Gå til innhold

ATI eller nVIDIA


Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å kjøpe meg et nytt skjermkort...

 

Men mitt store problem er prisen må være overkomelig(helst ikke mere enn 2000,-) , og det MÅ gi god ytelse i spill etc.

Jeg har tengt på Creative's GF4 Ti4400 og et Hercules 3D Prophet FDX8500LE 128MB DDR.

 

Men så har jeg hørt at noen ATI kort er ned klokket og opp klokket, jeg sliter med å finne ut hvilke..

 

Jeg takker for alle svar...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For all del, ikke kjøp MSI kort.. De skal visst bråke noe sinnsykt.. 50 dB har jeg hørt.. Gainward og Asus lager gode kort med nVIDIA brikker, pga. god kvalitet på ram-brikker, og rimelig lydstille kjølere. Selv holder jeg en knapp på Gainward.. f.eks. et av deres GeForce4 Ti4200 kort..

 

[ Denne Melding var redigert av: dnivie på 2002-07-03 15:35 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-03 15:01, Holmgr3N skrev:

Hei..


Kjøp et GF4Ti4200 kort fra MSI 64mb.

Er vel det beste du får i den prisklassen!

64 Mb'en er raskere enn 128 å da utnytter den 64 mb rammen bedere enn den med 128.



 

hmm.. kan kanskje være fordi 64mb varianten kjører ram'n kjappere enn 128 mb varianten? hvis det blir nødvendig med 128 mb pga textures el høy oppløsning vil 128 mb kortet banke 64mb kortet, mens 64mb kortet max vil ligge 10% over 128 mb kortet...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-03 15:37, siDDIs skrev:

har du planer om å bruke tv-ut til å sjå dvd/divx så aldri velg noko frå nvidia idag


 

Må være enig med deg der ja. ATI lager det beste løsningene på det område, bedre på ytelse og like viktig, kvallitet! Men dersom spilling er 1.prioritet, gå for et GeForce4 (ALT UTENOM MX KORTENE!)

 

Men personlig ville jeg nytt solen og sommeren.. Og ventet til høsten med å kjøpe nytt.. Da er nye ATI kort kommet. Og hvem vet, kanskje kan de vippe Nvidea av "gamer-tronen" (?)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-03 18:07, eiga skrev:

Quote:


har du planer om å bruke tv-ut til å sjå dvd/divx så aldri velg noko frå nvidia idag


 

Kan ikke du utdype litt mer hva som er årsaken til dette?

 

 

Joda i ATI driverene så er lagt inn full støtte for pal skjermer så du får fullscreen, du får og topp bildekvalitet. Du kan og bruke dataskjermen samtidig med tv'en. Skikkeleg bra dvd playback, ATI+Powerdvd er omtrent uslåelig. Nvidia skjermkort blir ein del betre med tv-tool, med det er heller ikkje gratis.

 

Når det gjelder bildekvalitet så testa eg filmen Speed og det var så sinnsykt bra på ATI kortet i forhald til nvidia kortet mitt at eg trodde eg hadde fått nytt TV, og den tv'en eg har er 5 år gammalt 3000kr skit

Lenke til kommentar

Joda i ATI driverene så er lagt inn full støtte for pal skjermer så du får fullscreen, du får og topp bildekvalitet. Du kan og bruke dataskjermen samtidig med tv'en. Skikkeleg bra dvd playback, ATI+Powerdvd er omtrent uslåelig. Nvidia skjermkort blir ein del betre med tv-tool, med det er heller ikkje gratis.

 

 

Jeg kjøpte faktisk en lisens på TvTool i forrige uke, kun fordi jeg synest det gir så mye bedre tv-ut på nvidia kort enn nvidia sine egne drivere at personen som lager dette burde bli belønnet. Lisensen koster 10 euro, noe som er omtrent 75 kroner nå for tiden, noe man ikke akkurat kan klage på at er så mye.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-03 22:44, Killer_DT skrev:

Quote:


Den 2002-07-03 21:23, Dj_eLmO skrev:

Nå kommer det store problemet, hvilket ATI kort skal man velge? Det er jo dusine vis bare på komplett.no...


Hvilket er best iforhold til pris og ytelse?...


 

Hø? er det bare meg eller? Jeg kan ikke finne et eneste ATI kort hos Komplett!

 

Når jeg skriver ATI mener jeg de herkules korta med ATI chipset...

 

Men takk for at du sa ifra...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-03 23:05, samen skrev:


Joda i ATI driverene så er lagt inn full støtte for pal skjermer så du får fullscreen, du får og topp bildekvalitet. Du kan og bruke dataskjermen samtidig med tv'en. Skikkeleg bra dvd playback, ATI+Powerdvd er omtrent uslåelig. Nvidia skjermkort blir ein del betre med tv-tool, med det er heller ikkje gratis.



 

Jeg kjøpte faktisk en lisens på TvTool i forrige uke, kun fordi jeg synest det gir så mye bedre tv-ut på nvidia kort enn nvidia sine egne drivere at personen som lager dette burde bli belønnet. Lisensen koster 10 euro, noe som er omtrent 75 kroner nå for tiden, noe man ikke akkurat kan klage på at er så mye.

 

Hvorfor skal man trenge ekstra tweakers for å se en DVD film? Hvis du hadde kjøpt et Radeon8500 basert kort pr i dag (Billigste ligger vel rundt 1200.-) SÅ har du et meget bra gamerkort OG #markedets beste" DVD avspilling. Kunne aldri falle meg inn å først kjøpe et kort som igjen trenger et tweaker tool for å kunne vise DVD title skikkelig...

 

Sjekka DVD kvaliteten på et Asus GF4Ti4400 mot mitt kort... Radeon8500 er uslåelig når det gjelder DVD kvalitet. Det var totalt crap med GF4 kortet. Tilogmed Rage Magnum kortet mitt hadde bedre kvalitet!

Lenke til kommentar

Må da si jeg synes bilde kvaliteten med mitt Creative GF4 Ti4400 kort er helt topp på min TV!

Har da en rimlig ny flott Sony TV også da!

 

Jeg fikk noe tull når jeg kjørte med PAL, men når jeg bytta til NTSC (amerikansk standard) så fungerte alt helt upåklagelig.

Fullscreen og plettfritt bilde... men det var da en del tweaking, prøving og feiling før jeg fant den beste innstillingen på mitt system.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-03 15:01, Holmgr3N skrev:

Hei..


Kjøp et GF4Ti4200 kort fra MSI 64mb.

Er vel det beste du får i den prisklassen!

64 Mb'en er raskere enn 128 å da utnytter den 64 mb rammen bedere enn den med 128.



 

radeon 8500le får man til under 1200.. minst 500 mindre enn 4200.. og 8500 henger ikke etter på spill selv om man kanskje får et par fps mindre. dessuten har 8500 overlegen tvut samt dualhead. det helt klart beste kjøpet.

 

alle le-kort kan klokkes opp til vanlig 8500 fart (hvis man endrer bios) men ellers kommer de lett opp i 260-270 som er et 5 mhz under "vanlig" 8500 fart.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-03 21:23, Dj_eLmO skrev:

Nå kommer det store problemet, hvilket ATI kort skal man velge? Det er jo dusine vis bare på komplett.no...


Hvilket er best iforhold til pris og ytelse?...


 

drit i komplett og hercules. built by ati har mye bedre minne og kan dermed klokkes mye mer. (3.6 ns kontra 4 ns) dessuten har ikke hercules kortene dobbel ramdacs så man kan ikke kjøre 2 vga skjermer samtidig i dualscreen - bare vga + dvi, dvi + tv eller vga + tv

 

disse får man fra quad.no til 1300 kr

eneste minus er at det er ntsc men de fleste tver takler dette og. hvis ikker er det ikke værre enn å flahse biosen fra ntsc til pal --> http://larse.skrotnisse.net/pc/ -der finner du guide på det.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-04 14:28, Ludde skrev:

Quote:


Den 2002-07-03 21:23, Dj_eLmO skrev:

Nå kommer det store problemet, hvilket ATI kort skal man velge? Det er jo dusine vis bare på komplett.no...


Hvilket er best iforhold til pris og ytelse?...


 

drit i komplett og hercules. built by ati har mye bedre minne og kan dermed klokkes mye mer. (3.6 ns kontra 4 ns) dessuten har ikke hercules kortene dobbel ramdacs så man kan ikke kjøre 2 vga skjermer samtidig i dualscreen - bare vga + dvi, dvi + tv eller vga + tv

 

disse får man fra quad.no til 1300 kr

eneste minus er at det er ntsc men de fleste tver takler dette og. hvis ikker er det ikke værre enn å flahse biosen fra ntsc til pal -->
-der finner du guide på det.

 

 

Jeg finner ikke noen ATI kort på Quad.no, kun Asus og 3Dlabs kort...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...