Gå til innhold

Bittelitt hjelp i bøtter og spann

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal bygge PC, etter å ha insett at 900 3Dmarks

ekke så bra, :roll:

men jeg har en del spørsmål.

1. Jeg hvet åssen en PCI og AGP Slot ser ut, men en venn av meg viste meg hovedkortet hans ikke så lenge siden, og der så jeg en slot jeg ikke vise hva var.

den var ikke lang, svart, og var plassert over AGPen.

Hva heter den?

2. Bruker diskettstasjon IDE?

3. Er det noe vits i å ha 8stk IDE plasser? (i stedet for 4). Eller vil SCSI regjere i framtiden?

4. er MSI KT3 ULTRA-ARU et greit hovedkort?(bluesmaster (en skolevenn) sier at det er ike bra, men det står jo i Anbefalinger her på hardware)

5. Erm, poster det når jeg husker det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

sprint skrev (2002-07-03 13:39):

Hei.

Jeg skal bygge PC, etter å ha insett at 900 3Dmarks

ekke så bra,
:roll:

men jeg har en del spørsmål.

1. Jeg hvet åssen en PCI og AGP Slot ser ut, men en venn av meg viste meg hovedkortet hans ikke så lenge siden, og der så jeg en slot jeg ikke vise hva var.

Hva heter den?

2. Bruker diskettstasjon IDE?

3. Er det noe vits i å ha 8stk IDE plasser? (i stedet for 4). Eller vil SCSI regjere i framtiden?

4. er MSI KT3 ULTRA-ARU et greit hovedkort?(bluesmaster (en skolevenn) sier at det er ike bra, men det står jo i Anbefalinger her på hardware)

5. Erm, poster det når jeg husker det.

Lang og svart plier å være ISA slot, men siden den du hadde sett var rett over AGP'en vil jeg kanskje tippe at det var wen CPU slot. Stod den vandret eller loddret i forhold på AGP'en? Hvis den sto loddrett er det sikkert CPU-slotten.

Diskettstasjoner bruker ikke IDE. Den har en egen kontroller, og bruker en smalere kabel enn IDE.

Jeg vil si at de drevne PC-karene vil trenge 8stk IDE tilkoblinger. Personlig har bruker jeg:

#1 CD-brenner

#2 DVD

#3 System disk

#4 Stasj disk 1

#5 Stasj disk 2

Og så bruker jeg en hel kontroller til HD-skuffen min, fordi ikke alle som skal bruke den har sin HD i master eller CS.

Mener det HK'et er ganske bra!

Lenke til kommentar

SCSI er sikkert ikke nødvendig, trenger du _fart_ kjøper du WD sin special edition 8mb cache, evt 2 og sett dem i RAID, (les i hw guid hvis du lurer).

SCSI er jo gøy hvis du har tenkt å ha MYE guff (7stk pr contact i eldre system og 16 i nye? -1 til selve controlleren, eller no sånt som sikkert noen andre utdyper hvis det skulle være interessant...)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-03 13:39, sprint skrev:

Hva heter den?

Det er no en sånn "AMR" slot den er ikkeno å bry seg om, det enste er noen få pc produsenter som bruker den...

/Cyrus

Lenke til kommentar

Du bør gå for et ASUS HK. De pleier å være dønn stabile, og er ikke så rent ille på overklokking heller. Her er en liten ranking-liste over HK jeg ville ha valgt (Socket A):

1. ASUS A7V333 (Raid)

2. Hvis du har penger, Abit AT7-MAX

3. Abit KR7A-133 (Raid)

For all del IKKE Abit KX7, det yter dårligere enn mange KT266(A) baserte kort!

Lenke til kommentar

Jeg er ingen SCSI-ekspert, men gjør et forsøk allikevel..

SCSI er nok uinteressant for de fleste nå for tiden. Det var annerledes før, da feks mange kjøpte SCSI-tilkoblede CD-brennere, fordi datidens datamaskiner ofte var for svake til å gi brenneren den jevne strømmen med data den trenger. (Det var vel hovedsaklig prosessorene som var for trege.) Dette klarte derimot SCSI-kontrolleren, uten å belaste resten av systemet nevneverdig.

Det er fortsatt slik at SCSI avlaster resten av systemet, men dette merker man nok ikke særlig mye til med dagens raske utstyr.

IDE-disker har de seneste årene mer eller mindre tatt igjen SCSI-diskene med tanke på ytelse. Og med prisforskjellen tatt i betraktning (SCSI er vesentlig dyrere, og du trenger i tillegg en ekstra kontroller), sier det seg vel selv. Gå for IDE, så får du råd til større disker, annet utstyr eller en soft-is i sommervarmen. :wink:

Så for å sette det litt på spissen, kan en vel nesten si at SCSI heller er fortiden enn fremtiden! :smile:

Når det gjelder den korte porten du så over AGP-porten, kan det tenkes at det var en CNR-port, selv om jeg egentlig ikke hadde ventet å sett en plassert over AGP-porten (se bilde under). CNR står for "Communication & Networking Riser". Det er vel en videreførelse av AMR-porten en nevnte tidligere her.

Den brukes til billige "oppgraderingskort" som jobber sammen med hovedkortets brikkesett og utvider dets funksjoner.

"Ingen" bruker denne porten, den er nok det siste argumentet for hvorfor du skal velge nettopp ett hovedkort fremfor et annet.

msi-845ultra.jpg

CNR-porten er her brun og plassert lengst opp til venstre.

Håper jeg ikke har sagt noe virkelig feil oppi her nå da! :wink:

Lenke til kommentar

CNR porter er på alle kort (hvis noen vet om ett der den ikke er plassert der, så let me know :smile: ) plassert nederst, under PCI-portene.

[ Denne Melding var redigert av: dudsi på 2002-07-03 14:41 ]

Lenke til kommentar

Ok, greit og takk for alle svar!

Men er det så veldig viktig at jeg kjøper Asus i stedet for MSI?

Er MSI så ustabile at jeg bør styre unna de?

(Jeg er ikke en overklokker)

Faktisk så hadde eg satt opp Asus A7V333 som andrevalg, i tilfelle MSI var helt på trynet.

Men Asus sitt har jo ikke mer en 4 IDE.

Når jeg tenker meg om, så er 4 IDEer sikkert nok, siden Diskettstasjoner ikke bruker IDE.

Da står valget mellom Asus A7V333 Hovedkort for Socket A DDR (ikke RAID) og MSI KT3 ULTRA-ARU Hovedkort for Socket A.

[ Denne Melding var redigert av: sprint på 2002-07-03 19:12 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-03 14:22, Ar`Kritz skrev:

For all del IKKE Abit KX7, det yter dårligere enn mange KT266(A) baserte kort!

Vis oss hvor du har sett dette. Jeg har sett en benchmark der forskjellen på kt333 kortene er minimal.

Lenke til kommentar

Quote:

Faktisk så hadde eg satt opp Asus A7V333 som andrevalg, i tilfelle MSI var helt på trynet.

Men Asus sitt har jo ikke mer en 4 IDE.

Når jeg tenker meg om, så er 4 IDEer sikkert nok, siden Diskettstasjoner ikke bruker IDE.

trenger du mer IDE senere kjøper du bare et kontroller-kort som du setter i PCI porten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...