paalolse Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Hei Lurte bare stort sett på en ting. Hva brukes disse røde eller blåe, grønne filtrene til ? Er til spesielle effekter eller ? Noen som kan opplyse en undrende hjerne. ? Pål Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 (endret) Hei! Fargefiltre er nok mest brukt til sorthvitt-fotografering, vil jeg tro. Slike filtre regulerer hvilken bølgelengder av lys som slipper igjennom til filmen, og derfor hvordan gråtonene fordeler seg i det ferdige bildet. Det kan ha endel å si for kontrastene og kan både skjule og fremheve detaljer. Om jeg ikke husker feil, vil du kunne forske på effekten av dette i et hvilket som helst billedbehandlingsprogram som lar deg se de enkelte fargekanalene separat på denne måten: Hvis du vil se hvordan bildet ville bli med et grønt filter, velg den grønne kanalen, rødt den røde og så videre. Eksempler på utfall av dette kan være at et rødt filter vil gi en mer dramatisk himmel, og at grønne filtre er svært uheldige til portrettfotografi, da de forsterker inntrykket av urenheter i huden o.l. Nå må jeg selvfølgelig føye til at jeg ikke har rukket å prøve slike filtre selv ennå, andre ting har vært høyere prioritert, men jeg mener dette skal være en fornuftig oppsummering. EDIT: For å oppnå den samme effekten tilnærmet gratis i vår digitale verden, kan man for eksempel ta alle bilder i farger (gjerne med høy fargemetning) og konvertere til sorthvitt med Channel Mixer i Photoshop CS. Da får man velge selv hvilken sammensetning av fargekanalene en vil benytte, noe som gir rom for mye eksperimentering og muliggjør resultater man kanskje ikke engang ville kunne oppnå med filtre.. Mvh Kjetil Endret 4. april 2005 av rotekaizer Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 Du kan også ta spektakulært gode farvebilder med sorthvit film ved å ta et bilde i hver primærfarve og kombinere de senere. Man kan få en kvalitet som langt overgår farvefilm, men det fungerer bare på stillestående motiver. For nesten 100 år siden ble det tatt farvebilder på den måten som overgår mye av det som blir tatt med farvefilm i dag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå