Gå til innhold

Hvordan spille gamle DOS spill i XP?

phax

Anbefalte innlegg

hei, har dratt frem et par gamle slagere som jeg gjernet skulle spillt igjen. siden de er fra DOS tidene så funker det jo ikke uten videre i XP..

har prøvd dos emulator som DOSBox, dette funket sånn tålig.. fikk spillet igang, men fikk det ikke i fullscreen og det brukte 60-70% av cpu'n.. noe som er litt merkelig synes nå jeg. har en laptop så når cpu'n blir belasta så kraftig over lengre tid blir det veldig varmt å veldig bråkete..

prøvde også virtual pc fra microsoft, men dette brukte faktisk 100% av cpu'n min!

er det ingen enkle og fornuftige måter å få spillt gamle dos klassikere på?

eller blir jeg virkelig nødt å innstallere dos, eller 3.x, 9x på en egen partisjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilke slagere er det snakk om da?

For meg er det først og fremst Dungeons of moria

Et ekstremt bra spill. Må ha brukt et sted mellom 3000 og 4000 timer på dette spillet. Den første versjonen kom i 1983 !! Det er et rollespill basert på Tolkiens bøker og D&D.

Hvis du liker rpg og ikke må ha glitter og stas anbefales dette på det varmeste. 5.5.2 versjonen kan lastes ned fra http://www.remarque.org/~grabiner/moria.html

Lenke til kommentar

funker ikke å spille i ledeteksten nei..

forstår bare ikke hvordan en dos emulator skal kreve så sinnsykt mye systemressurser.. er jo snakk om spill jeg kjørte på 486'n min uten problemer, burde jo ikke kreve allverden!

Lenke til kommentar

ScummVM er en emulator laget for å spille dos spill, men det er ikke så mange spill som funker på den. Men siden du ikke har nevnt hva du skal spill, så kan du jo ta en titt på spillene emulatoren funker med:

Maniac Mansion (original)

Maniac Mansion (enhanced)

Zak McKracken and the Alien Mindbenders (original)

Zak McKracken and the Alien Mindbenders (enhanced)

Zak McKracken and the Alien Mindbenders (FM-TOWNS)

Indiana Jones and the Last Crusade

Indiana Jones and the Last Crusade (256)

Indiana Jones and the Last Crusade (FM-TOWNS)

Loom

Loom (FM-TOWNS)

The Secret of Monkey Island

Passport to Adventure

Loom

The Secret of Monkey Island

Monkey Island 2: LeChuck's revenge

Monkey Island 2: LeChuck's revenge (DOS Demo)

Indiana Jones 4 and the Fate of Atlantis

Indiana Jones 4 and the Fate of Atlantis (FM-TOWNS)

Indiana Jones 4 and the Fate of Atlantis (Demo)

Day Of The Tentacle

Day Of The Tentacle (Demo)

Sam & Max

Sam & Max (Demo)

Full Throttle

The Dig

Curse of Monkey Island

Lenke til kommentar

skulle spille lostvikings. og testet ScummVM men det funka ikke..

DOSBox suger jo ræv, er ikke holdbart at et 10 år gammelt spill skal bruke 60-70% av cpu krafta på en P4-M 2,2ghz..

og ikke fikk jeg det til å kjøre fullscreen heller? men dette er vel kanskje barenoen innstillinger jeg gikk glipp av..

Lenke til kommentar
DOSBox suger jo ræv, er ikke holdbart at et 10 år gammelt spill skal bruke 60-70% av cpu krafta på en P4-M 2,2ghz..

Da må du ha gjort noe feil. DosBOX fungerer utmerket på alle maskiner jeg har testet det på og med alle spill (og programmer) jeg har testet. :)

Lenke til kommentar

har du sjekket hvor mye dosbox bruker på din maskin da?

nå prøvde jeg innstallere det på nytt og åpnet programmet. allerede da spratt cpu bruken opp i 30-40%, og da er det bare snakk om at programmet ligger åpent uten at noe skjer..!

med engang jeg starter lostvikings spretter det opp til 75% og blir liggende å duppe mellom 55-75%

dette hadde ikke plaget med så mye hadde det ikke vært for at jeg har en bærbar som begynner suse noe djevlesk med engang cpu'n blir belastet så hardt..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Så rart. Jeg hadde en bærbar en gang som var allergisk mot EA Games-spill. Fikk det aldri til, og solgte den. Har ikke hatt lignende problemer med noen maskin siden.

Men alle CM-spillene fungerer her i min XP uten noen som helst andre problemer enn for høy hastighet.

Lenke til kommentar
he he...

for høy hastighet i cm?

hvordan kan det være noe særlig problem?

ville bare vært glad til om det ikke tok et halvt år og starte en helt ny game.

*mimre tilbake til CM2+486 med 2x CD-Rom=Sant (samt jævlig tregt)*

Spesielt på CM93. Når du trykker på en knapp (de store grønne/blå feltene), trykker du ofte også på knappen på neste skjermbilde, fordi det skifter så sinnsykt fort.

Og jeg lover deg.. CM2 på en 486 gikk nok fort sammenlignet med start av nytt game av CM93 på min Amiga 500+ og lasting fra 3 disketter. En time eller noe..? ;)

Lenke til kommentar

he he he. Kan tenke meg at det ikke gikk særlig fort ja.

Husker jeg hadde en 286 elns som jeg først prøvde det på, men det var ikke nok minne til å kjøre det, så da var det å be på sine knær om å få legge det inn på pappas kontorPC som var en 486 med 2x CD-ROM etc.

Det gikk treigt, men det gikk da til slutt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...