trondbue Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 (endret) Har en 1996 Volvo 460 Turbo som har noe rust rundt sidebliklyset på venstre side og trenger råd for å få fjernet dette. Tatt disse to bildene: Med blinklyset på Skrudd av blinklyset for å se bedre hvordan det ser ut Har aldri vært borti rustfjerning før, så hadde vært fint med en guide eller en god forklaring på hvordan jeg skal gripe ann dette. Hva slags utstyr trenger jeg? Vil gjerne prøve å få det til å se finest mulig ut når jeg først skal gjøre noe med det. Edit: Hos meg virker ikke det siste bilde, men finner det hvis dere går inn her og går på Forum11 eller 13. Dette som virker hos meg i hvert fall. Endret 4. april 2005 av trondbue Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 (endret) Ta av blinklyset, så skraper du av det verste, så kan du pusse det ned så det ikke er noe synlig brunt (gjerne litt xtra). Så sprayer du på zink primer, vanlig grunning, så et strøk med bilens farge, så et par med klarlakk Lykke til Mvh Pluggen Edit: Posta den ved et feiltrykk før jeg var ferdig.. Endret 4. april 2005 av Pluggen Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 4. april 2005 Forfatter Del Skrevet 4. april 2005 Bare skrape av det værste da og pusse med hva? Fint sandpapir eller? Fant disse to rustmidlene fra biltema: Rustbeskyttelse og rustfjerner. Kan jeg bruke den rustbeskyttelsen, eller bør jeg kjøpe noe annet for å spraye over den? Er det slik primer som denne du mener? Lakk, kan det kjøpes på biltema eller bør jeg kjøpe det hos Volvo? Kan vel ikke ta så alt for mye for det, må vel bare finne lakk koden. Kan denne klarlakken brukes oppå lakken eller? Ble mange spørsmål her, men vil prøve å få det så fint og slett som mulig. Vil helst ikke ha en stor synlig flekk hvis jeg kan klare å unngå det. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 (endret) Helt riktig primer du linker til Prøv å søk på nummer 364508 på denne sia... Da får du opp den zinken jeg tenkte på, veldig bra til den prisen (prater av masse erfaring) Du kan godt bruke 150-240 papir, men gå over med 800 våtslip etterpå, hvis du skader lakken mye rundt... ( tast inn 192174 og du finner det på samme siden) Trur nok ikke du trenger noe rustbeskyttelse, men du kan godt sparkle litt på grunninga hvis gravrust, da burde du ta et tynt strøk med grunning over det igjen for at det skal mette litt... Den klarlakken kan du bruke på lakken HVIS du finner utbedringslakk til bilen din på biltema, hvis ikke må du sjekke hva slags basis det er på den du får på Volvo... Ikke noe galt med lakken på biltema syns nå jeg, du får det du betaler for, + en del til Og du kan fint unngå store synlige flekker!!! Edit: Trykkleif Endret 4. april 2005 av Pluggen Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 4. april 2005 Forfatter Del Skrevet 4. april 2005 Så det jeg må kjøpe da er dette på biltema: 192174 Våtslipepapir 240 192177 Våtslipepapir 800 364508 Sink\Kaldgalvanisering 367120 Primer\Filler for billakk + Lakk og klarlakk fra Volvo. Må vel bare finne lakk-koden da. Er Mørke grønn metallic fra 96. Hvor mange tall er det i lakk koden, noen som vet? Takker for hjelpen så langt! Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Ikke nødvendig med 240 våtslip... Kjøp vanlig i stedet, da det tar litt bedre, åsså går du over med 800 våtslip.. Handlelista di stemmer bra ja Hvis du finner utbedringslakk på biltema er det ikke noe i veien for å bruke den.. (pluss at du sparer masse penger) Da slipper du også å kjøpe dyr klarlakk... Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 5. april 2005 Forfatter Del Skrevet 5. april 2005 Tror jeg har funnet lakk koden nå. Kan den være 326-22? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 (endret) Det kan godt hende, sjekk med Volvo om det kan stemme.. Hvis det er det, så kan du dra til en malerbutikk, også kan de lage den på boks for deg Billig og bra, åsså trenger du ikke kjøpe 500kroners klarlakk .. Da kan du kjøpe den de har i malerbutikken.. Dette kommer ca. på 250-300kr å få laga fargen på boks, også er det klarlakk til 100-150 kroner boksen Endret 5. april 2005 av Pluggen Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 5. april 2005 Forfatter Del Skrevet 5. april 2005 Ble til at pappa gikk opp på det lokale verkstedet for å kjøpe lakk. Kunne ikke finne den lakken han der oppe, men kunne lage den da. Har bestilt en sprayboks vistnok. Snakket også om klarlakk, men han på verkstedet viste ikke om han synes det var så lurt siden det var vanskelig å få til gjevnt mente han. Noen råd for å få det gjevnt og fint eller er det like greit å la være å ha klarlakk på? Vil jo ha det så fint og lite synlig som mulig. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 Det er vanskelig å få sånt 100%... Du kan ta å mattslipe et litt større område (MERK: bare ned til metallet der rusta er) Mattslip et litt større område. Masker godt, så blir jobben enklere... Grunning der du har slipt, så billakk.. Da skal det ikke være det største problemet å få det ganske lite synlig... Hvis ikke så er det å skru av hele skjermen, å mattslipe den+++ Men det blir for stor jobb i forhold til det du egentlig skal gjøre spør du meg, MEN, velger du å gjøre det sånn, så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan... Er sikkert flere som kan si noe om dette, så fint om andre svarer også... Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 21. april 2005 Forfatter Del Skrevet 21. april 2005 Gidder ikke å skru av skjermen for å gjør noe med det, får prøve å få det til med den på. Fikk lakken igår, så skal vel snart gå i gang nå da. Men skal jeg først spraye med den Sink sprayen og så med primeren da? Prøvde med primeren på en metalplate igår, men er jo veldig bløt den, går det bedre å spraye noe i en boks og ta det på med pensel? Fikke ikke med noe klarlakk, så må kanskje opp å få tak i noe idag, blir vel endel finere ut med det? Går greit med Primer fra biltema og lakk fra et annet sted vel? Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Puss ned og bort og vekk ALL synlig rust, og også lakken 2-3cm rundt der problemet var. Bruk en primer med rustbeskyttelse, evt først tectyl og så grunning. Pass på å rengjøre flatene godt før hvert skritt, også med avfetting. Fordi du ikke trenger noe sparkel her, vil jeg si det holder å gå opp til 400 våtslipepapir. Lakkinga gjør du enklest med sprayboks. Skru vekk det du kan, og maskér tilstøtende områder godt. Legg på mange tynne lag, og la det tørke mellom hvert lag. Da er det mye enklere å få det fint - lakken har det nemlig med å renne. Hvis du føler den nye lakken blir for matt, kan du mot slutten legge inn lag med klarlakk mellom fargelagene, før de er helt tørket. En base på 4-5 lag farge, og så 2 lag farge og klarlakk annenhvert pleier å fungere fint. Spray også noen av lagene ut over den orginale lakken, men ikke alle. Da blir det lettere å gjøre overgangen jevn. Til etterbehandling (dagen etter eller to dager etter ca.) bruker du lakkutbedrer, -fornyer, -renser, rubbing eller liknende, i kantene der den gamle og den nye lakken møtes. Dette vil ytterligere hjelpe deg å å skjule fargeovergangen. Når du er fornøyd med fargeresultatet lar du lakken herde i en uke eller to, før du vokser og polerer hele skjermen, og er spesielt nøye på det reparerte stedet. Husk også på at det kan være rust på baksiden av skjermen, som du ikke nødvendigvis ser. Tar du ikke denne, kommer rusta fort tilbake. Bruk også en kloss eller slipemaskin når du våtsliper, slik at du får jevnt trykk og en fin overflate å lakke på. Lenke til kommentar
skrekk Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Bruk en primer med rustbeskyttelse, evt først tectyl og så grunning. Funker dårlig med tectyl under grunning/lakk. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 21. april 2005 Forfatter Del Skrevet 21. april 2005 Men vil det ikke virke fint med denne Sink\Kaldgalvaniseringen og denne Primeren fra Biltema? Disse er jo spray da, men den lakken jeg har er en liten flaske med en pensel. Får ta å høre om jeg kan få kjøpt noe klarlakk til den også. Mulig det er noe rett på innsiden av skjermen også, så må vel pusse litt der også. Hva skal jeg ha på her etterpå? Har denne rustbeskyttelsen fra Biltema, kan denne brukes? Lenke til kommentar
skrekk Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Har denne rustbeskyttelsen fra Biltema, kan denne brukes? Den kan brukes oppå lakk for å beskytte i hulrom. Dvs hvis du har tatt rust inni skjermen f.eks. Det blir lite pent hvis du tar denne guffa oppå lakken på utsiden av skjermen. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 21. april 2005 Forfatter Del Skrevet 21. april 2005 Nei, har ingen planer om å ta den på utsiden av skjermen. da gjør jeg det slik som dette: 1. Tar først og pusser vekk alt rusten på innsiden og utsiden av skjermen og litt rundt. 2. Så sprayer jeg på et (eller to?) lag med Sink/Kaldgalvanisering på utsiden og innsiden av skjermen. Står på boksen at denne virker utmerket som grunning og rustbeskyttelseprimer, så trenger jeg den andre boksen som det bare står primer på da? 3. Så lakker jeg 4 - 5 lag med lakk. Så jeg tar et lag med klarlakk og et med den grønne lakken 2 ganger. Tar også og sprayer på noe av den rustbeskyttelsen på innsiden av skjermen. Høres dette greit ut eller? Aldri gjort dette før, så derfor jeg spør så mye.. Lakken er veldig fin ellers, så vil bevare den finest mulig. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Siste laget skal være klarlakk, ikke farge. Husk igjen at det er bedre med mange tynne lag, enn få tykke. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 21. april 2005 Forfatter Del Skrevet 21. april 2005 Siste laget skal være klarlakk, ikke farge. Husk igjen at det er bedre med mange tynne lag, enn få tykke. Hmm, har vel fått feil klarlakk da. Får når jeg sprayer med den blir det svart. Står sort blank på boksen. Kjøpte samme sted som jeg kjøpte lakk igår og spurte etter klarlakk til den lakken jeg fikk igår, men har vel gjerne fått feil da.? Skal klarlakken bare være helt blank eller? Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 klarlakk er klar... hverken sort eller gul eller grønn. Anbefaler på det sterkeste å bruke klarlakk. Da det beskytter lakken og det ser mye finere ut. Men klarlakk på boks er veldig tynn, så derfor må du gjerne legge noen lag med klarlakk for at det skal bli bra. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 21. april 2005 Forfatter Del Skrevet 21. april 2005 Da har han klart å gi meg feil lakk. Spurte etter klarlakk til den lakken jeg kjøpte der igår, og sa til og med at det var en grønn en. Jaja, har jo prøvd denne på en metalplate, men får se om jeg kan få byttet den uansett. Trodde også den skulle være klar, men tenkte han hadde rett siden han ga meg den og jeg bedde om klarlakk til den lakken jeg kjøpte der igår.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå