Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor mye strøm.......?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en forsterker fra pc høyttaler, som jeg vil sette inn i bilen. Den brukte 230V, men omformeren, omformer strømmen til 14,0V DC,

Jeg lurte på om jeg kan koble denne forsterkeren rett til batteriet, siden den skal ha 14,0V?

Endret av scaleo600
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den brukte 230V, men omformeren, omformer strømmen til 14,0V DC,

Jeg lurte på om jeg kan koble denne forsterkeren rett til batteriet, siden den skal ha 14,0V?

Vel hadde det vært så enkelt hadde vel alle bare kjøpt "hjemmeforsterkere" å satt inn i sin bil?

Vel det har seg slik at den omformeren senker spenninga, men øker amperen. Og det at forsterkeren _garantert_ er beregnet for 8oHm's høyttalere. Noe som gjør at ytelsen du kan hente ut av den blir betraktelig lavere enn oppgitt, og at klarheten i lyden 'forsvinner'

La oss regne litt i lag; :hmm:

1150W v/230v = 5A,siden den bruker 14V dc blir det 82A,

men 1150W v/12v =96A. Det skal ikke gi nevneverdige problemer.

Jeg kan beklage at problemet ditt ligger i omformeren. Jeg opplevde det samme med noen julelys. Det sammenhenger med hvordan koblingene er gjort inni den.

-Joakim-

Lenke til kommentar

Men kanskje jeg kan holde bilen startet i noen minutter før jeg prøver??

Eller kanskje at jeg kan prøve en annen ting.....

Ledningen som er fra før som skal settes inn i f.eks. pcen orginalt måtte jeg kutte, og den var veldig tynn. Kanskje jeg skal lodde ny lednig på elektro kortet?

eller hva?

Lenke til kommentar
.....

Eller kanskje at jeg kan prøve en annen ting.....

Ledningen som er fra før som skal settes inn i f.eks. pcen orginalt måtte jeg kutte, og den var veldig tynn. Kanskje jeg skal lodde ny lednig på elektro kortet?

eller hva?

Nå er jeg ikke med!!!

BTW; Tyder på at blien bruker for mye strøm!! men den leverer mer enn nok til sitt eget bruk.. hva med å ruse mooren opp på 3-4000rpm... da skal ladingen være optimal... eller var det no jeg glemte å ta med her..!

Endret av CorVette
Lenke til kommentar

Hvis du kjører den på tomgang med forsterkeren på + annlegget så vil det skurre??

Sett fult lys og andre ting som trekker strøm... Skurrer den mer, jobber motoren veldig tungt?

Rus den opp på 3-4000 rpm, gjenta det samme som er skrevet ovenfor...

Muligens det ikke er no til hjelp men det gir deg kanskje en liten pekepinn....?

Hva med å bruke en tykkere leding som går direkte fra batteriet til forsterkeren, og en litt tykkere en fa cd-spilleren og høytaleren bak?

Endret av CorVette
Lenke til kommentar

det hjelper ingen ting og ruse opp bilen viss det er en nyere bil fordi at da er det en vekselstrøms dynamo i den å den lader det samme heile tia, men er det det en gammal bil vill den nok lade litt mer men du trenger ikke og opp i mer en 1500 rpm.

hadde jeg vært deg så .jeg kjøpt meg en inverter som omformer 12 volt til 220 volt.

koster ca 500 kr for en som gir 220v og ca 300 watt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...