graiggen Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 Med f.eks BSDL tillater man for økonomisk profitt og priopritær programvare; og uansett hvor mye vi hater priopritær programvare, må vi til slutt innse at den er nødvendig for å holde liv i det begrensende markedet. Den var ny, vi trenger altså propreteriær programvare? Hvem trenger det? Misforstå meg ikke, jeg liker FreeBSD, jeg har brukt det selv, men lisensen bekymrer meg når de kan lukke det. For eksempel Mac OSX, tror ikke det er for drøyt å si at Apple tjener ganske mange penger på andres arbeid der. Vi trenger priopritær programvare for å ha en økonomisk drift i markedet. Ok, vi har opensource-evangelister som uten problemer skriver kode for null komma slikk, men for hvor lenge vil vi ha dem og hvor mye kode kan den enkelte ikke-kommersielle utvikler programmere? Hva er problemet med at GPL ikke tillates at kode knabbes og misbrukes? Om du ønsker å bruke kode andre har skrevet, aksepter lisensen på den, eller la være å bruke den. Jeg kan heller ikke bruke et komersielt bibliotek jeg må betale for i et open-source eller godseid prosjekt uten å betale for det. Hvorfor blir kode misbrukt når den brukes i priopritær programvare, eller en annen lisens enn GPL? Og det er ikke stjeling. GPL skal visst stå for deling, har jeg hørt, men jeg kan ta feil. Når det kommer til kommersielle biblioteker; Opensource-biblioteker idag er på høyde med flere kommersielle bibliotek, men når du må gi ut ett helt projekt under GPL bare fordi biblioteket asdf123zx (la oss si det er ett mindre grafisk bibliotek du bruker for å lage custom-hjørner på viduet programmet kjører i) er lisensiert under GPL. Men hvis jeg husker rett, tillater LGPL (Less GPL) at man bruker LGPL-biblioteker og likevel gir ut projektet under en annen lisens, så lenge LGPL-lisensen til biblioteket blir inntakt. Lenke til kommentar
Teh Hoboman Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 Så din påstand er at GPL-software-prosjekter ikke kan tjene penger? At det må være propreteriært for å kunne tjene penger? Du min herre, kan liksågodt gå tilbake til Windows. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 5. april 2005 Forfatter Del Skrevet 5. april 2005 Du har herved gjort det klart at du har misforstått hele konseptet. Ta å les The cathedral and the bazar. Jeg anbefaler den på det sterkeste! Det gjelder for så vidt alle andre som ikke har lest den også. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 du kan jo si litt om lisens diskusjonen på forum.hardware.no/(resten av hw netverket) Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 Forøvrig blir jo denne presantasjonen rene FOSS-prosjektet Dette er jo en positiv ting som må nevnes. Selv dette foredraget i seg selv har hatt glede av foss Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 5. april 2005 Forfatter Del Skrevet 5. april 2005 De aller fleste jeg har diskutert dette med har et veldig stort problem med å forstå hvordan det er mulig å tjene penger på noe som er gratis, og jeg klandrer dem ikke. Men det er jo plenty av selskaper som tjener penger på GNU/Linux og andre GPL-lisensierte (og ja, andre fri programvarelisensierte) program, som Apache, Red Hat, MySQL AB, IBM m. fl. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 Med f.eks BSDL tillater man for økonomisk profitt og priopritær programvare; og uansett hvor mye vi hater priopritær programvare, må vi til slutt innse at den er nødvendig for å holde liv i det begrensende markedet. Den var ny, vi trenger altså propreteriær programvare? Hvem trenger det? Misforstå meg ikke, jeg liker FreeBSD, jeg har brukt det selv, men lisensen bekymrer meg når de kan lukke det. For eksempel Mac OSX, tror ikke det er for drøyt å si at Apple tjener ganske mange penger på andres arbeid der. Vi trenger priopritær programvare for å ha en økonomisk drift i markedet. Ok, vi har opensource-evangelister som uten problemer skriver kode for null komma slikk, men for hvor lenge vil vi ha dem og hvor mye kode kan den enkelte ikke-kommersielle utvikler programmere? Hva er problemet med at GPL ikke tillates at kode knabbes og misbrukes? Om du ønsker å bruke kode andre har skrevet, aksepter lisensen på den, eller la være å bruke den. Jeg kan heller ikke bruke et komersielt bibliotek jeg må betale for i et open-source eller godseid prosjekt uten å betale for det. Hvorfor blir kode misbrukt når den brukes i priopritær programvare, eller en annen lisens enn GPL? Og det er ikke stjeling. GPL skal visst stå for deling, har jeg hørt, men jeg kan ta feil. Når det kommer til kommersielle biblioteker; Opensource-biblioteker idag er på høyde med flere kommersielle bibliotek, men når du må gi ut ett helt projekt under GPL bare fordi biblioteket asdf123zx (la oss si det er ett mindre grafisk bibliotek du bruker for å lage custom-hjørner på viduet programmet kjører i) er lisensiert under GPL. Men hvis jeg husker rett, tillater LGPL (Less GPL) at man bruker LGPL-biblioteker og likevel gir ut projektet under en annen lisens, så lenge LGPL-lisensen til biblioteket blir inntakt. For å si det sånn: Når jeg skriver ett program (og ikke referansekode til en standard, men et fullt ut brukbart program/bibliotek), så bestemmer jeg over det. Det kalles opphavsrett, og den gjeller også for de åpne lisensene. Jeg bestemmer (som den komunisten jeg er, ifl. Bill Gates) at *mitt* program kan du gjøre som du vil med, du kan kopiere det (jeg oppfordrer deg til det!), endre på det, selge det etc - men vidreformidler du en (muligens endret) versjon av *mitt* program, må du også vidreformiddle koden. punktum. Ønsker du å ta mitt program, fikse en vakker GUI og selge det for masse penger - greit. Så lenge du gir de du selger programmet til de samme rettighetene som jeg gav deg. Om du ikke gjør det, så dra til et visst varmt sted og la min kode være i fred. Skriv din egen, eller kjøp av noen som vil gi deg. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 Og forøvrig, som programmerer av *mitt* programm, så gir jeg grundig beng i ditt behov for å tjene penger. Husk at jeg er kommunist Lenke til kommentar
Hagforce Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 Du kan jo si noe om at stadig flere store pc produsenter leverer linux preinstallert.... Acer og dell som jeg har lagt merke til i det siste, men sikkert mange flere. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 Dell: Snakker du om servere? De leverer i alle fall RHEL til blodpris på serverene sine (eller uten OS...) Lenke til kommentar
Hagforce Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 Ja, så det der.... Sprø pris.... :!: Men de tilbyr det i alle fall..... Og hp tilbyr mandrake på sine pcer Det er jo artig at det skjer ting Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 Men det viktigste er at HW'en er linux-sertifisert! Pluss at de faktisk gir *support* på RHEL. Forøvrig fikk jeg Lexmark printer support til å gi meg support på fedora core 1 Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 5. april 2005 Forfatter Del Skrevet 5. april 2005 Forøvrig fikk jeg Lexmark printer support til å gi meg support på fedora core 1 Åh? Fett! Jeg liker utviklingen, så sannelig, ja, jeg liker utviklingen! IBM er vel de som tjener fetest på å selge GNU/Linux preinstallert. Kyrsjo: The freedom to run the program, for any purpose (freedom 0). The freedom to study how the program works, and adapt it to your needs (freedom 1). Access to the source code is a precondition for this. The freedom to redistribute copies so you can help your neighbor (freedom 2). The freedom to improve the program, and release your improvements to the public, so that the whole community benefits (freedom 3). Access to the source code is a precondition for this. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 Var sånn ca. de jeg listet opp... Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 5. april 2005 Forfatter Del Skrevet 5. april 2005 Håper vi kan fortsette alle diskusjoner her: (begin) (hardware) (programmer) (overklokking) Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 Forøvrig er ikke logoen så veldig morsom. Bare teit å kopiere en logo. Kan jo faktisk være tilfeldig også? Forøvrig er logoen stygg som grisen... Ubuntu sin er mye finere ! Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 5. april 2005 Forfatter Del Skrevet 5. april 2005 Forøvrig er ikke logoen så veldig morsom. Bare teit å kopiere en logo. Kan jo faktisk være tilfeldig også? Forøvrig er logoen stygg som grisen... Ubuntu sin er mye finere ! Hvordan klarte du å svare i feil tråd? Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 De aller fleste jeg har diskutert dette med har et veldig stort problem med å forstå hvordan det er mulig å tjene penger på noe som er gratis, og jeg klandrer dem ikke. Er mange programmører som får betalt for å utvikle åpen kildekode, og mange firmaer som gir support til åpen kildekode-programmer. (IIRC, så er mange av de som utvikler linux-kjernen ansatt i redhat, og får betalt for det, og mange andre av de faste bidragsyterene jobber hos diverse linux-firmaer. Som igjen tjener penger på selge ferdige løsninger og support.) Lenke til kommentar
Sirslask Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 fri program vare koster 0,- hehe Lenke til kommentar
graiggen Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 fri program vare koster 0,- hehe Det er virkelig unødvendig å bumpe denne tråden. [CLOSED] Ouch, jeg glemte at jeg ikke hadde moderator-superskills Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå