bfisk Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Vet ikke hva du har fått, men klarlakk er det i allefall ikke. Klarlakk er gjennomsiktig og svært tyntflytende. Lakk består i utgangspunktet av en fargekomponent og en løsemiddelkomponent. Løsemiddelet fordeler farepartiklene fint utover, binder dem sammen, og fester seg til underlaget. Hovedsakelig er det dette som beskytter. Klarlakk er basically bare vanlig lakk, men uten fargekomponenten. Slik kan du legge på flere lag for ekstra beskyttelse, uten å endre fargen. Husk imidlertid på at det alltid vil blande seg litt, fordi klarlakken har en løsende evne på fargesjiktet. Derfor bør du være svært forsiktig med å bruke mye av gangen - da risikerer du å løsne på fargen og få den til å renne utover. Ved å legge først noen lag fargelakk, deretter vekselvis farge- og klarlakk, og så ett lag eller to med klarlakk på toppen, får du en gradvis overgang, slik at du får fargen godt nede i lakken. Det blir som oftest penere, gir en blankere overflate, og en overflate som slites mindre av kjemikalier og andre ting. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 25. april 2005 Forfatter Del Skrevet 25. april 2005 (endret) Har fått begynt på jobben nå. Skrapt og pussa vekk alt som var av rust ved blinklyset nå. Tok dette bildet før jeg begynte å pusse. Har bare skrapt vekk det verste med en kniv: Vasket det godt etterpå før jeg sprayet på sinken. Står på den zink boksen at den fungerer utmerket som grundig/primer, så trenger jeg egentlig den andre boksen med primer da? Har sprayet på to lag med sink nå. Slik ser det ut nå: Får vel begynne å lakke på det imorra. Edit: Hvor lenge skal jeg vente mellom hvert lag med lakk? Regner med å begynne å lakke i morgen hvis ikke jeg må ha på den andre primeren også. Endret 25. april 2005 av trondbue Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 26. april 2005 Forfatter Del Skrevet 26. april 2005 Har lakket endel i dag, og er nå kommet til at jeg skal begynne på det siste laget. Men lurer på hvordan jeg skal ungå et veldig synlig skille når jeg skal spraye på det siste laget med klarlakk? Hvis jeg maskere rundt med tape blir det veldig synlig skille og er vel ikke så lett å holde boksen nærme siden jeg bare får for mye da. Må jo nesten spraye på såpass at det ser blankt og fint ut eller? Hvis jeg bare sprayer litt vil kanskje ikke skille bli så tydelig, men da blir det jo bare små prikker. Er det beste bare å la vær å maskere og holde boksen ganske nærme når jeg sprayer? Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 en ting du ikke skal gjøre er å holde boksen nært.. da trippeldobbler du sjansen for at lakken blir å renne.. og det er ikke fint.. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 26. april 2005 Forfatter Del Skrevet 26. april 2005 Har lakket på det jeg trodde skulle bli siste laget nå, men må nok ha et til med klarlakk. Noen råd om hvordan jeg skal få dette fint da? Holdt den nok litt for nærme nå, så begynte å renne litt. Men ble i hvert fall finere enn når jeg maskerte synes jeg. Vet ikke helt hvordan jeg skal klare å få på riktig mengde klarlakk, enten blir det bare fult av små stygge prikker eller så begynner det å renne, noen som har noen råd eller kan si hva jeg gjør galt? Holder boksen ca 30 cm ifra som det står på den, men sprayer jeg maks slik det står at jeg skal begynner det å renne. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 du må da bare føre boksen raskt over det du skal lakke.. og gjerne over ett større område.. du MÅ ikke holde deg til der rusta har vært.. skjønner du.. og 14 dager 3 uker etter på, bruker du lakk rens/fornyer for å jevne ut fargeforskjellen. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 27. april 2005 Del Skrevet 27. april 2005 Som jeg har poengtert noen ganger nå, så bør du lakke mange tynne lag med lakk. Det holder å vente en time-halvannen mellom hvert lag. Lagene skal være TYNNE. TYNNE, okei? Blir det gæærn, jevner du det ut på neste lag. Ta heller for lite flere ganger, enn for mye en gang. Klarlakken kan du legge over et ganske stort område. Mange legger det over hele skjermen. Som Stig-Arne sier, bruker du lakkrens når lakken har herdet ordentlig. Det tar et par uker. Deretter polerer du opp området og vokser. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 27. april 2005 Forfatter Del Skrevet 27. april 2005 Har nok fått det litt ujevnt på det siste laget nå, hvordan kan jeg rette ut igjen dette? Kan jeg bare spraye et tynt lag utenpå over et større område og så vil det bli jevnere? Har nok sprayet på litt for lite område slik som det er nå. Vet ikke om den grønne lakken er helt jevn heller, er ikke så lett å få jevn siden jeg har det på en boks å må bruke en liten pensel. Får ta et siste tynt lag idag da. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 30. april 2005 Forfatter Del Skrevet 30. april 2005 Bilen har nå stått i garasje siden siste lag med klarlakk på onsdag. Lurte på om jeg kan skru på blinklyset og bruke bilen som normalt nå? Har jo stått i tre dager å tørket nå så.. Tenkte å bruke lakkrens og polere den om ca 2 uker. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 bare å bruke bilen nå ja.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå