewall, og der finner vi nok enda flere maskiner med 486 cpu. Så dr.X, hvis du vil selge/skaffe meg en fungerende 486 til 12 kr., send meg en melding. Jeg betaler gladelig frakten. Nettopp innenfor dette feltet tror jeg det største potensialet for de som kan Linux godt ligger, de kan gå inn i en bedrift, ta noe som de fleste ser på som søppel, og gjøre det om til nyttige gjenstander igjen, og samtidig spare bedriften for store innvesteringer, routere er ikke akkurat billige. [ Denne Melding var redigert av: slowcooler på 2002-07-06 20:34 ] Lenke til kommentar
Bergenga Skrevet 6. juli 2002 Del Skrevet 6. juli 2002 Husker jeg fikk hakeslepp da jeg fikk vite at Win95 (Prosjektnavn: Chicago) kom på hele 25 disketter. Win 3.11 kom på 7 eller noe. Det var tider det ... Grønntoneskjerm på Tiki 100 og skriving i Brum var også tider ... Lenke til kommentar
tintin77 Skrevet 6. juli 2002 Del Skrevet 6. juli 2002 Tiki 100 var morsom ja thinking..... Eurogeo var et spill jeg brukte mye på Tiki 100 Lenke til kommentar
connect Skrevet 6. juli 2002 Del Skrevet 6. juli 2002 Hvis du har W95 på CD så kan du bare legge det over til disketter. Er sånne filer som er delt opp i 1.2MB, då det passer inn på en disk. Hmmm... husker jeg ikke feil så var Win95, på cd'n delt inn i filer på 1,98 Mega eller noe slikt.... har instalert Win95 fra diskett før... og det tar tid... Og.. om du skulle få "lånt" noen disketter... husk at de er 1,6 mega formaterte (formatert i et spesielt format får å få mere plass) slik at du ikke kan kopiere fila... du må bruke en raw-kopi metode (winiso tror jeg kunne gjøre det) Og... Win95 selges ikke! De vil ikke selge og det er heller ikke gratis (mao, ikke "abandonware")...Om du absolutt vil ha det... ring MS eller finn noen med en ubrukt lisens... Men... jeg mener du skal legge inn linux på maskinen... Men det krever helst 12 mega eller mere for å kjøre X og en browser... (klart... du kan "kjøre det med 4 mega, og stor swap..... men ikke min anbefailing) Men du har ikke en "kraftig" (en maskin med ledige ressurser... helst en PII 300 ->) maskin i nettverket som du kan kjøre programmer på, og kjøre det igjenom vnc... (om du har det skal jeg forklare nærmere hvordan) OK... Her er min anbefaling... Legg inn SlackWare (Den enklest skalerbare distroen)... Få noen til å hjelpe deg med å velge hva som skal instaerest... Og ikke legg inn noe serverprogrammer (fordi de tar ressurser) Sett opp en swap på ca 2-2,5 ganger ramstørrelse.... Lenke til kommentar
perbe Skrevet 6. juli 2002 Del Skrevet 6. juli 2002 Jeg ville installert QNX OS. Det er raskere og mer brukervennlig enn Linux. Ligner på brukersnittet til Windows bare at det krever mindre ressurser. Problemet kan være å få ISDN kort osv til å fungere.. vanlig modem vil selvsagt fungerer. Internet browser er innebygd i QNX OS eller finnes Opera også til QNX. Sjekk ut: http://qnx.tucows.com og http://www.qnx.com - PER Lenke til kommentar
sjanten Skrevet 6. juli 2002 Del Skrevet 6. juli 2002 opera... på 486? har opera på en 166, og ville ikke kjørt det på noe mindre enn pentium! X vil etter min mening være sløsing av ressurser; kjør heller lynx! evt kunne du lagt inn DOS med nettverksstøtte og alle de kule spilla fra føritiden Lenke til kommentar
Cursed Skrevet 6. juli 2002 Del Skrevet 6. juli 2002 så hvis jeg skal bruke en 486 som router/firewall, så burde jeg bruke hvilket gratis OS? w95 kan jeg få gratis. og er det noen som har ett ISA nettverksort de ikke trenger? Lenke til kommentar
sjanten Skrevet 6. juli 2002 Del Skrevet 6. juli 2002 Quote: Den 2002-07-06 22:39, Cursed skrev:så hvis jeg skal bruke en 486 som router/firewall, så burde jeg bruke hvilket gratis OS? w95 kan jeg få gratis.og er det noen som har ett ISA nettverksort de ikke trenger? ikke win :wink: jeg hadde brukt en eller annen custom made linux, smoothwall er skjent innenfor miljøet til router/firewall oppgaver. hvis du søker i forumet får du MENGDER av tips, da det er mange som har gjort dette den siste tiden. lykke til! :smile: Lenke til kommentar
connect Skrevet 6. juli 2002 Del Skrevet 6. juli 2002 iallefall... jeg vil ikke anbefale å kjøre lynx, fordi den ikke støtter frames og dårlig støtte for tables... men... derimot har vi links, som støtter det brukbart bra.. Men... Det jeg mener en 486 passer best som, er en diskløs stasjon... Du har en litt raskere maskin i nettet, (fatisk mulig over inett også, men treigere da...)... Du kjører alle progrrammer på en server, og styrer de igjenom svncviewer (SVGA-lib vnc-viwever [vnc er et "fjernstyrings-program" omtrent som PC Anywhere... men om du kjører linux kan du få egen virtuell skjerm til den fjernstyrende maskina... mao at du kan jobbe med andre ting i X på maskina... hmm... får ikke tid til å skrive mer, og heller ikke lese korrektur... Lenke til kommentar
sjanten Skrevet 6. juli 2002 Del Skrevet 6. juli 2002 links har jeg ikke hørt om. hva er den offisielle sida? http://www.links.org? hørtes bra ut :smile: Lenke til kommentar
Petitzo Skrevet 6. juli 2002 Del Skrevet 6. juli 2002 Quote: Den 2002-07-06 15:44, Dr.X skrev:486 kan vel ikke brukes til noe annet enn litt skriving i Word 95 !! Kast den i söppla! Det er jo ikke noe ä ta vare pä... Jeg vil nok kanskje si at jeg er litt uenig... Den er jo bra nok til å spille gamle spill klasikkere ? Det blir en slags PC utgave av amiga :smile: _________________ Chieftec Dragon Medium Tower m/dør sølv Prophet 4500 (kyro2) 256 Minne DDR Xp-1600 Anders S. [ Denne Melding var redigert av: Petitzo på 2002-07-06 23:08 ] Lenke til kommentar
Akelbee Skrevet 6. juli 2002 Del Skrevet 6. juli 2002 Så vidt krevende som dagens nettsider er, så vil nok en 486 som nettleser få litt problemer, (men jeg kjenner ikke links, så kanskje går det bedre enn jeg tror.) Men når man (helt korrekt) protesterer på at en 486 anbefales kastet, så er det ikke bare linux o.l. man kan peke på. Jeg kan ikke dy meg for å nevne at en av maskinene vi har her hjemme er en 386 med 8MB RAM og 500 MB disk. På den kjører vi helt utmerket windows 3.1 og Lotus SmartSmuite med regneark, tekstbehandling osv. Og vet dere hva? For vanlig bruk til å lage alminnelige dokumenter og regneark -- som jo ved siden av den "moderne" surfinga er det svært mange av oss non-hardcore gamers bruker en PC til - så mangler den egnetlig ikke noe funksjonalitet i forhold til dagens testosteron-versjoner av hardware og software. (For å skrive de tekstene vi legger inn her i forumet hadde det til og med holdt med en 8086 for å skrive tekstene i grafisk brukergrensesnitt!!) Det er imidlertid en mulighet til, og det er å kjøre Win95 i en nedskrellet versjon. Det finnes en site som heter noe sånn som winlight e.l., (klarer i farten ikke finne den igjen, men let litt rundt), som hjelper deg å fjerne masse av den gørra du ikke trenger i W9X. (Har ikke prøvd det selv på en 486, men ville ikke bli veldig overasket om det går.) Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 7. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2002 Hei alle! Vil bare si følgende: Jeg kan minimalt om linux, og modern, som skal bruke maskina (og kompiser) kan intet. Vel, da får jeg lært noe, for det blir linux i første omgang =) Til dere som sier at win 95 og 486 ikke funker: Vil også legge til at jeg hadde en 486 med mindre ram en denna for lenge sida, og den kjørte win95 knirkefritt. Her er system specs til win95 fra microsoft System requirements for installing Windows 95: Personal computer with a 386DX or higher processor (486 recommended) 4 megabytes (MB) of memory (8 MB recommended) win98: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q182751 Tusen takk for all hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå