Gå til innhold

Er Speedstep et problem?

Anbefalte innlegg

Jeg ser at en del skriver om bærbarePCer som ikke "greier" å opprettholde sin hastighet, og en del av svarene innholder speedstep som grunn.

1. Er det slik at speedstep ikke virker som den skal?

2. Er det spesielle maskiner hvor dette problemet oppstår, eller gjelder det alle?

RTP :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Speedstep virker stort sett bra. De 'problemene' du ser kan stort sett tilskrives enten brukeres misopfattinger eller feilkonfigurering. Det finnes dog enkelte modeller ikke fungerte optimalt med Dothan uten en biosoppgradering (bl.a. 1557). For 99.9% av maskiner vil aldri dette være noe problem.

Lenke til kommentar

Hva med ved f.eks. unRar'ing; her trengs det en del ram+cpu. unRar'a en 4gig fil idag, og SpeedStep var hele tiden på minimal cpubruk, selv om strøm var koblet til og hele pakken. Det tok laaang tid å unRar'e. Men ved installasjon av Nero, da var den oppe i 1,73ghz, gitt! Liker ikke prioriteringene den gjør, jeg. Noen enige?

Lenke til kommentar
Hva med ved f.eks. unRar'ing; her trengs det en del ram+cpu. unRar'a en 4gig fil idag, og SpeedStep var hele tiden på minimal cpubruk, selv om strøm var koblet til og hele pakken. Det tok laaang tid å unRar'e. Men ved installasjon av Nero, da var den oppe i 1,73ghz, gitt! Liker ikke prioriteringene den gjør, jeg. Noen enige?

sett strøm moduset på "altid på"

så er den konstant på full effekt

Lenke til kommentar
Hva med ved f.eks. unRar'ing; her trengs det en del ram+cpu. unRar'a en 4gig fil idag, og SpeedStep var hele tiden på minimal cpubruk, selv om strøm var koblet til og hele pakken. Det tok laaang tid å unRar'e.

Ved en slik utpakking vil stort sett ikke prosessorytelsen være et problem på en P-M. Det er den trege diskytelsen sammen met at man her pakker ut til og fra samme disk som er begrensningen. Winrar må rett og slett vente på å kvitte seg med de utpakkede dataene. På en desktop, hvor man ofte pakker ut fra en disk på en kontroller til en annen disk på en annen kontroller, kan de utpakkede dataene gjerne skrives mer enn fem ganger raskere, og kravene til CPU blir dertil høyere.

Endret av qwert
Lenke til kommentar

Strømstyringen i Windows er kritisk her. Sjekk følgende:

'Maks. batteri' -> prosessoren kjøres kontinuerlig på lav hastighet

'Bærbar' -> prosessorhastigheten reguleres fortløpende etter behov

'Alltid på' -> prosessoren kjører kontinuerlig på maks hastighet

'Bærbar' er et bra strømoppsett etter min mening. Da slipper du at vifta går på høy hastighet hele tiden. Hva bruker du?

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...