Giddion Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Jeg holder på med et program som skal ha muligheten til å lese tga filer. problemet er at enkelte typer tga filer bruker 16bit float. Så det jeg lurer på er hvordan skal jeg lese dette uten å måtte lese 1 og 1 bit for så regne ut verdien. Litt info: Jeg bruker: vs 7.0 Programmere for: win2k/winxp. På forhånd takk. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Jeg finner ikke noe om det i min TGA spesifikasjon, og den er fra 2002... Lenke til kommentar
hishadow Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 (endret) http://astronomy.swin.edu.au/~pbourke/dataformats/tga/ - mye annet snacks der også. http://netghost.narod.ru/gff/vendspec/tga/tga.txt For Data Type field = Uncompressed, RGB images: The bitsperpixel specifies the size of each colour value. When 24 or 32 the normal conventions apply. For 16 bits each colour component is stored as 5 bits and the remaining bit is a binary alpha value. The colour components are converted into single byte components by simply shifting each component up by 3 bits (multiply by 8). pixel->b = (p[0] & 0x1f) << 3; pixel->g = ((p[1] & 0x03) << 6) | ((p[0] & 0xe0) >> 2); pixel->r = (p[1] & 0x7c) << 1; pixel->a = (p[1] & 0x80); Eller var du ute etter 16-bit gråskala data? tga_specification_2.pdf Endret 5. april 2005 av hishadow Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 9. april 2005 Forfatter Del Skrevet 9. april 2005 Takk skal du ha, det var det jeg var ute etter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå