Gå til innhold

Hjelp til valg av blitz, div. filter, t.converter+

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har en haug med spørsmål, håper jeg kan få svar på det meste :-)

Jeg reiser til USA om en måneds tid og har i den sammenheng tenkt meg innom B&H i NY for å handle litt tilbehør til mitt 20D :-)

Jeg har satt opp en liste over ting jeg skal kjøpe, men det er fortsatt noen ting jeg har lyst på som jeg er mer usikker på hvilket merke, spesifikasjoner o.l. jeg skal velge:

Sigma Telephoto 105mm f/2.8 EX DG Macro

Canon Normal EF 50mm f/1.8 II Autofocus Lens

Canon Remote Switch RS-80N3

Sigma EF-500 DG Super E-TTL II Shoe Mount Flash

Hva bør jeg kjøpe i tillegg til denne? Bruker den bare AA-batterier? Jeg kunne tenkt meg en liten softbox, kan Lumiquest Mini Softbox være aktuell? Vil denne kanskje ha veldig liten effekt? Litt usikker på hva 1 stop har å si, kanskje noen kan forklare dette for meg? Har lest at en Big Bounce fra Lumiquest skal være bra, er dette en softbox eller har jeg misforstått? Er dette en slik en? Kan den festes rett på blitzen? Eller har jeg misforstått? Finnes det kanskje noen andre alternativer? Stemmer det at det er så billig eller har B&H feil på siden sin? Har ofte lest om folk som skal lage sin egen softbox, hva er da vitsen med dette?

Jeg kom forresten over denne lille saken (Morris Mini Slave Wide Plus DC Flash) for en liten stund siden, og ble litt nysgjerrig på om den kan brukes til noe brukbart siden den var så billig.

Jeg har tenkt å kjøpe en teleconverter, og har vel i bunn og grunn bestemt meg for at jeg skal ha 2x. Jeg har sett meg ut en Kenko 2x Teleplus Pro 300 DG Teleconverter , er det et godt eller dårlig valg? Er Kenko kjent for å være et bra merke? Vil man merke kvalitesforringelse ved bruk av denne? (Jeg vet at lysstyrken vil halveres.)

I tillegg skal jeg et par filtre. Jeg har et UV-filter fra før av, er det greit nok å bruke det på de objektivene jeg har med samme filterdiameter eller bør jeg ha et til hver?

Er dette polariseringsfilteret bra? Hoya 58mm Circular Polarizer (HMC) Multi-Coated Glass Filter Blir bildet vesentlig skarpere med HMC?

Det er jo vesentlig billigere uten.

Hvis jeg først skal kjøpe med HMC, bør jeg heller gå for et av disse? Er det en fordel at filteret er så tynt som mulig? Er det andre forsekjller? Hva betyr det at det er UV Haze?

Hoya 58mm Circular Polarizer (S-HMC) Super Multi-Coated Glass Filter - Thin

Hoya 58mm Circular Polarizer / UV Haze (HMC) Multi-Coated Glass Filter - Ultra Thin

Hva kan et såkallt "Warm pola-filter" brukes til?

Jeg har også lyst på et filter til infrarød fotografering. Er Hoya 58mm RM72 Infrared Glass Filter bra til det?

Jeg skulle også hatt et ND-filter (gråfilter?) som jeg kan bruke for å ta bilder med lengre lukkertider i dagslys. Jeg tenkte å kjøpe et 8x, er dette for mye? Evt. for lite, så jeg bør kjøpe enda ett? Kanskje jeg bør kjøpe et 8x og et 4x? Bør jeg kanskje også kjøpe et gradert? Jeg har egentlig ikke hatt problemer med over-/under-eksponering, men man vet jo aldri hva som kommer :p Jeg vil gjerne ha anbefalinger :-)

Tilslutt lurte jeg litt på Step-up og Step-down ringer. Jeg tenkte kanskje kjøpe en Kenko 52mm-58mm Step-Up Ring (Lens to Filter) slik at jeg kan bruke 58mm-filtre på 52mm-objektiv, stemmer dette, eller blir det motsatt? Er det en dum ide? Hvis man gjør det motsatt (Step-down?) vil ikke filteret vises på bildetutsnittet da..?

Mvh. Ingvild :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, håper det blir en bra tur. Jeg tror absolutt at F1.4 er verdt prisen, men det blir enten 1.8 eller ingen 50mm denne gangen, jeg har ikke akkurat ubegrensa med penger. F1.8 koster jo bare i underkant av 500 kr, så F1.4 må nok desverre vente, men takk for link, det var en interessant artikkel.

Lenke til kommentar

Tror jeg har vært i samme tenkebåsen som deg, da jeg har mye av det utstyret du nevner...

For min del har gikk jeg for kenko 1.4x og ikke 2, da det blir litt for dårlig lys.. jeg er superfornøyd med den. Passer til alle EF mount objektivene jeg har (Stort sett Canon og Tamron).

Valgte også Canon sin 100mm Macro USM fremfor Tamron/Sigma sine, da jeg liker å ha "orginalen" hvis jeg skulle få et nytt canon EF hus senere som av historiske grunner ikke passer med Sigma sin firmware. Grunnen til at jeg nevner dette er fordi på B&H er prisene nesten identiske - dog du bør ha med solskjerm som jeg mener kostet rundt 40 dollar.

Blitzen du nevner er svært populær blandt Canon EF'erene. Stort sett ganske lik som EX550/580. AA batterier ja, 4 stk. Har selv EX580, men de skal stort sett ha de samme funksjonene.

Mhp. filtre, så har det vært en læringskurve for meg. Shoppet masse jallafiltre og ekperimentert på hva jeg kommer til å bruke og hva som tar plass i sekken.

Polafilter er dog et must dersom du fotograferer v/ mye reflekser (vann, snø osv..). Blir flotte himmelbilder også - søk litt på akam her, så finner du masse interessante linker rundt akkurat dette. Start gjerne på billigvariantene før du investerer i litt dyrere varianter. Da har du sikkert også lært deg noen tricks om hvordan du behandler filtrene.. (ja takk - har mistet et HMC filter så det ble noen flotte streker på det.. ;-) )

Infrarødt filter tror jeg er lite vits på digitalkamera om jeg ikke tar helt feil, har lite erfaring fra filmverdenen, men jeg mener å erindre at CCD eller CMOS brikkene filtrerer ut dette. Har derfor aldri brydd meg om dette.

Mhp. step up/down, så er det bare å tenke rett. For min del har jeg stort sett alle filtre i 58mm. Har så step-up 52-58 og step down for 62-58. Kjøp i tillegg også gjerne en macro coupler (58-52) som skrus på linsa begge sider. Da kan du enten trikse litt med step up/down eller benytte den f/1.8 50mm som macro på 100mm.

Har ikke hatt problemer med vignetting ved å ha step-down fra 62-58. Kan ikke forklare matematisk hvor grensa går, men sikkert ikke lurt å ta i for mye :-).

Gudd løkk og god tur! ;-)

Lenke til kommentar
Infrarødt filter tror jeg er lite vits på digitalkamera om jeg ikke tar helt feil, har lite erfaring fra filmverdenen, men jeg mener å erindre at CCD eller CMOS brikkene filtrerer ut dette. Har derfor aldri brydd meg om dette.

Joda, det fungerer utmerket på endel kamera. Men hvis du skal ta bildene håndholdt må du fjerne det innebygde filteret (også kalt "hot mirror"). Med stativ vil f.eks. D70 fungere bra med IR-filter, selv har jeg brukt Hoya R72 IR-filter.

Les mer om IR-foto (og UV-foto) på digitale kamera her..

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Har vurdert det opp og ned selv om jeg skal gå for 1.4x eller 2x, og er fortsatt ikke sikker.. Det virker som de fleste går for 1.4, men kjekt å doble brennvidda og da.

Tror jeg er ganske bestemt på Sigma istedet for Canon mest pga. pris, men nå gjorde du meg usikker (jeg har ikke sjekka prisene i USA opp mot hverandre før). Tviler på at jeg kommer til å bytte ut 20D'n på veldig mange år, så akkurat det bryr jeg meg ikke så mye om, men er det merkabare forskjeller kvalitetsmessig?

Kan vel hende jeg går for et polariseringsfilter uten HMC da, med mindre noen andre har noe fornufitig å si om det.. Hva er/gjør egentlig HMC?

Har lest om flere som bruker infrarødt filter på Nikon D70, så tenkte automatisk at dette gikk på 20D også. Men jeg har stativ da, så håper det funker om jeg bruker det. Kan vel være lurt finne ut av det før jeg kjøper meg et filter. Tusen takk for link anderfo, sto veldig masse interresant der!

Ellers får dere ha tusen takk for svar.

Edit: kan jeg f.eks bruke en slik macro coupler? Hvordan fungerer denne? Setter man linsene utenpå hverandre, også får man 155 mm?

Endret av ingvildel
Lenke til kommentar

Det du ikke sier er hva slags objektiv du skal ha t-con til, både merke (ettersom jeg forstår) og type/maxblender på objektivet betyr en del. Sitter du f.eks. med en 300/4 kan du risikere å miste AF med 2x converter fordi du med 1,4x mister 1 blender og 2x mister 2 blendere, og AFen skranter fra alt under maksblender 5,6.

Når det gjelder makro: Canon´en er selvsagt Canon, den har internfokus og er visst fantastisk å bruke, rask AF (merk: til å være makrolinse). Sigma og Tamron er ikke like bra i byggekvalitet, men langt i fra dårlig, og optisk like bra som Canon (MTF-testen til photodo.com gav Tamron en ekstra desimal), og dette snakk om linser med bra optisk kvalitet.

For meg var det med optisk kvalitet avgjørende, hvis jeg kan få like bra kvalitet med en linse som koster 1000 kroner mindre, da kan jeg bruke 1000 kroner på noe annet. Stativ for eksempel, eller off-shoe-cord til blitzen eller en av de ørten-børten andre tinga man kan kjøpe seg for å ta bedre makrobilder. Er ikke redd for oppdateringer pr. nå, foreløpig får Tamron ta seg av det hvis det skulle være aktuelt og selv om jeg kanskje kunne tenke meg den indrefokuseringa så ville ikke den ført til at jeg tok noe bedre bilder tror jeg. Sånn vurderer jeg, andre vurderer annerledes.

Den couplerringen er til å montere 50 mm bak fram på tuppen av makrolinsa for å kunne øke forstørringa til maksimalt noe rundt 2:1 (tror jeg, 2,5:1 eller noe sånt?)

EDIT: trykkleif

Endret av olemm
Lenke til kommentar

Oi, tenkte ikke på det. Hadde tenkt bruke det på Sigma 105mm med 2.8 lysstyrke, med en 2x converter blir vel lysstyrka 5.6, så regner med at det går bra?

Jeg går nok for Sigma'en, er den optisk like bra som Canon så vil jeg heller bruke de pengene på noe annet. :-)

Lenke til kommentar

Angående å skyte infrarødt med 20D, så tror jeg ikke at dette går. Jeg mener å ha lest at det sitter et filter foran CMOS brikken som filtrerer bort ALL ir stråling, slik at bruk av lange lukkertider heller ikke vil funke. Det finnes en spesialutgave av 20D som er laget for IR fotografering, men denne er visst ikke brukbar til så mye heller. Skal du skyte IR må du nok over på et analogt kamera, eller Nikon, etter det jeg har hørt.

Endret av kai_frode
Lenke til kommentar

Du kommer garantert til å bli fornøyd uansett tror jeg, har vel til gode å møte noen som har vært misfornøyd med noen av de linsene der... (selv om noen oppgraderer til 150/2.8 eller 180/3,5)

Når det gjelder makro så *tror* jeg du vil få bedre resultat med 1,4x på 105´en, men 2x skal funke, absolutt. Andre på forumet har definitivt mer erfaring med dette (jeg tenker å skaffe en 1,4-konverter i løpet av sesongen, evt. i kombinasjon med mellomringer). Hender det er merkekonflikt mellom disse konverterne, prøv objektiv og konverter sammen i butikken om mulig, evt. vurder sigma-konverter (?).

Det er også noe å tenke på forresten, mellomringer (for å gjøre en vond ting enda verre) :)

Og sånn omnibounce til blitzen...

Lenke til kommentar

Ok, tusen takk, da dropper jeg det. Har ikke klart finne ut av det selv, men kjekt vite, så slipper jeg kaste bort penger på noe jeg ikke har bruk for.

Edit: Så ikke den siste posten med engang, var litt treg. Fortsatt ikke helt sikker om jeg vil ha 1.4x eller 2x, er så vanskelig bestemme seg, hehe. Får sikkert prøve om det funker i butikken regner jeg med, kan vel hende de vet det der og. Er Sigma-kovertere like bra/bedre forresten? Ser at de er billigere enn Kenko, men vet absolutt ingenting om det da. Og om ikke noe annet passer må jeg jo uansett gå for den da.

Mellomringer ja, det er for å komme nærmere motivet, sant?

Og sånn omnibounce..? Istedet for sånn liten softbox? Bleh, nå føler jeg meg litt dum :-p

Endret av ingvildel
Lenke til kommentar

Omnibouncen er litt mer praktisk enn en softboks, i alle fall til utebruk. Omnibouncen sprer lyset og lager på den måten litt mykere skygger. Fordelen med den er at det bare er en bitte liten dings som du kan ha på blitzen hele tida.

En moderat stor til stor softboks gir nok sikkert bedre resultater mht. skygger og sånn i og med at de "øker" størrelsen på lyskilden, men de er både store og en del dyrere. Kan lage en sjøl hvis du er litt praktisk (jeg har laget en som fungerer, enda jeg er ikke spesielt praktisk av meg).

Lenke til kommentar

Jeg bruker en Stofen omnibounce og en spiralkabel (off-shoe cable), men den blitzen du kjøper (500 super) er trådløs ettersom jeg forstår?

De to du lenker til der går også på blitzhodet og gir sikkert bedre resultater, men særlig bigbouncen tror jeg det er litt vel artig å bruke utendørs (og man ser kanskje litt vel artig ut også:)) da den er temmelig stor (25-30 cm?). Dog er den sammenleggbar (i motsetning til D.I.Y.-løsningene).

Tror hvilken løsning du bør velge avhenger av bruk. Til portrettbruk og muligens også til stilleben/makro ville jeg gått for en softboks, jo større jo bedre (jo større lyskilde, jo mindre skygge). Til utendørs makro og journalistikk og "snapshot"-type-fotografi er den lille omnibouncen best, hos meg står den på blitzen som "default".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...