Gå til innhold

XP, filkryptering, ingen tilgang, problem

Anbefalte innlegg

Hei hei.

Jeg har nå oppdaget et problem jeg ikke klarer å løse.

For en stund siden krypterte jeg en liten mengde filer i min eksterne harddisk. Dette var nemlig filer som jeg ville holde privat. Etter dette har jeg formatert og lagt inn XP Pro på nytt på min laptop. Problemet som nå har dukket opp er at jeg ikke lenger har tilgang til disse filene, jeg får ikke dekryptert dem, jeg får ikke lagt til ny bruker "som kan få tilgang til filen ubemerket". "Dette rotsertifikatet er ikke klarert. For å klarere det må sertifikatet installeres i lageret for klarerte rotsertifiseringsinstanser". Dette vet jo ikke jeg hva betyr. :no: Jeg har fundert over disse sakene en stund nå, men finner altså ingen løsning. Noen der ute som får noen idéer til hva som må gjøres? :cry: Noen av disse filene er ganske viktige for meg, så jeg blir veldig takknemlig for den hjelp jeg kan få. :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Syntes du skal prøve dette:

I windows xp pro, er det innebygd en administratorkonto med utvidet rettighet. Det vil si at du SKAL skrive "administrator" når du logger deg på.

Nå laver du en "backup" av de krypterte filene.

Start>programmer>tilbehør>systemverktøjer>sikkerhetskopiering. (Vet ikke om det står helt det samme i den Norske meny. Dette er en Dansk versjon)

Du blir nå ledet igjennom en guid, og du velger kryss i at du selv vil velge hvad som skal sikkerhetskopieres. Du skal også velge hvor sikkerhetskopien skal ligge.

Nå skal du kjøre guiden en gang mer. Nå skal du "gjenskape" din backup.

Nå avkrysser du filene du skal ha gjenoprettet. Når du kommer til : fullfører guiden sikkerhetskopiering eller gjenopprettelse klikker du på avancert. Du får nå muligheter for å velge hvor du vil plassere filene. Du velger C drevet på din interne harddisk (hvor ditt system ligger)

Nå burde du kunne gå ut i egenskaper-avancert for den enkelte fil og fjerne krypteringen.

Lykke til.

Du må gjerne gi en tilbakemelling om det lykkes/ikke lykkes

Hilsen tukols

Lenke til kommentar
.....masse tekst.....

Dette ville fungert dersom han IKKE hadde installert på nytt, altså dersom det hadde vært på samme installasjon som han opprettet de krypterte filene på.

Siden han nå har en ny installasjon er sertifikatet for å gjenopprette krypterte filer tapt, ergo, jeg påstår at dette ikke vil fungere.

Hadde det fungert hadde det jo vært liten vits med kryptering hvis vi tenker oss litt om, ikke sant ?

Lenke til kommentar

Mulig du har rett.

Anvisningen gjeller for en administrators rettigheter over en brukers krypterte filer- også innstallert på annen pc.

Han var nok ikke logget inn som administrator da han krypterte filene, men som bruker med administrator rettigheter.

så det var derfor jeg syntes det var en prøve værd.

Hilsen tukols

Lenke til kommentar
...Anvisningen gjeller for en administrators rettigheter over en brukers krypterte filer- også innstallert på annen pc.....

Har du ett domene og har en "data recovery agent", altså en bruker som har muligheter for å gjenopprette data så lar det seg gjøre, men en "standalone pc" er ikke tilknyttet ett domene, og dermed er den muligheten borte.

Lenke til kommentar

"On windows 2000 Professional computers that are not a part of a domain, the default recovery agent is the Administrator. However, a user who is a member of the Administrators group is not considered a recovery agent and would not have default recovery privileges"

Mon ikke det også gjelder xp pro?

I og med at det nettop er henvisning til "ikke en del av et domain", var det jeg syntes at det kunne være et forsøk værd.

Jeg påstår bestemt ikke det lykkes........ Men ville nok selv ha prøvd det hvis jeg var i samme situation.

Lenke til kommentar

Som tidligere sagt ville dette fungert dersom han IKKE hadde installert på nytt.

Da kunne administrator kontoen fungert som en recovery agent på maskinen.

MEN etter en reinstallasjon vil det bli opprettet nye sertifikater og SID informasjon, og da vil du ikke kunne hente fram informasjonen fra krypterte filer.

Ett lite eksempel :

La oss si at jeg smugler flykninger til norge, og jeg har en liste med alle navn og summer på dette i en kryptert word fil på min windows xp maskin.

Dersom det du sier hadde fungert, kunne politiet eller hvem det nå måtte være hente fram informasjonen fra filen på hvilken som helst maskin, og den krypteringen jeg har brukt ville vært totalt ubrukelig.

Slik det fungerer i virkeligheten må de få tak i sertifikatet jeg brukte under krypteringen for å få fram informasjonen fra filene, evt tilgang til administratoren eller data recovery agent som var på maskinen NÅR jeg krypterte filene.

Poenget er :

Ny installasjon = Ny administrator -> ingen muligheter for å gjenopprette filer fra en annen installasjon såfremt ikke det er tatt backup av sertifikatet.

Litt knotete forklart, men så er jeg heller ikke lærebok forfatter (og takk gudene for det) hehe

Lenke til kommentar

Jeg har klart og få tilbake innholdet fra krypterte filer/mapper etter re-install. Eller diskkrasj som det var.. :)

Det jeg gjorde var og ta nytt eierskap over de krypterte elementene jeg hadde.

Fort guide:

• HUSK OG LOGGE INN SOM ADMINISTRATOR ELLER KONTO MED ADMIN RETTIHETER!!
  • Min Datamaskin -> Verktøy -> Mappealternative -> Vis
  • Fjern huket på "Bruk enkel fildeling"
  • Finn så mappen/fila du vil ta eierskap over.
  • Høyreklikk -> Egenskaper -> Sikkerhet - Avansert -> Eier
  • Her får du opp noen navn, bla kontoen du er innlogget med. Velg denne.
  • Under navnene står det: "Erstatt eier av underbeholdere og -objekter". Merk denne!
  • Så trykker du "OK", og svarer "Ja" når neste vindu kommer opp.

Når blir du ny eier av mappen og krypteringen skal være borte. Sånn ble det hvertfall hos meg.

Lykke til!

Mvh

Jan Ivar

Lenke til kommentar

*Snøft*

Dette var rare greier. Jeg fikk det hvertfall til på denne måten. Nå skal det også sier at det gikk en del timer med til dette lille helv%¤# jeg hadde med og få tilbake filene. Jeg hadde så og si hele den gamle partisjonen tilgjengelig. Det gikk i 3.parts programvare, sikkerhetskopiering i Windows, OPPRETTING av gammel installasjon, og gud så mye annet rart jeg prøvde på. Til slutt så fungerte hvertfall metoden jeg brukte over. Hva eventuelt jeg har klart underveis vet jeg ikke.. :)

Dette var krypterte filer, og IKKE "Gjør denne mappen privat", eller hva det nå heter under "Deling/Sikkerhet".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...