phax Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 hei, har dratt frem et par gamle slagere som jeg gjernet skulle spillt igjen. siden de er fra DOS tidene så funker det jo ikke uten videre i XP.. har prøvd dos emulator som DOSBox, dette funket sånn tålig.. fikk spillet igang, men fikk det ikke i fullscreen og det brukte 60-70% av cpu'n.. noe som er litt merkelig synes nå jeg. har en laptop så når cpu'n blir belasta så kraftig over lengre tid blir det veldig varmt å veldig bråkete.. prøvde også virtual pc fra microsoft, men dette brukte faktisk 100% av cpu'n min! er det ingen enkle og fornuftige måter å få spillt gamle dos klassikere på? eller blir jeg virkelig nødt å innstallere dos, eller 3.x, 9x på en egen partisjon? Lenke til kommentar
Dr.Ittsekk Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 Dette har du sikker gjort, men har du prøvd å kjøre spillene vha dos ledetekst? Det er den måten jeg spiller noen få gamle klassikere på. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 Hvilke slagere er det snakk om da? Lenke til kommentar
Dr.Ittsekk Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 Hvilke slagere er det snakk om da? For meg er det først og fremst Dungeons of moria Et ekstremt bra spill. Må ha brukt et sted mellom 3000 og 4000 timer på dette spillet. Den første versjonen kom i 1983 !! Det er et rollespill basert på Tolkiens bøker og D&D. Hvis du liker rpg og ikke må ha glitter og stas anbefales dette på det varmeste. 5.5.2 versjonen kan lastes ned fra http://www.remarque.org/~grabiner/moria.html Lenke til kommentar
phax Skrevet 5. april 2005 Forfatter Del Skrevet 5. april 2005 funker ikke å spille i ledeteksten nei.. forstår bare ikke hvordan en dos emulator skal kreve så sinnsykt mye systemressurser.. er jo snakk om spill jeg kjørte på 486'n min uten problemer, burde jo ikke kreve allverden! Lenke til kommentar
PetePistola Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 ScummVM er en emulator laget for å spille dos spill, men det er ikke så mange spill som funker på den. Men siden du ikke har nevnt hva du skal spill, så kan du jo ta en titt på spillene emulatoren funker med: Maniac Mansion (original) Maniac Mansion (enhanced) Zak McKracken and the Alien Mindbenders (original) Zak McKracken and the Alien Mindbenders (enhanced) Zak McKracken and the Alien Mindbenders (FM-TOWNS) Indiana Jones and the Last Crusade Indiana Jones and the Last Crusade (256) Indiana Jones and the Last Crusade (FM-TOWNS) Loom Loom (FM-TOWNS) The Secret of Monkey Island Passport to Adventure Loom The Secret of Monkey Island Monkey Island 2: LeChuck's revenge Monkey Island 2: LeChuck's revenge (DOS Demo) Indiana Jones 4 and the Fate of Atlantis Indiana Jones 4 and the Fate of Atlantis (FM-TOWNS) Indiana Jones 4 and the Fate of Atlantis (Demo) Day Of The Tentacle Day Of The Tentacle (Demo) Sam & Max Sam & Max (Demo) Full Throttle The Dig Curse of Monkey Island Lenke til kommentar
janfredrik Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 (endret) DosBOX Endret 5. april 2005 av janfredrik Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 DOSBox er nok det beste alternativet ja... Utenom å kjøpe (eller få gratis..) en foreldet pc og faktisk legge inn MSDOS da. Er vel ikke rare kravene til prosessor/minne der Lenke til kommentar
baremegigjen Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 Hvis jeg ikke tar feil, så fungerer ScummVM stort sett bare på LucasArts spill... Lenke til kommentar
phax Skrevet 5. april 2005 Forfatter Del Skrevet 5. april 2005 skulle spille lostvikings. og testet ScummVM men det funka ikke.. DOSBox suger jo ræv, er ikke holdbart at et 10 år gammelt spill skal bruke 60-70% av cpu krafta på en P4-M 2,2ghz.. og ikke fikk jeg det til å kjøre fullscreen heller? men dette er vel kanskje barenoen innstillinger jeg gikk glipp av.. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 DOSBox suger jo ræv, er ikke holdbart at et 10 år gammelt spill skal bruke 60-70% av cpu krafta på en P4-M 2,2ghz.. Da må du ha gjort noe feil. DosBOX fungerer utmerket på alle maskiner jeg har testet det på og med alle spill (og programmer) jeg har testet. Lenke til kommentar
phax Skrevet 5. april 2005 Forfatter Del Skrevet 5. april 2005 har du sjekket hvor mye dosbox bruker på din maskin da? nå prøvde jeg innstallere det på nytt og åpnet programmet. allerede da spratt cpu bruken opp i 30-40%, og da er det bare snakk om at programmet ligger åpent uten at noe skjer..! med engang jeg starter lostvikings spretter det opp til 75% og blir liggende å duppe mellom 55-75% dette hadde ikke plaget med så mye hadde det ikke vært for at jeg har en bærbar som begynner suse noe djevlesk med engang cpu'n blir belastet så hardt.. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 (endret) Gjorde en test på laptop'en nettopp. Med "CPU Cycles" på 2500 og The Lost Vikings bruker DosBOX ca 23%-25%. Laptopen er en Celeron 2.2 GHz med 512 MB ram. Endret 5. april 2005 av moskus Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Og da spør jeg... Hvordan fungerer DosBox? Har lasta det ned og brukt det et par ganger, men er så lenge siden så jeg har glemt det=/ Og jeg vil spille Zool2, Z, CM1 og SuperFrog! Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 CM "1" kjører helt fint her hos meg under Win XP, uten noen andre programmer til å hjelpe seg. Bare å kose seg med det Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 Vel, det kjører absolutt ikke hos meg, men så er PC'en min allergisk mot CM i det hele tatt virker det som. CM2 vil ikke fungere CM3 vil ikke fungere CM4 vil ikke fungere, men det er like greit for det var dumt CM5 vil jeg ikke ha på PC'en. Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 Så rart. Jeg hadde en bærbar en gang som var allergisk mot EA Games-spill. Fikk det aldri til, og solgte den. Har ikke hatt lignende problemer med noen maskin siden. Men alle CM-spillene fungerer her i min XP uten noen som helst andre problemer enn for høy hastighet. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 he he... for høy hastighet i cm? hvordan kan det være noe særlig problem? ville bare vært glad til om det ikke tok et halvt år og starte en helt ny game. *mimre tilbake til CM2+486 med 2x CD-Rom=Sant (samt jævlig tregt)* Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 he he...for høy hastighet i cm? hvordan kan det være noe særlig problem? ville bare vært glad til om det ikke tok et halvt år og starte en helt ny game. *mimre tilbake til CM2+486 med 2x CD-Rom=Sant (samt jævlig tregt)* Spesielt på CM93. Når du trykker på en knapp (de store grønne/blå feltene), trykker du ofte også på knappen på neste skjermbilde, fordi det skifter så sinnsykt fort. Og jeg lover deg.. CM2 på en 486 gikk nok fort sammenlignet med start av nytt game av CM93 på min Amiga 500+ og lasting fra 3 disketter. En time eller noe..? Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 he he he. Kan tenke meg at det ikke gikk særlig fort ja. Husker jeg hadde en 286 elns som jeg først prøvde det på, men det var ikke nok minne til å kjøre det, så da var det å be på sine knær om å få legge det inn på pappas kontorPC som var en 486 med 2x CD-ROM etc. Det gikk treigt, men det gikk da til slutt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå