pgdx Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Hei. Jeg skal holde et foredrag om fri programvare, og i den forbindelse er jeg på jakt etter litt tall. Så derfor, hvis noen kommer på noen imponerende tall for GNU/Linux og/eller fri programvare, vennligst post dem her. Jeg har nå letet etter et eksakt antall Google-servere som kjører GNU/Linux, litt info om deres bruk av python, kanskje. Har fått med meg det meste av Apache. Kommer til å nevne Bergens migrering til SuSE. Har nevnt sf.net Noe dere kommer på som dere tenker er imponerende og som gjør dere stolt? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Netcraft har vel eindel tal Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 60% topp500 kjører linux (1 windows), henta fra linux1.no Lenke til kommentar
huf Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 (endret) Det er vel ikke til å skjule at Microsoft har brukt/bruker Linux-servere til hosting av diverse tjenster. Både for å serve websider, og av sikkerhetsmessige årsaker. Et annet gammelt rykte var at de kjører mange primærservere på Linux, mens de som ikke gjør det harde arbeidet kjøres på Win. På denne måten så "skjules" på en måte de tunge serverene som kjører i bakgrunnen. Jeg vet ikke statusen til dette per i dag, og ikke bryr det meg heller, men det er jo greit å vite. ------------------------ Bra at du får med Bergen sin migrering. Husk også på at det er andre som satser åpen programvare. Enda flere skoler o.l. får opp øynene, og de som ser dette gjennom økonomi-øyne, har virkelig fått vann i munnen når de tenker på hva det er å tjene på dette her. Få også med at noen firma har i det siste begynt å levere ferdig-pc'er med GNU/Linux. (tror det var hp) Edit: omformulering. Endret 4. april 2005 av huf Lenke til kommentar
graiggen Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 (endret) Hei. Jeg skal holde et foredrag om fri programvare, og i den forbindelse er jeg på jakt etter litt tall. Så derfor, hvis noen kommer på noen imponerende tall for GNU/Linux og/eller fri programvare, vennligst post dem her. Jeg har nå letet etter et eksakt antall Google-servere som kjører GNU/Linux, litt info om deres bruk av python, kanskje. Har fått med meg det meste av Apache. Kommer til å nevne Bergens migrering til SuSE. Har nevnt sf.net Noe dere kommer på som dere tenker er imponerende og som gjør dere stolt? Fantastisk. Jeg håper du har fått med deg at Apache-lisensen er ufri, og at BSD-lisensen er minst like fri som GPL-lisensen? Du kan nevne GNU-systemet og Linux, og trekke forskjeller mellom det å være en distribusjon fra det å være ett operativsystem. Ikke alle har fått med seg forskjellen helt. Lykke til! EDIT: Netcraft har vel eindel tal Ja, men nøyaktigheten til uptime-tabellene osv. er ikke helt bra. Når du ser Windows Server på topplistene over best oppetid begynner man vel virkelig å lure? Endret 4. april 2005 av Serviset Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Tror IBM sa noe om at det er 4 milliarder linux-systemer i verden, mot 600 millioner windows-systemer (de inkluderer switcher, kjøleskap og alt mulig annet som kjører det i bunn). Et tips er å ikke fokusere på *Linux*, men på *OpenSource* og *åpne standarder*. Dra fram Firefox. Dra fram historien hvor jeg mistet all musikken jeg hadde rippet til min egen PC fra mine egne cd'r i WMA-format, fordi mediaplayer til XP ikke likte lisensen fra mediaplayer til ME... Vis dem noe fancy schmanzy greier (looking glass? ). Hvilken sammenheng/nivå er dette? Lenke til kommentar
genstian Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Det er vel ikke til å skjule at Microsoft har brukt/bruker Linux-servere til hosting av diverse tjenster. Både for å serve websider, og av sikkerhetsmessige årsaker. Et annet gammelt rykte var at de kjører mange primærservere på Linux, mens de som ikke gjør det harde arbeidet kjøres på Win. På denne måten så "skjules" på en måte de tunge serverene som kjører i bakgrunnen. Jeg vet ikke statusen til dette per i dag, og ikke bryr det meg heller, men det er jo greit å vite. det stemmer faktisk fikk en apache/Debian error (på microsoft.com) ___________________________________________________________ dra frem litt om hvor mange som har laget Linux og GNU. ta med GPL og BSD lisenen. kansje kan du ta med at narvik bruker linux. Lenke til kommentar
Mortal Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Fantastisk. Jeg håper du har fått med deg at Apache-lisensen er ufri, og at BSD-lisensen er minst like fri som GPL-lisensen? Hva er det som gjør Apache-lisensen ufri? FSF synes den er fri nok i hvertfall. Lenke til kommentar
Teh Hoboman Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Fantastisk. Jeg håper du har fått med deg at Apache-lisensen er ufri, og at BSD-lisensen er minst like fri som GPL-lisensen? Hva er det som gjør Apache-lisensen ufri? FSF synes den er fri nok i hvertfall. Ikke nok til å sette dem på listen over GPL-kompatible lisenser Det ser ut som det bare er noen små detaljer, men de finner den likefullt inkompatibel med GPL, omtrent som den gamle BSD-lisensen. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 4. april 2005 Forfatter Del Skrevet 4. april 2005 Apache-lisensen er ihvertfall godkjent av OSI. BSD-lisensen skal taes med, og om den er like fri/friere/mindre fri enn GPL er jo alltid en fin diskusjon. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 4. april 2005 Forfatter Del Skrevet 4. april 2005 (endret) Tror IBM sa noe om at det er 4 milliarder linux-systemer i verden, mot 600 millioner windows-systemer (de inkluderer switcher, kjøleskap og alt mulig annet som kjører det i bunn). Hehe... Kult. Et tips er å ikke fokusere på *Linux*, men på *OpenSource* og *åpne standarder*.Ja, det blir mest fri programvare, konsentrert rundt GPL og the power of the community, som ble vist ved f. eks. da XFree86 ville tulle seg med å slutte å bruke GPL-lisensen. Dra fram Firefox.Står på listen over frie programmer vi er stolte over.Dra fram historien hvor jeg mistet all musikken jeg hadde rippet til min egen PC fra mine egne cd'r i WMA-format, fordi mediaplayer til XP ikke likte lisensen fra mediaplayer til ME...Kjedelige greier, det, du... Du får laste ned en cracket versjon av Linux-kjernen og finne en key på #warezzVis dem noe fancy schmanzy greier (looking glass? ).Blir dessverre litt lite tid til å forberede det på. Skal prøve å vise litt the power of BASH.Hvilken sammenheng/nivå er dette?Det er bare på en teknisk fagskole. Er i en datateknikklasse... Må få spre det glade budskap Noen kjappe notater Foredrag skal gå i noe ala dette: Gnu/Linux-foredrag Endret 4. april 2005 av drange_net Lenke til kommentar
Teh Hoboman Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Apache-lisensen er ihvertfall godkjent av OSI. BSD-lisensen skal taes med, og om den er like fri/friere/mindre fri enn GPL er jo alltid en fin diskusjon. OSI er ikke FSF. RMS er jo veldig religiøs angående dette med lisenser, så det er nok der hele greia ligger. Det jeg forsto utfra siden til FSF var jo også at det var noen 'detaljer' som gjorde at den ikke var GPL-kompatibel. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 4. april 2005 Forfatter Del Skrevet 4. april 2005 Grunnen til at den ikke er GPL-kompatibel, er vel fordi Apache-lisensen alltid må henge med i koder som blir endret og videreutviklet. Men den må alltid være åpen, og det er share-alike. Lenke til kommentar
graiggen Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 BSD-lisensen skal taes med, og om den er like fri/friere/mindre fri enn GPL er jo alltid en fin diskusjon. En diskusjon som har foregått i alt for lang tid. Hvis du vil ha min mening om saken, ser jeg på GPL som mindre fri. Hvis man driver med ett kommersielt produkt og implanterer ETT GPL-program, må man gi ut hele projektet under GPL. Dette er jo nesten til grensen av diktatorisk, da man kun kan konsentrere seg rundt en lisens, selv om dens grunnlag ikke er intensjonelt eller på noen måte økonomisk for projektet. Med GPL suger man kraften ut av markedet. Med f.eks BSDL tillater man for økonomisk profitt og priopritær programvare; og uansett hvor mye vi hater priopritær programvare, må vi til slutt innse at den er nødvendig for å holde liv i det begrensende markedet. Oppdaterer du topicet når du har holdt foredraget, og forteller hvordan det gikk, evt. legger ut noen bilder/videoer samt OpenOffice Presentation-sheets (hvis du bruker projektor og PowerPoint til å gjøre ting mer oversiktelig)? Lenke til kommentar
Teh Hoboman Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 Med f.eks BSDL tillater man for økonomisk profitt og priopritær programvare; og uansett hvor mye vi hater priopritær programvare, må vi til slutt innse at den er nødvendig for å holde liv i det begrensende markedet. Den var ny, vi trenger altså propreteriær programvare? Hvem trenger det? Misforstå meg ikke, jeg liker FreeBSD, jeg har brukt det selv, men lisensen bekymrer meg når de kan lukke det. For eksempel Mac OSX, tror ikke det er for drøyt å si at Apple tjener ganske mange penger på andres arbeid der. Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 Det ser ut som det bare er noen små detaljer, men de finner den likefullt inkompatibel med GPL, omtrent som den gamle BSD-lisensen. FSF anser GPL-inkompatiblitet som et praktisk problem, ikke som en ufri-gjørende faktor. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 Hva er problemet med at GPL ikke tillates at kode knabbes og misbrukes? Om du ønsker å bruke kode andre har skrevet, aksepter lisensen på den, eller la være å bruke den. Jeg kan heller ikke bruke et komersielt bibliotek jeg må betale for i et open-source eller godseid prosjekt uten å betale for det. Lenke til kommentar
ways Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 ta en kjapp titt på http://www.itfacts.biz/index.php?id=C0_20_1 Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 5. april 2005 Forfatter Del Skrevet 5. april 2005 (endret) Foredraget (edit: kladd til foredraget). Endret 5. april 2005 av drange_net Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 "fem første plassene": hvor er #3? Forøvrig blir jo denne presantasjonen rene FOSS-prosjektet Motgift for "engels-norsk": http://i18n.skolelinux.no/nb/Fellesordl.eng-no.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå