Gå til innhold

Overklokking av Dell Inspiron 6000 med radeon x300

Anbefalte innlegg

Hei jeg har en dell inspiron 6000 med ATI radeon x300, 128 mb. Har 512 mb ram og 1,6 Ghz centrino prosessor.

Er det muligheter for å overklokke denne PC'en? kan det skade PC'en?Og hvilket programm skal jeg bruke?

Takker :whistle:

Endret av The fish
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

www.google.com

Men overklokking av laptop er svært så risikabelt.

De er bygd veldig kompakte og holder godt på varmen.

Litt økt temperatur på skjermkort kan gjøre at mange komponenter blir varmeskadet, men om du tar sjansen på det får være opp til deg.

Lenke til kommentar
www.google.com

Men overklokking av laptop er svært så risikabelt.

De er bygd veldig kompakte og holder godt på varmen.

Litt økt temperatur på skjermkort kan gjøre at mange komponenter blir varmeskadet, men om du tar sjansen på det får være opp til deg.

hmmm..............så dette er noe som ikke annbefales?

Lenke til kommentar

Det skal ikke være noe stort problem å overklokke en laptop, unntatt ustabilitet som kan måles f.eks. ved å kjøre prime95 stress test for cpu og 3dmark i loop for gpu i f.eks. 12-24 timer i strekk.

Det er fordi at varmeutviklingen øker ikke betydelig før man begynner å øke spenning => maskinen blir ikke varmere om man øker frekvensen litt uten å øke kjernespenningen.

Men det er ikke sannsynlig at du får klokket særlig mye før maskinen blir ustabil (og vil ha mer spenning).

Programmer du kan bruke:

SpeedFan

RivaTuner

Se www.guru3d.com

EDIT:

Lagt til "betydelig" i denne setningen. Det ble visst glemt ut...

Det er fordi at varmeutviklingen øker ikke betydelig før man begynner å øke spenning

Kommentar:

Varmeutviklingen øker så lite at du ikke vil kunne registrere det med de måleverktøyene du har tilgjengelig (speedfan), ved moderat økning i klokkefrekvens. Det eneste du vil kunne merke det på er stabiliteten, som nevnt over.

Endret av Mental
Lenke til kommentar
Det er fordi at varmeutviklingen øker ikke før man begynner å øke spenning => maskinen blir ikke varmere om man øker frekvensen litt uten å øke kjernespenningen.

Dette er ikke sant. Effekten en CPU utvikler er produktet av strøm og spenning, og strømmen øker lineært med klokkehastigheten gitt samme prosentvise last. Transistorer switcher ikke av seg selv. Du tenker kanskje på Intels oppgitte strømmål 'TDP', hvilket bare reflekterer den effekten prosessoren er designet for å takle, noe som blir likt for alle hastighetsgrader innenfor en og samme serie.

Edit: Skjønt lineært betyr ikke nødvendigvis mye. En P-M har såpass lavt forbruk i utgangspunktet, samt så avansert strømsparende teknologi (som t.d. at de kan skru av inaktive transistorer selv om prosessoren er 'hundre prosent opptatt') at økningen blir mye mindre enn på for eksempel en eldre P4.

Endret av qwert
Lenke til kommentar
Det er fordi at varmeutviklingen øker ikke før man begynner å øke spenning => maskinen blir ikke varmere om man øker frekvensen litt uten å øke kjernespenningen.

Dette er ikke sant. Effekten en CPU utvikler er produktet av strøm og spenning, og strømmen øker lineært med klokkehastigheten gitt samme prosentvise last. Transistorer switcher ikke av seg selv. Du tenker kanskje på Intels oppgitte strømmål 'TDP', hvilket bare reflekterer den effekten prosessoren er designet for å takle, noe som blir likt for alle hastighetsgrader innenfor en og samme serie.

Edit: Skjønt lineært betyr ikke nødvendigvis mye. En P-M har såpass lavt forbruk i utgangspunktet, samt så avansert strømsparende teknologi (som t.d. at de kan skru av inaktive transistorer selv om prosessoren er 'hundre prosent opptatt') at økningen blir mye mindre enn på for eksempel en eldre P4.

Er du helt sikker på at den økte effekten (når man holder spenningen konstant) går med til spillvarme?

(Kan klokke min m-xp2600 barton fra 1933mhz til 2200 @ standard vcore uten at den blir målbart varmere).

Lenke til kommentar
Er du helt sikker på at den økte effekten (når man holder spenningen konstant) går med til spillvarme?

Ikke alt, selvsagt, men virkningsgraden på en prosessor er rimelig lav. Om jeg husker sånn nogenlunde rett, så er kraftforbruket til en CMOS IC ca. P = CV^2f [kapasistans x spenning kvadrert x frekvens]. Hvilket skulle bety at kraften er proposjonal med både antall transistorer, spenning, og frekvens. Det er flere faktorer enn dette som påvirker totalen (de har et statisk stømforbruk, selv når de ikke switsjer osv), men det er alt for lenge siden jeg hadde noe fysikk til at jeg orker å huske detaljene.

Siden du har en ulåst Barton kan du jo prøve å kjøre Prime95 på både 5,7,9 og 11 x 200 Mhz, med samme kjernespenning. Jeg lover deg at temperaturen vil bli forskjellig.

Lenke til kommentar

Jeg regner med at det er GPU du vil klokke opp, og ikke CPU. Den klokker du lett opp med de nevnte programmene i postene over, men ikke regn med de store halleluja-resultatene ;) +5 % kanskje ..? Når det gjelder CPU har de aller aller fleste bærbare en BIOS som gjør klokking umulig.

- Lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...