Gå til innhold

Går innvandringen bra? - artikkel av Zorica Mitic

Anbefalte innlegg

I dagens utgave av Dagbladet hadde Zorica Mitic en artikkel med tittelen Går innvandringen bra?, en slags oppføger til en annen artikkel hun skrev for to år siden(Går det bra til slutt?). Selv mener jeg hun har mange gode poenger, og som innvandrer selv blir det kanskje litt vanskelig å gi henne det sedvanlige rasist-stempelet venstresiden ofte er kjappe til å tilegne de som våger å ta opp et så betent tema.

BEDRE BLIR DET ikke når toneangivende sosialantropologer og sosionomer fremstiller nordmenn som bigotte og respektløse, med fremmedfrykt grensende til rasisme. For en utenforstående ser denne debatten ut som et slags uforståelig norgesmesterskap i toleranse mellom stagnerte 68-ere. Motforestillinger og praktiske forslag om forebygging og løsning av problemer blir omgående diskvalifisert som intoleranse og fremmedfrykt. Dette har nærmest kastrert normal debatt. Gjennomgående er nordmenn flest tolerante og empatiske (det så vi sist til overmål etter flodbølgens herjinger i Asia i julehelgen). Norge er ett av de land som på verdensbasis gir mest av sin rikdom og bruttonasjonalprodukt for å hjelpe per innbygger. Men Thomas Hylland Eriksen, andre sosialantropologer, SV og Kristin Halvorsen forlanger at nordmenn skal selvpiske seg som rasister. Det forbauser meg at nordmenn lar seg kue til å bli flagellanter av venstreintellektuelle toneangivende spaltister. Er dette del av norsk kultur? Det eneste nordmenn kan trøste seg og selvbildet med i all den venstrepolitiske og intellektuelle elendigheten er Ole Einar Bjørndalen, Marit Bjørgan og Bjørn Einar Romøren. Der er i alle fall ikke nordmenn så dårlige som SV og sosialantropologene vil ha det til. Nordmenn kan konkurrere utenlands, innenlands er begrepet nærmest et fy - ord.

Hva mener dere? Skal man stole på legen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ble mye prat og beskyldninger. Artikkelen rammer nok ikke så veldig hardt desverre, for det er lett å bare forkaste en slik artikkel som svartmaling.

Jeg er alikevel enig i svært mye, spesielt det følgende sitatet:

Motforestillinger og praktiske forslag om forebygging og løsning av problemer blir omgående diskvalifisert som intoleranse og fremmedfrykt. Dette har nærmest kastrert normal debatt.

Og dette er et av de største problemene i forhold til innvandring. Vi kan aldri løse noen problemer når det er nesten umulig å ta dem opp uten å bli beskyldt for å skape fremmedfrykt og hat.

Lenke til kommentar
Og dette er et av de største problemene i forhold til innvandring. Vi kan aldri løse noen problemer når det er nesten umulig å ta dem opp uten å bli beskyldt for å skape fremmedfrykt og hat.

Ja av og til lurer jeg på om folk egentlig vet hva rasisme egentlig er.

Kaller du en nordmann et skjellsord er du kanskje en drittsekk, kaller du en utlending noe er du rasist..

Det må da være lov å kunne kritisere folk som en mener gjør noe galt uten å være livredd for å bli sett på som trangsynt og rasistisk.

Lenke til kommentar

Å kritisere enkeltpersoner er da lov. men så fort du kritiserer "utlendinger" som gruppe beveger du deg farlig nær rasisme.

Det er problemet med innvandringsdebatten. Kvasirasistiske skrotnisser som anser Islam som en voldskult, og alle "ikke-vestlige" innvandrere som tikkende bomber.

Lenke til kommentar
Er det vår feil at ikke-vestlige innvandrere har høyere sjanse for å gjøre kriminelle handlinger?

Bare fortsett å betal skatten din du slik vi kan hjelpe stakkerene på bena her i landet.

Nei, skatten håper jeg å få tilbake store deler av! Og det som blir igjen, håper jeg bidrar til å styrke Majorstuen Politidistrikts store satsning mot ungdomskriminalitet, som ser ut til å virke.

Lenke til kommentar
Å kritisere enkeltpersoner er da lov. men så fort du kritiserer "utlendinger" som gruppe beveger du deg farlig nær rasisme.

Det er problemet med innvandringsdebatten. Kvasirasistiske skrotnisser som anser Islam som en voldskult, og alle "ikke-vestlige" innvandrere som tikkende bomber.

Vel, du skal i det minste ha takk for at du på en ypperlig måte illustrerer poenget som ble forsøkt lagt fram i artikkelen.

Lenke til kommentar

Vel, du skal i det minste ha takk for at du på en ypperlig måte illustrerer poenget som ble forsøkt lagt fram i artikkelen.

Jeg er ikke mot en innvandringsdebatt, jeg synes bare at hele debatten domineres av idioti.

Lenke til kommentar
Er det vår feil at ikke-vestlige innvandrere har høyere sjanse for å gjøre kriminelle handlinger?

Bare fortsett å betal skatten din du slik vi kan hjelpe stakkerene på bena her i landet.

Ikke overraskende så er det gjerningsmennene som er "stakkarene".

Endret av sumptrollet
Lenke til kommentar

Er generalisering et synonym for rasisme?

Lenke til kommentar

Tull og tøys. Det er akkurat slike holdninger som dette som gjør en saklig debatt umulig.

Generalisering er en nødvendighet for å håndtere problemer som gjelder en gruppe. Å snakke om innvandringsproblemer uten å kunne snakke om innvandrere som gruppe er like umulig som å ta opp trafikkproblemer uten å snakke om trafikanter som en gruppe.

Så lenge verden er full av folk som mener det du her sier, så vil man aldri kunne få en skalig debatt, aldri kunne virkelig løse noen problemer, og problemene vil bestå og rasismen vil øke.

Lenke til kommentar

Det er ingen som generaliserer så mye som de såkalte antirasistene.

Kona mi er ifra Brasil og er ganske mørk, og hun sier hun ville ledd av tilstandene her i landet om det ikke var så forbanna tragisk.

Det må være lov å kalle en spade for en spade, selv om den er svart, eller tilber Allah.

Myndighetene har i årevis importert barnesoldater fra afrika, krigsforbrytere fra balkan, mafiosoer fra øst-europa og militante muslimer. Og dette skal ikke folka som bor her i landet ha lov til å si nei til? Det er det for helvete fremdeles vårt land... så lenge det varer.

Uansett er det, som min kone sier, ikke rart at folk her i landet tror alle mørkhudede er farlige, for det er jo ofte det som er erfaringen. Nå er hun heldig i og med at hun er dame, og gift med meg, men om utviklingen fortsetter er det tvilsomt om vi blir boende her i landet. Flyktninge og asylimporten gir oss nemlig et helt skeivt blikk på folk fra andre kulturer, og vi ender opp med å motta bare de desidert verste...

Det er jo ikke for ingenting at "asyl" og "flyktning" i norge er synonymord med "innvandrer". Det er synd og skam, og det ødelegger for absolutt alle andre som ikke ser helnorske ut på utsiden.

Forresten... en ting til jeg er DRITT lei er å få sinte, stygge, øyne og kommentarer slengt etter oss, ikke av rasistiske nordmenn, men av MUSLIMER, ute på gata, fordi de tror min kone er muslim, og at hun er gift med meg, som er rimelig helnorsk og blond og strikkegenser og full pakke. En kjerring på Triaden så faktisk på oss, spyttet foran meg, og mumlet noen forbannelser på kurdisk. Forbannelser jeg kjente igjen, fordi jeg vokste med opp sammen med flere tyrkiske kurdere.

Lenke til kommentar

Nei, skatten håper jeg å få tilbake store deler av! Og det som blir igjen, håper jeg bidrar til å styrke Majorstuen Politidistrikts store satsning mot ungdomskriminalitet, som ser ut til å virke.

Ungdomskriminalitet på Majorstua? Blant utlendinger eller nordmenn?

Lenke til kommentar

Ungdomskriminalitet på Majorstua? Blant utlendinger eller nordmenn?

Majorstuen Politistasjon har ansvaret for all vest for seg selv i Oslo. Og de har slitt mye med ungdomskrim, at folk fra øst har tatt banen opp, og ranet i helgene.

Lenke til kommentar

Vi kan nok ta litt av skylda, men bare se på pegasus sitt eksempel. Det er vanskelig å integrere folk når de ikke vil bli integrert.

Problemet ligger i gettoene i storbyene, blir innvandrerne samlet slik, er det dømt til å gå til helvete.

Ellers mener jeg at det burde være nulltoleranse for kriminalitet blant nyinnvandrede. Jeg driter i hvor gammel de er og om de visstnok blir drept om de returnerer til hjemlandet. Kommer de hit må de respektere reglene her i landet.

Lenke til kommentar
Problemet ligger i gettoene i storbyene, blir innvandrerne samlet slik, er det dømt til å gå til helvete

Det er det som er så vanskelig. De samler seg gjerne der det er andre av "dem". Vi kan jo foreslå som RV, og tvangsflytte dem over til kommunale boliger på vestkanten. Men vil det hjelpe? Jeg er redd det bare sprer problemet.

Vi må rett og slett ikke ta inn så mange, og de vi tar inn må gies ekstremt god integrering. De må lære seg å snakke, og de må lære norsk samfunnskunnskap. Opp til meg sett, vil også en sermoni med en troskapsed være passende ved mottagelse av statsborgerskap. Og det er det også mange som vil ha.

Min mormor ble norsk statsborger i 1965, og fikk det hele i posten. For mormor var det en stor ting å si i fra seg sitt gamle statsborgerskap, og ta i mot et nytt et. Hun hadde mer enn gjerne svereget en ed om troskap til sitt "nye" land.

Jeg tror ikke mormor er alene, selv om hun er vestlig innvandrer. jeg tror det finnes ikke-vestlige innvandrere, mange av dem, som ser på det på samme måte. Vi må skape nasjonalfølelse. Skal de bo her, skal de ikke lenger være somaliere, pakistanere eller kurdere. De skal være NORSKE!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...