JarleW Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 (endret) Hei, jeg har god kjennskap til Firewaller/Gateways som ClarkConnect, Smoothwall og IpCop, men har lyst til å gå litt dypere inn i Linux-verdenen. Jeg lurer derfor på om det finnes distroer som kombinerer desktop og firewall med mulighet for webadmin til firewall-delen. F.eks RedHat e.l. Firewalldelen må være aktiv selv om jeg holder på med andre ting og programmer i Linux og som sagt Webadmin hadde vært bra. Endret 4. april 2005 av JarleW Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Webmin kan fint installeres på alle distroer. Lenke til kommentar
Wraith Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 De fleste distroer kan vel settes opp som router/firewall. Kjørte selv Slackware som router hjemme med Telenor adsl i mesteparten av de 12 grusomme månedene det varte Da brukte jeg IPtables til routing og filtrering. Hvis du vil ha IDS-funksjonalitet kan du installere snort. Det finnes visst også shaping verktøy som lar deg styre hvor mye båndbredde som brukes hvor (Wondershape?). Du finner massevis av info om det på google :-) Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Hvis du vil gå dypt inn i linux-verdenen, vil jeg anbefale Slackware. Fungerer bra både som firewall, server og desktop. Du må gjøre det meste selv, men det er kanskje litt av poenget her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå