Gå til innhold

Hjelp til oppsett av ny Gaming/klokkings PC

Anbefalte innlegg

Hei. Eg har levd etter mottoet “bedre seint enn aldri” ganske lenge no, men har har tenk å gjøre noe med dette. Eg skal med 100% sikkerhet kjøpe ny rigg til sommeren, og driver allerede å planlegger ka eg skal kjøpe. Det er også 100% sikkert at eg ikkje kommer til å kjøpe det nyeste av det nye. Så eg har noen spm. å servere folk her inne før eg begir meg ut på de endelige valgene. Så eg ber om deres oppmerksomhet noen minutter slik at dere kan lese gjennom dette og kansje komme med noen tips, gjerne med egne erfaringer. Og ikje bli skremt av mengden skrift :tease:

Stikkordet her er gaming.Klokking er morro og det ser eg som en selvfølge, ergo er kjøling viktig;) Med andre ord, et kabinett som har muligheter for noen vifter er på sin plass.

Siden maskina skal bli mye brukt gaming, er det viktig å få fatt på den rett hardwaren, logisk nok. Ett sånn ca oppsett eg har tenkt meg er følgende;

HK: Socket 939, ett eller annet klokkevennlig/stabilt/raskt kort.

CPU: AMD Athlon 64 3500+ ''Winchester''

RAM: Har 2x512 Twinmos pc3200(?) foreløpig,dersom disse ikkje duger sammen med resten av oppsette hare eg disse siktet Corsair Value Select DDR400 1024 MB (2x512)

Skjermkort: Minst ett x800PRO eller tilsvarende Nvidia kort.

Så trenger eg en PSU av kvalitet og som takler oppsettet mitt, må regne med en del vifter og sånn. No er det lenge sia eg har handla data, og det har kommet såpass mye nytt av HK og CPU at det er til å blir gal av. Når det er snakk om klokking så er det også viktig at rammen kjører bra sammen me cpu osv, litt nissete vist det er rammen som er haka under klokking:P

Eg vil nok ikkje montere vannkjøling i maskina, i hvertfall ikkje med det første, så det blir good ol` luftkjøling hehe. CPU kjøleren er jo ganske opplagt at må kjøle bra, for her skal det klokkes så mye som maskinvaren tillater det

Eg jobber fett i sommer, så penger blir det nok av.Men budsjettet er likevel litt begrensa, for det er studietid,flytting og slikt til høsten.I tillegg hadde folka her heine vinkla seg max om eg hadde brukt hele lønna mi på data.

Er veldig takknemlig om dere kan ta der litt tid, og fyre løs med tips og slikt.:-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

psu: MIST 500watt, god psu som er veldig stillegående også!

cpu kjøler: Thermalright XP120 sammen med en god vifte er knall. her må du bare vurdere kjølevne i forhold til støynivå. en viftestyring av noe slag kan jo også være kjekt.

ram: corsair value er god og billig ram til "vanlig" bruk, men skal det klokkes burde du nok invistere i noe bedre. dette er ikke mitt sterkeste felt så her skal noen andre få lov å komme med anbefalinger.

Lenke til kommentar

Personlig syns jeg 6800 nu blir i spinkleste laget. Støtter dette kortet Sli?

Har hatt et MSI 6800 inne til leie et par uker nå og har testet det opp mot 6800 GT kortet mitt, og jeg vil si ytelsesforskjellene er større en jeg hadde trodd. Spesiellt hvis du liker å spille på høy oppløsning med litt eyecandy på. I visse spill yter da i mitt tilfelle gt kortet neste 50 % bedre en 6800 no.

Mitt råd er et 6800 gt kort nå, + et senre når økonomien tilater det. Eller du kan kjøpe 800 XP pe som yter veldig bra, men foreløpig ikke støtter Sli.

I tillegg vil jeg anbefale å legge litt penger i bra rambrikker. Det er viktig for en overklokker.

Lykke til. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...