Gå til innhold

Kritikk på bilde av nybegynner.


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er nybegynner innen fotografering. Det bildet jeg legger ved under er et av de beste bildene jeg har tatt hittil. Det er tatt med macro, og resten standard innstilninger (har ikke så mye muligheter på kameraet mitt). Jeg syntes at det ble ganske spennende med den røde rosen mot den svarte bakgrunnen.

 

Ser nå at bildet ble ganske uskarp når jeg resizet det. Men jeg tåler kritikk :D

post-209-1112648035_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Feil fokus og dårlig utsnitt. Prøv igjen, det kan i alle tilfeller ikke bli dårligere enn dette. Man ser også tydelig at det er skinnsofaen som lager folder....

 

EDIT; Tenk å skrive noe så idiotisk.... "kan ikke bli dårligere enn dette"

UNSKYLD! Det er drittsekkaktig å skrive noe sånt... sorry.

Poenget er at det må gjøres noe for at bildet skal bli bra, men endringene er små egentlig.

 

 

F828

post-209-1112817693_thumb.jpg

Endret av F828
Lenke til kommentar

Ok, takk for kritikken iallefall. Kunne vært fint om dere også kunne fortalt meg hva som skal til for at det blir bedre.

Kamerastativ er vel å foretrekke, både for at det ikke skal bli så blurry og fordi at da blir det lettere å fokusere. Eller?

Hva bør jeg gjøre for at man ikke skal se at det er en skinnsofa? Finne et annet sted?

Men man lærer så lenge man lever. Takk for kritikken!

Lenke til kommentar
Hva bør jeg gjøre for at man ikke skal se at det er en skinnsofa? Finne et annet sted?

Hvorfor skal det ikke være en skinnsofa? Like bra som et bord eller et annet underlag. :yes:

Synes bildet viser bra kreativitet. Som andre også uttrykker, oppleves det som feil fokus på bildet. Du har fått området forran rosa sylskarpt, mens rosa er ute av fokus. Hadde du stilt fokus direkte på rose-blomsten ville bildet blitt mye finere. Ellers la jeg også merke til noe bakerst i høyre hjørne som forstyrret.

Vet ikke hvor mye lys du har på når du tar bildet, men stativ skulle neppe gjøre så mye. Fokuspunktet finner du uansett.

De fleste kameraer fungerer slik at du sikter på det stedet du vil fokusere og trykker "skyteknappen" halvveis ned. Da innstilles fokus. Så kan du flytte kameraet litt mens du holder knappen halvveis inne, uten å miste fokus. Du finner det utsnittet du vil ha på bildet og trykker knappen helt inn. Funker som oftest ;)

Lenke til kommentar
Hva bør jeg gjøre for at man ikke skal se at det er en skinnsofa? Finne et annet sted?

Hvorfor skal det ikke være en skinnsofa? Like bra som et bord eller et annet underlag. :yes:

Synes bildet viser bra kreativitet. Som andre også uttrykker, oppleves det som feil fokus på bildet. Du har fått området forran rosa sylskarpt, mens rosa er ute av fokus. Hadde du stilt fokus direkte på rose-blomsten ville bildet blitt mye finere. Ellers la jeg også merke til noe bakerst i høyre hjørne som forstyrret.

Vet ikke hvor mye lys du har på når du tar bildet, men stativ skulle neppe gjøre så mye. Fokuspunktet finner du uansett.

De fleste kameraer fungerer slik at du sikter på det stedet du vil fokusere og trykker "skyteknappen" halvveis ned. Da innstilles fokus. Så kan du flytte kameraet litt mens du holder knappen halvveis inne, uten å miste fokus. Du finner det utsnittet du vil ha på bildet og trykker knappen helt inn. Funker som oftest ;)

Ok, takk da lærte jeg noe nytt. Har tenkt til å lese litt i manualen neste gang jeg fotograferer.

Lenke til kommentar

Jeg er stort sett enig i kritikken du har fått så langt. Det som ikke er tatt opp hittil er komposisjonen din. Ofte er bilder med hovedmotivet midt i nokså kjedelige. Det samme bildet med litt annerledes plassering av hovedmotiv vil bli mer levende, spennende og tiltalende.

 

Prøv dette:

- Når du skal komponere bildet i søkeren kan du prøve å ha rosen i den nederste halvdelen av bildet med stilken pekende oppover. Tenk deg at man deler søkeren i ni deler (3 streker vannrett og loddrett). Dersom hovedmotivet plasseres på en av delingslinjene, evt. i et skjæringspunkt mellom to linjer, vil motivet bli mer levende, dynamisk og spennende. Med andre ord bør du prøve å sentrere rosen på den nederste vannrette delingslinjen. Denne metoden fungerer bra på nesten alle motiver (nesten...).

 

- Sørg for å fokusere på selve rosen. Dersom kameraet ditt fokuserer automatisk vil det som regel fokusere på den delen av motivet som er nærmest kameraet, i ditt tilfelle: Sofaen. Lær deg hvordan du kan velge autofokuspunkt, evt. fokuser manuelt.

 

- Du bør ha så stor blenderåpning som mulig (lavt tall), kombinert med høy lukkerhastighet. Dette for å få liten dybdeskarphet. Effekten av dette vil bli at selve rosen er skarp i bildet, mens stilken blir mer og mer diffus etterhvert som den forsvinner bakover (oppover) i bildet.

 

- Eksperimenter med bakgrunnen. Selv om en svart skinnsofa er grei nok får du en del reflekser i den, noe som drar oppmerksomhet bort fra rosen og er generelt distraherende. Prøv heller en svart duk. Da unngår du refleksene. En hvit bakgrunn vil også kunne gi et spennende bilde.

 

 

Da er det vel bare å si lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...