Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal ha et nytt OS på en 486. Den skal brukes til surfing, punktum.

[*] Det er bare 180MB disk på den

[*] OS'et må være høyst brukervennlig - likt windows, pga inkompetente brukere :wink:

Er win95 gratis nå? ingen kjøper vel det lenger? hvor får man tak i det?

win 98se går så vidt men vil helst unngå dette da det tar større plass og trekker flere ressurser

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La merke til at du nevnte likt windows. På en 486 hadde jo Linux gjort nytta si til kun surfing. Kan jo ikke bli stort mer brukervennlig en å klikke på et icon og så surfe ivei...Linux trenger ikke å spise opp å mye ressurser heller, kommer litt ann på hvor mye greie du har på Linux. Men jeg ville lagt inn en enkel windows behandler og XFree-3.X og opera eller netscape.

Har tre 486'er som jeg bruker til surfing, der har jeg alikevel valgt å bruke en X server på en Pentium 120, og det fungerer utrolig greit. Har også kjørt de uten X server og det fungerte helt greit det også. Jeg brukte en relativt clean installasjon av Slackware 7.0

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-03 16:05, Cursed skrev:

hallo!

jeg har samme problem, med en 66mhz, ?mb ram, 3 gb harddisk

jeg tror at jeg skal bruke w95.

noen som vet om noen OS som finnes på diskett?

Hvis du har W95 på CD så kan du bare legge det over til disketter. Er sånne filer som er delt opp i 1.2MB, då det passer inn på en disk.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-06 15:30, mad_arab skrev:

en 486 er egentlig for treg til surfing med dagens websider.

ikke hvis du bruker lynx, men den er riktignok godt rippa for funksjoner (den har det man trenger, med mindre man har hotmail account)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-06 15:44, Dr.X skrev:

486 kan vel ikke brukes til noe annet enn litt skriving i Word 95 !! Kast den i söppla! Det er jo ikke noe ä ta vare pä...

FY DEG!

dessuten så finnes neppe word95, og det krever win95, som er søppel på en 486.

en 486 kan gjøre en REKKE nyttige oppgaver som du er villig til å betale MYE for hos komplett.no! (hint: ruter, div servere og surfemaskin)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-06 15:50, Dr.X skrev:

LOL!

Det er det verste jeg har hört! Word 95 finnes, jo!

486 og server!?! LOL!

vel, jeg ville ikke skrevet i word95 om alternativet var vim! :grin: (har ikke så gode erfaringer med vim :roll: )

486 duger PERFEKT som server! -bare ikke kjør m$-ware på den!

for å overbevise ytterligere: de har tilogmed fått en Commodore 64 til å jobbe som httpserver og tape streamer! :grin: (ganske imponerende)

Lenke til kommentar

win95 på 486 er treigt med 8 mb ram ja, men med 16mb eller mer går det faktisk "raskt" og effektivt hvis du ikke pjåter den med shareware drit avinstallerer og fragmenterer (da går det treigt på pentium og)

snakker av erfaring! go for it

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-06 15:58, Dr.X skrev:

Ä herrigud! En server burde jo väre LITT mer kraftig enn en 486 med 66 Mhz!!! det spörs jo hva slags oppgaver den skal bearbeide men.. Du kan selge den for 15 Kr pä loppemarkedet!

jeg sier bare god morgen til deg og håper du en gang kommer deg ut av ms-ware jungelen :roll:

har du en 486 så tar jeg gjerne imot den :smile:

og spar deg for banninga og oppgittheten :roll: Selvsagt kommer det an på hvilke oppgaver den skal jobbe med, og her er det ikke snakk om dns-serer for .com-domener, er det? :mad:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-06 16:01, Dr.X skrev:

Hvis dere syns at en 486 som knappt kan kjöre Win95 duger som en brukbar sever sä...

du har tydligvis ikke forstått et eneste ord:

Win95 er _ikke_ bra, og er langtifra noe serverOS

linux uten X duger LENGE som en server!

-og ja, det er mer enn en brukbar server. for eksempler bruker du søkemotoren til høyre eller google.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-06 16:07, Dr.X skrev:

Jeg sa jo ikke at den SKAL klöre Win95! Jeg sa bare at den er veldig svak! At den sävidt kan kjöre 95! Gjör som dere vil..Til hvilke oppgaven hadde dere tenkt ä bruke en 486 med Linux pä!?!

ruter

mailserver

http-server

filserver (NFS)

dhcpserver

noen med flere eksempler? :roll:

(bare ikke bruk den til å kompilere software på! :lol: )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...