Gå til innhold

SV går i mot skole

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det bor som regel bortskjemte folk i den "bedre" delen. De har ikke ekte peiling på verdier. De tenker mest på seg selv. De er rasistiske. De snyter tross for at de er "rike". De tenker at Østen er eksotisk og trendy tross for deres rasistiske tendenser. De motsier seg selv veldig på det der. De tror de er best bare pga de lille kvadratkilometerene med vestkantområde. De glemmer at utenfor deres 4 vegger fins det en verden som overgår deres. Hvis dere går og skryter deres vestkantverdier i andre storbyer i verden så vil folk bare le seg skakk.

... Og du har ikke fordommer i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Var det nødvendig å bruke flere milliarder på ny opera? Det gagner jo vestkanten, så det var sikkert greit i dine øyne.
Nå ligger denne i BJØRVIKA, så den burde gagne øst bra også.

Stort sett vestkantfolk som går på opera... og stort sett vestkantfolk som vil ha ny opera.

Men du klarer ikke å svare på de andre spørsmålene jeg hadde, til tross for at jeg har lagt frem problemstillingen to ganger. Det beviser vel bare at du ikke har noe svar, og dermed må innrømme at flere av dine argumenter i denne tråden er syltynne.

Lenke til kommentar

Hadde mistanke om at utsagnet mittikke var helt korrekt.. Jaja, det finnes vel en eller annen god grunn til at jerbanen legges dit den gjør uansett(?)

Huh, trodde utsagnet ditt var ironisk ment! Finnes det folk som ennå ikke har fått med seg at hovedflyplassen er flyttet/ligger på Gardermoen? :ohmy:

Uansett så eksisterer det allerede adekvat kolletivtrafikk til Fornebu da det er årevis siden Telenor flyttet til Fornebu. Det mest vanvittige med hele saken er at banen skal faktisk ikke gå fra Oslo sentrum (el.) slik man kanskje skulle tro, men fra Lysaker(!) og inn til Fornebu. En luftlinje som jeg anslagsvis vil sammenligne med samme avstand mellom Slottet og Oslo S. Prislapp: 1 milliard. Hurra!

Jeg blander alltid Fornebu og Gardemoen.. Forstår ikke helt hvorfor ettersom jeg benytter Gardemoen flere ganger i året, men, men :blush:

Stort sett vestkantfolk som går på opera... og stort sett vestkantfolk som vil ha ny opera.

Men du klarer ikke å svare på de andre spørsmålene jeg hadde, til tross for at jeg har lagt frem problemstillingen to ganger. Det beviser vel bare at du ikke har noe svar, og dermed må innrømme at flere av dine argumenter i denne tråden er syltynne.

Hvorfor skal bare vestkantfolk være interresert i opera? Du kan vel ikke snakke for hele øst :ermm:

Lenke til kommentar
Vi vil alltid ha et naturlig skille. La oss prioritere alle like mye. LIKESTILLING!

Likestilling ja... er ikke akkurat det du driver med når du kaller vestkanten for "Oslos pene side" og dermed insinuerer at østkanten er en "stygg" side.

Jeg synes liksom det er dråpen når SV, som jeg trodde profilerte seg på utdanning, går i mot bygging av skole i vest, da det ville være for dyrt. Kunstisbane på grorud, nevnt på samme side, omtrent samme dag, det er derimot ikke for dyrt, og er noe som er svært nødvendig for samfunnet... Yeah right..

Jeg vil alles beste, uansett hvor de bor. Jeg vil likestille mennesker, og gi dem samme tilbud, enten de bor på øst eller i vest.

Østkanten bør ikke prioriteres.

Ropte Vestkanten høyt når de ble prioritert? I mange tiår?

Har vi blitt prioritert i mange tiår? Er i såfall ikke mange rester av det..

Du har enda ikke svart på hvorfor alle rike folk bor på vestkanten, hvis østkanten så lenge har har blitt prioritert og dermed har så mye bedre tilbud, og er så mye bedre, enn vestkanten.

Vestkanten er penest, men vi kan ikke måle oss med øst i offentlig tilbud. Desverre.

Fordi det bor mange vestlige innvandrere der? Du er full av fordommer mot utlendinger, og har en sterkt rasistisk tone, så det var vel ikke annet å vente. Jeg bor midt mellom øst og vestkanten (på, i dine øyne, riktig side av Akerselva riktignok). Her er det mye utlendinger, men det er ikke de som bråker og lager kvalm... det er det nordmenn som gjør.

Jeg er forøvrig ikke stor fan av Oslo Indre Vest heller. Og du, det bor ikke særlig mange vestlige innvandrere på Tveita, men IKKE-vestlige..

Var det nødvendig å bruke flere milliarder på ny opera? Det gagner jo vestkanten, så det var sikkert greit i dine øyne.

Ja, et slikt kulturtilbud er nødvendig. Dog mener jeg at når bygging er fulført, bør det verføres private og drives markedsøkonomisk uten tilskudd. Selv er jeg faktisk i operaen en til to ganger i året. Mamma drar meg med. Men opera er en del av kulturarven fra Europa. Vi må ta vare på den. Og jeg tror det er en del fra "øst" som også liker seg i operaen.

Lenke til kommentar
Ja, et slikt kulturtilbud er nødvendig.

Vi har allerede en Opera, og personlig synes jeg det er viktigere med kunstisbane på Grorud for å fremme fysisk aktivitet, fremfor enda en Opera så vi kan få akkurat samme kulturtilbud som før, men i ett nytt lokale. Men nå skal vel Operaen bli en av Norges stoltheter, og Norge har alltid vært veldig opptatt av å lage ting vi kan være stolt av.

Jeg vil alles beste, uansett hvor de bor. Jeg vil likestille mennesker, og gi dem samme tilbud, enten de bor på øst eller i vest.

Det respekterer jeg. Det er en god egenskap i ett menneske.

Har vi blitt prioritert i mange tiår? Er i såfall ikke mange rester av det..

Må jo være en grunn til at alle "rikingene" fortsatt bor der.

Jeg er forøvrig ikke stor fan av Oslo Indre Vest heller. Og du, det bor ikke særlig mange vestlige innvandrere på Tveita, men IKKE-vestlige..

Innvandrere er stort sett innvandrere for meg uansett om de er vestlige eller ikke-vestlige. Og har altså ikke noe i mot innvandrere. Virker derimot som du har visse fordommer mot ikke-vestlige innvandrere.

Knut.ea: Hvorfor skal bare vestkantfolk være interresert i opera? Du kan vel ikke snakke for hele øst

Undersøkelser viser at folk fra vestkanten er mest positive til bygging av ny opera til noen milliarder, og samtidig at det stort sett er folk fra vestkanten som går på opera. Det er for høytravende for oss som ikke er ekstremt interessert i kultur.

Lenke til kommentar
Undersøkelser viser at folk fra vestkanten er mest positive til bygging av ny opera til noen milliarder, og samtidig at det stort sett er folk fra vestkanten som går på opera. Det er for høytravende for oss som ikke er ekstremt interessert i kultur.

Kommer helt ann på hvordan man definerer kultur det. Enkelte kulturelitister rangerer kultur. Opera, klassiske teaterstykker og abstrakt kunst er høyverdig kunst. Rock, ungdomsteater og hip-hop er laverestående kultur. Tydeligvis er stortingsrepresentantene våre kulturelitister som prioriterer høykultur som Opera foran lavkultur som rock og ungdomsteater. Derfor bygges det en Opera til ørten milliarder og ingen øvingslokaler og scener for musikk og teatergrupper.

Lenke til kommentar

Å bruke så store summer på en opera er en ren skandale og provokasjon. Det er så mye annet de pengene kunne gått til, men politikerene viser ved dette at deres lojalitet ikke ligger hos de som valgte dem inn på Stortinget.

Ens tor del av landets befolkning vil ikke har opera, ikke til den summen. Jeg vil tørre å påstå at dette gjelder et stort flertall av landets befolkning.

Men allikevel stemte samtlige partier påsStortinget for Opera. For meg forteller det litt, og det er ikke bra :no:

Lenke til kommentar

En Opera kan jo bli et trekkplaster for turisme da, bare se på Opera i Sydney Australia!

Men det er jo likevel betenkelig da mannen i gaten egentlig ikke er så glad i Opera. Kunne de ikke lage den slik at den kan brukes til andre ting enn klassisk musikk i tillegg da? :hmm:

Lenke til kommentar
Hvis det er så mye bedre på østkanten, hvorfor bor alle rike folk fortsatt på vestkanten da?

Fordi ingen andre har råd til å kjøpe/leie de eiedommene der.... ;)

Hadde folk heller villet bodd på østkanten, ville eiendommene på vestkanten stupt i pris også :) Marked og etterspørsel.

Lenke til kommentar
Hvis det er så mye bedre på østkanten, hvorfor bor alle rike folk fortsatt på vestkanten da?

Fordi ingen andre har råd til å kjøpe/leie de eiedommene der.... ;)

Hadde folk heller villet bodd på østkanten, ville eiendommene på vestkanten stupt i pris også :) Marked og etterspørsel.

Hehe ! Så sant, så sant.....

Lenke til kommentar
Kommer helt ann på hvordan man definerer kultur det. Enkelte kulturelitister rangerer kultur. Opera, klassiske teaterstykker og abstrakt kunst er høyverdig kunst. Rock, ungdomsteater og hip-hop er laverestående kultur. Tydeligvis er stortingsrepresentantene våre kulturelitister som prioriterer høykultur som Opera foran lavkultur som rock og ungdomsteater. Derfor bygges det en Opera til ørten milliarder og ingen øvingslokaler og scener for musikk og teatergrupper.

Min høyst personlige teori er at politikere ønsker å sette spor etter seg, eller mer direkte: Å bygge monumenter over sin tiltakskraft og visjon. Skyskraperhoteller som Oslo Plaza (eller rådhuset her i Bergen) er monumenter, operabygg er monumenter, eller for å bruke et aktuelt Bergens-eksempel: En bybane er et monument. Bedre og billigere busser er det ikke. Ungdomskultur er det ikke.

Operaen i Sydney er flott. Operaen i Oslo blir flott. Men det er litt nasjonal Bør Børson mentalitet: Her skal det ikke stå på pengene! Se hva vi har råd til!!

Geir :)

Lenke til kommentar
Min høyst personlige teori er at politikere ønsker å sette spor etter seg, eller mer direkte: Å bygge monumenter over sin tiltakskraft og visjon. Skyskraperhoteller som Oslo Plaza (eller rådhuset her i Bergen) er monumenter, operabygg er monumenter, eller for å bruke et aktuelt Bergens-eksempel: En bybane er et monument. Bedre og billigere busser er det ikke. Ungdomskultur er det ikke.

Operaen i Sydney er flott. Operaen i Oslo blir flott. Men det er litt nasjonal Bør Børson mentalitet: Her skal det ikke stå på pengene! Se hva vi har råd til!!

Syns flere av våre politikere/partier er bare sofistikerte "ranere" av våre skatte,

avgifts- og oljepenger. Ingen kan stille dem i ansvar i ettertiden likevel.

Det samme gjelder også høyere byråkrater i alle posisjoner.

Lenke til kommentar

Kloke ord det der. Rådhuset her i Bergen passer jo overhodet ikke inn. Det er vel blitt kåret til Bergens styggeste bygg et par ganger også, selv om selve bygningen ville passet bra inn i et anne "miljø". Vet du forresten om operaen i Sydney ble finansiert av Staten?

Hvis operaen virkelig ville vært bærekraftig så burde det ikke vært problem for private å bygge og drifte den. Kan den f.eks bli brukt som konsertarena i tillegg, eller skal den bli forbeholdt opera?

Men har du rett, så blir det vel for oss velgere veldig viktig å se på personene vi stemmer på, og ikke bare sakene de står for?

Lenke til kommentar
Kloke ord det der. Rådhuset her i Bergen passer jo overhodet ikke inn. Det er vel blitt kåret til Bergens styggeste bygg et par ganger også, selv om selve bygningen ville passet bra inn i et anne "miljø". Vet du forresten om operaen i Sydney ble finansiert av Staten?

Hvis operaen virkelig ville vært bærekraftig så burde det ikke vært problem for private å bygge og drifte den. Kan den f.eks bli brukt som konsertarena i tillegg, eller skal den bli forbeholdt opera?

Men har du rett, så blir det vel for oss velgere veldig viktig å se på personene vi stemmer på, og ikke bare sakene de står for?

Operaen i Sydney ble finansiert av myndighetene i New South Wales. Det var et katastrofeprosjekt. Det startet i 1959, skulle ta 4 år og var beregnet til 7 millioner dollar. Så begynte virvaret, med skiftene regjeringer og politisk innblanding. Det var ferdig i 1973, altså etter 14 år og hadde kostet 102 millioner dollar. Det tok altså 3 1/2 ganger så lang tid som planlagt og kostet 15 ganger så mye! (Skjønt inflasjonen må ta sin del av skylden for det.)

EDIT: Gjorde et raskt websøk. De 95 millionene i overskridelser ble visst delvis dekket inn ved at man laget et nytt statslotteri. Noe ala Lotto, altså.

Operaen i Oslo er ikke ment å være økonomisk bærekraftig. Dette er en nasjonal investering. De pengene får man ikke igjen.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...