Gå til innhold

Kamera som er ovefølsomt mot lys.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg syntes det er kjempe morro å ta bilder, men jeg er fortsatt på nybegynner stadiet så jeg driver mest med eksprementering og utforsking av kameraet. Men jeg har kommet over et problem. Når jeg tar bilder ute når det er mye sol så blir bildene helt hvite (tar bildene med sola i ryggen). Så jeg lurer på om dette er min eller kameraet sin feil.

Har forøverig et Olympus Camedia c-2000 Z, det er et ganske gammelt digitalkamera (4år elns). Kameraet har desverre ikke så mange innstillings muligheter. Kan godt oppgi de hvis noen lurer.

Håper dere kan gi meg noen råd og tips om problemet mitt :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kameraet er ganske gammelt og har mindre dynamisk omfang enn moderne kamera, så det har lettere for å gi noen områder som er utbrente i bildene. Men bildene skal aldri bli i nærheten av helt hvite.

Hvilke instillinger bruker du?

Jeg har prøvd det meste av innstilninger som er mulig å stille inn. Kan ramse opp hva som det går ann å stille på kameraet mitt:

Kan stille på hva slags lys det er ute. Denne funksjonen heter WB.

Kan stille ISO verdi.

Kan velge hvor langt unna motivet er.

Kan velge noe der det er et lyn og det står slow, aner ikke hva dette er.

Kan velge om jeg skal fokusere på hele bildet, eller på et punkt midt i bildet.

Kan velge en innstilning hvor det er bilde av en stjerne, aner ikke hva dette er.

Kan også velge en innstilning til som jeg ikke aner hva er, og bildet er for rart til å beskrive, men jeg kan iallefall velge om den skal være på eller av.

Har prøvd det meste her uten resultat. Selv om jeg velger den lysinnstilningen på at det er sol så blir det ingen forskjell. ISO verdiene står på lavest, stiller jeg de opp så blir bildet bare enda lysere.

Lenke til kommentar

Har du satt programvelgerhjulet til høyre til "P"?

http://olympus-imaging.jp/jp/imsg/LineUp/D...e/c2000zlg3.jpg

Hvis programvelgeren står på "P" så burde bildene bli korrekt eksponert.

Kan stille på hva slags lys det er ute. Denne funksjonen heter WB.
Det er hvitbalansen og er praktisk i overskyet vær og når det er vanskelig belysning.

Kan velge noe der det er et lyn og det står slow, aner ikke hva dette er.
Det er antakelig for å bruke blitz sammen med lang lukkertid.

Kan velge en innstilning hvor det er bilde av en stjerne, aner ikke hva dette er.
det er muligens instillingen for å ta bilde i dårlig lys, da tranger man stativ eller støtte til kameraet. Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...