Gå til innhold

Jeg vil lære om hi-fi =)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har Denon 3801, B&W 603, 601 og B&W senter.

Er meget fornøyd!

Denon er absolutt å anbefale for hjemmekino!

B&W hyttalere også..

 

Ellers er NAD bra forsterkere, som kan drive store høyttalere.

 

Et annet råd når man skal kjøpe stereo/surround: Bruk DOBBELT så mye penger som du tenkte i utgangspunktet. (Utvid etter hvert hvis du ikke har råd nå). Du kommer ikke til å angre!

Lenke til kommentar

Det kan være mange måter et anlegg er dårlig matchet, har du en effektforsterker med lav inngangsfølsomhet bør du ha en forforsterker med høyere utgangssignal for å kompensere for dette hvis du spiller høyt.

En forsterker som låter kallt bør ha en CD-spiller med varm klang, Forsterkere "spiller" også på forskjellig avstand, med Sony og Pioneers forsterkere følte jeg nesten at jeg satt på første benk, Rotel spillte mye lengere vekk, lyden kom fra et sted laaangt bak de to høyttalerene. Det samme gjelder til en viss grad også for CD-spillere, så med riktig matching av komponenter kan du tilpasse anlegget til rommet.

Hvis du er ute etter en virkelig bra anlegg og bor i nærheten av Oslo bør du stikke innom Norsk Audio-Teknikk, det de har er bra og _forholdsvis_ billig, og de som jobber der vet hva de snakker om.

Lenke til kommentar

Tja, du kan jo kjøpe noen blader da. Det kan være kjekt.

Et helt nytt blad, fidelity tar for seg atl du lurer på om platespilleren, men ikke tør å spørre om. Litt dyrt, men mye stoff. Dessuten holder det mye høyere kvalitet enn DVD og hjemmekino eller Lyd og Bilde.

Finnes også masse stoff på internett, som om det var no bombe. :-?

Sjekk ut TNT-audio. En fin side hvor du sikkert kan lære mye. :)

Sjekk ut nettsidene til Lyd og bilde. Der er det både ordbok og en avdeling som heter Råd og tips. Denne er fin or å få litt grunnleggende opplysninger.

Sjekk også ut forskjellige forumer.

www.hifisentralen.no

www.audiophile.no

www.audioasylum.com

 

 

 

Og en ting til. Det finnes andre butikker enn Hifi-klubben. Hifi-klubben har ikke noe lavere pris enn andre butikker. Det hadde de derimot før, den gangen de var en "klubb" med spesielle fordeler for medlemmene og hadde et stort skilt foran kassa som sa: Rack - nei takk!

Slik er det ikke lengre.

Lenke til kommentar

"Når anlegget er kjøpt, eksperimenter mye med plassering i rommet (Tenkt trekant mellom høytalerne og deg) . Bruk mye lyddempende materialer som gulvmatter og store gardiner."

 

 

Skal du dempe så må du dempe så må du dempe lite, men klokt.

Demper du for mye med tepper, gardiner, akustiske plater fra f.eks. rockwool så ender du med at du demper bare de høyere frekvensene (diskanten) og ikke de andre. Dette vil føre til en "rar" lyd.

Skal du dempe, så demp på første refleksjonspunkt. Det finnes ved at du setter deg ned i go`stolen, og så ber du en kamerat gå langs veggene med et speil til du ser elementene på høyttaleren i speilet.Nettopp der vil de høyeste frekvensene gå i veggen og treffe øret ditt. De andre stedene i rommet som lyden vil reflektere vil gå andre steder rundt i rommet før det eventuelt treffer ørene dine.

Men jeg vil ikke anbefale dette. Det jeg mener er best er å lage såkalte diffusorer som sender lyden i flere retninger, i stedet for å dempe.

En diffusor ligner på formen av en eggekartong.(eggekartonger ser man på de fleste bandlokalene til band som ikke har mye penger til proffe akustikk-løsninger)

Ved at du diffuserer lyden , så vil du høre mer av direktelyden fra høyttalerne, og ikke lyd som først har gått i veggen og siden interferert (krasjet) i lyden som kommer fra høyttalerne. Slik lyd som krasjer i direktelyden vil føre til nivåøkning eller utfasing av enkelte frekvenser (alt etter hvilke frekvenser som interfererer, nivået på de forskjellige lydbølgene som interfererer, frekvensen, og tidsrommet de interfererer).

 

Vil du dra`n helt ut, så bygger du om rommet slik at du ikke har noen parallelle vegger. (hvorfor tror du en gitar ser ut som den gjør i formen, og ikke er helt firkantet/har parallelle vegger?, nettopp for å dempe stående bølger og refleksjoner i kassa raskest mulig)

lager du et rom som har skråe vegger og tak så vil dette hjelpe veldig mye på interferens i bassen, og såkalte stående bølger(skumle saker for lyden det der...uff...)

 

Jeg skal bygge om rommet mitt snart.

 

Vil du ikke dette, så kan du lage bassabsorbenter av glava som du ruller sammen til sylindere på omtrent 30-40 cm i diameter (større jo bedre)

og plasserer i hjørnene på rommet, bare ikke helt inntil hjørnet.

Når man lager slike bassabsorbenter så må man egentlig lage det med glava som har spesielle grader av materialtetthet(densitet), for at det skal dempe bassen, men det er ikke så veldig nøye.

 

Og apropos hifi-blader; kjøp IKKE møkkabladene lydogbilde og Eyefi, men det nye bladet Fidelity! (og high fidelity, da. det er dansk)

Fidelity er en videreføring av Audio, som ble nedlagt i fjor, og er et blad laget av ekte entusiaster, ikke bare en gjeng med smått interesserte folk som kun har det for øye å tjene penger.

 

Hvis dere skal lese slike blader for å lære, så les Fidelity.

 

(Forresten så er Lydogbilde mye bedre enn Eyefi)

 

Og det beste debattforumet for hifi er www.hifisentralen.com.

www.audiophile.no er også ganske bra.

 

det var noen ord fra meg, Mvh Davidlyd

Lenke til kommentar

Og apropos hifi-blader; kjøp IKKE møkkabladene lydogbilde og Eyefi, men det nye bladet Fidelity! (og high fidelity, da. det er dansk)

Fidelity er en videreføring av Audio, som ble nedlagt i fjor, og er et blad laget av ekte entusiaster, ikke bare en gjeng med smått interesserte folk som kun har det for øye å tjene penger.

 

Hvis dere skal lese slike blader for å lære, så les Fidelity.

 

(Forresten så er Lydogbilde mye bedre enn Eyefi)

 

Og det beste debattforumet for hifi er www.hifisentralen.com.

www.audiophile.no er også ganske bra.

 

det var noen ord fra meg, Mvh Davidlyd

 

 

Endelig en som har forstått at bladene Lyd og Bilde samt Eyefi ikke er mye verdt som hifi-blad, verstingen her er Eyefi som til tider virker mer som et oversiktsblad for produkter av alle slag enn et blad som skal evaluere hifi-produkter og hjemmekino-produkter.

 

For alle som vil lære litt om hifi:

FIDELITY, på Narvesen NÅ.

 

Vennlig hilsen

tommelomsk

Lenke til kommentar
"Vil du ikke dette, så kan du lage bassabsorbenter av glava som du ruller sammen til sylindere på omtrent 30-40 cm i diameter (større jo bedre)

og plasserer i hjørnene på rommet, bare ikke helt inntil hjørnet.

Når man lager slike bassabsorbenter så må man egentlig lage det med glava som har spesielle grader av materialtetthet(densitet), for at det skal dempe bassen, men det er ikke så veldig nøye.

 

Hva tar du rundt disse? Hjelper det noe særlig?

Har du prøvd å henge de i hjørner i taket?

Hva annet kan man gjøre med dårlige rom??

Hva med demping i taket (slik det er i mange klasserom osv)?

Har lest at demping av tak skal være unødvendig..

Jeg gidder heller ikke henge opp eggekartonger! (tror ikke det trengs heller - har ingen direkte refleksjoner fra høyttalerene)

 

Jeg får liksom ikke ordentlig trøkk / klarhet i lyden f.eks. bass, synes anlegget låt mye bedre på HiFi-klubben.

Jeg har åpen løsning mellom stue og kjøkken, og det er høyt under taket.

Lenke til kommentar
Hva tar du rundt disse? Hjelper det noe særlig?

Har du prøvd å henge de i hjørner i taket?

Hva annet kan man gjøre med dårlige rom??

Hva med demping i taket (slik det er i mange klasserom osv)?

Har lest at demping av tak skal være unødvendig..

Jeg gidder heller ikke henge opp eggekartonger! (tror ikke det trengs heller - har ingen direkte refleksjoner fra høyttalerene)

 

Jeg får liksom ikke ordentlig trøkk / klarhet i lyden f.eks. bass, synes anlegget låt mye bedre på HiFi-klubben.

Jeg har åpen løsning mellom stue og kjøkken, og det er høyt under taket.

 

Rundt de glavassyløinderne kan man jo trekke stoff. Samme farge som veggen for eks.

Teppe på gulvet er kjekt. Mykt å trå på er det også.:)

 

Hvor stort er rommet ditt, og hvor høyt er det undet taket?

Hørte du på noen andre høyttalere før du kjøpte?

B&W er ikke de beste kinohøyttalerne, fordi de levere en typisk engelsk lyd. Den er ikke kjent for å ha så altfor mye trøkk, men heller spille litt tilbakelent og behagelig.

Du kan jo erverve deg en subwoofer.

Lenke til kommentar

Hei du.

Har subwoofer.(en billig sådan)

Men det er akustikken i rommet som er problemet tror jeg..

Er som sagt åpent mellom stue og kjøkken og høytt under taket. Arealet totalt er kanskje rundt 40-50 kvm vill tipping...

Åpning til gangen(ingen dør). Murvegg bak TV. En del vinduer. 2 sovaer som demper.. Tja...

Uansett, er vaskelig å peke på hva som burde vært bedre, men skal prøve.

Lyden blir litt uklar/udefinert i bassen, man må liksom skru opp høyt før man kan "lytte" til bassgangen.

Kino-øyden er egentlig god nok, bortsett fra at man virker mer inne i filmen på hifiklubben eller ekte kino. (Tenker kun på lyden altså)

Men for å lytte til musikk føler jeg at jeg må skru opp mer enn nødvendig for å virkelig nyte den...

Har prøvd å eksperimentere litt med skumgummi-proppene som fulgte med høyttalerene, men har ikke kommet frem til hva som er best.

 

Men har et TIPS til plassering av subwoofer:

Jeg flyttet denne fra bak TV-en til hjørnet der hvor de to sofaene møtes, dvs mye nærmere lytterene. Nå er bassen fra sub-en mye "sterkere"/klarere! Grommt på film! Og hjelper også på musikken.

 

Har tenkt på dette med å lage slike "demperuller", men hvor mye hjelper det egentlig?

(Opplever egentlig ikke "buldring" i bassen heller liksom..)

Noen med erfaring?

Bør man ha det i hvert eneste hjørne? flere steder?

Lenke til kommentar

Hei!

 

Ganske svær stue altså.

Kan ta det med bassen først.

Når du har subwooferen midt ute på gulvet, spiller den ved et nivå. La oss si 90dB. Flytter du den inn til en vegg, øker lydnivået med 3dB. Setter du den så inn i et hjørne, øker nivået med enda 6dB. Altså 9dB høyere enn når den sto midt i rommet. Men bassen blir mer og mer buldrete jo nærmere veggen / hjørnet den kommer. Det beste er en kompromiss. Men hvis du liker buldrete bass, så kan du jo like godt ha den i hjørnet. :)

 

De skumgummiproppene som du kan stikke inn i bassrefleksrørene, gjør at du får mindre bass fra høyttalerne. Husker ikke om rekfeksen er foran eller bak...

 

Tror det var Davidlyd som snakket om første resonansepunkt. Prøv dette og demp der du ser elementet i speilet.

 

Hvis du er veldig intressert i bass, har du nok valgt feil høyttalere. ;)

De aller fleste skrur opp bassen altfor mye når de ser på film. Det er ofte mindre bass enn det mange tror.

 

Hvis du spør på www.hifisentralen.no sitt forum, får du sikekrt mange nyttige svar. Er endel meget dyktige folk der inne. Er ikke farlig å spørre. :)

 

Mvh.

Lenke til kommentar

Hmm. Få boliger er bygget med tanke på optimal lyd. Det burde finnes Hi-Fi interesserte arkitekter som tar en slik utfordring.

 

Det optimale lydrommet er kuleformet, men svært lite praktisk :lol:. Kuleformet volum innvendig i høyttalerne er også gunstig. Men alt annet enn parallelle veggflater kan det vel være vanskelig å få samboer/kona med på, da rom som er praktiske ofte er de værste lydmessig.

 

Er det mulig, så er det beste å starte fra "scratch", dvs bær ut alt av møbler og gardiner og så begynne å montere stereon inn først og så møblerer etterhvert til at rommet blir passelig dempet mht. akustikk. Overdemping er heller ikke bra da lyden tendere til å bli flat.

 

Et gammelt triks for sub-bass plassering er å legge subben i lytterposisjonen og så vandre rundt i gulvet og høre hvor subben låter best. Der det låter best, skal man plassere sub-en (har ikke sub selv, men antar at man ikke kan gå stående for å finne optimal posisjon :wink: ).

 

Jeg tror at du må eksperimentere enda mer med høyttalerplasseringene. Prøv først å ha front høyttalerne stående ca. 1 m fra alle veggflater. Aller best er det om du får like avstand til veggene for høytallerne.

Lenke til kommentar

Jeg har plassert støydempingmatter på baksiden av enkelte bilder i rommet. Det kan være en ide. det gav mitt system et bedre lydperspektiv (lydbilder ble større). Ang sub så er det viktig å bruke nok tid på å finne den beste plassen i rommet. Bass under 50Hz er umulig å høre hvor kommer fra. Godt tips å plassere subben i lytteposisjonen og gå rundt til du finner den plassen det lyder best.

Lenke til kommentar
Er det mulig, så er det beste å starte fra "scratch", dvs bær ut alt av møbler og gardiner og så begynne å montere stereon inn først og så møblerer etterhvert til at rommet blir passelig dempet mht. akustikk. Overdemping er heller ikke bra da lyden tendere til å bli flat.  

 

Tja, men det skal også være mulig å bo der. Hva sier kone eller samboer hvis alt er ommøblert en dag? :-?

Lenke til kommentar

Eltax settet tror jeg vil lyde mye bedre pga. høyere kvalitet på elementene. Men det er visstnok bare bassdelen i fronthøyttalerne som har innebygd forsterker. Eltax settet krever en egen surround receiver (multikanalsforsterker med surround dekoder) for å få surround lyd, mens Z680 har alt dette innebygd.

Lenke til kommentar

1. Å eksperimentere med høyttaler plasseringen er det første en kan gjøre. Finn optimal plassering. Mine høyttalere står f.eks. 1 meter i fra side og bakvegg. Kanskje må du trekke høyttalerne enda mere fram (det skal finnes en rom-høyttaler kalkulatur for optimal plassering på et eller annet web-sted. Husker selvfølgelig ikke adressen nå). Ha ikke lytteposisjonen eksakt midt i rommet, men helst litt bakenfor midten. Lytteposisjonen bør ikke være nær bakvegg (kraftig heving av bassen og sterke refleksjoner av diskant).

 

Lydabsorbenter er ikke den beste metoden til å fikse på bassproblemer, da disse fungerer mest effektivt ved høyere frekvenser. Du kan ende opp med veldig flatt lydbilde og behov for ekstra lydspredere. Dessuten endrer ikke absorbentene de ulike rom-modi.

 

2. Er ikke kona fornøyd med den optimale høyttalerplasseringen som du nå har funnet, er equalizing en vei å gå. Kjøp en equalizer med minst 1/3 oktavs innstillingsmuligheter. Du kan bruke et program som f.eks. NCH tone generator til å avdekke romresonanser og/eller bruk linkwitz sitt rom-mode excel fil til å finne rom-resonansene og så dempe med equalizeren i de dominante rom-modusene: 1-0-0, 0-1-0, 0-0-1 (lengde-bredde-høyde på rommet). Linkwitz kalkulatoren viste bla. at mitt lytterom hadde ca. 36 modes under 150 hz. Alle disse 36 modiene var vanskelig å identifisere NCH tonegeratoren. Med tonegeretoren kan du finne frem til de mest problemtiske frekvensene (tidkrevende uten hjelp av romkalkulaturen, men vil likne mest på det virkelige liv=slik man hører musikk).

 

3. Bygge om og ommøbler rommet. Murvegg er noe av det verste man kan ha i lytterrommet pga manglende absorbering av lyden. Med murvegg er løsningen å kle den inn med gipsplater. Lag i så fall en skikkelig sandwich konstruksjon med "lydpapp" mellom 1. og 2. lag med gipsplater. Ungå fliser og betonggulv, dvs materiale med lav absorberingsevne. Korkgulv er veldig bra.

 

Det kan og være at rommet er for kort og smalt i forhold til takhøyden. Tror du kan ha et problem med murveggen, men prøv å dra høyttalerne minst 1-1,5 meter fra veggflatene først.

Lenke til kommentar

"Hva tar du rundt disse?"

 

Rundt dem kan du bare ta noe stoff du du kjøper på tekstilsjappe, er ikke så nøye det.

 

"Hjelper det noe særlig?"

 

Det hjelper veldig mot at bassen ikke "henger igjen" eter at elementet har sluttet å slå, og du får på denne måten bedre tydelighet i bassen.

Bassen blir mindre "boomy".

- Men det hjelper dårlig mot stående bølger, da må du nok forandre på selve rommets geometri. (slik som jeg skal gjøre snart, med skrå vegger).

 

"Har du prøvd å henge de i hjørner i taket?"

 

Sylinderene jeg har laget går helt opp til taket, og hjelper på den måten godt mot flutter-ekko i samme slengen. (flutter-ekko kalles det når du klapper i rommet ditt og kan høre anga kjappe ekkoer etter klappet - ikke bra).

 

 

Hva annet kan man gjøre med dårlige rom??

 

Det går egentlig ikke an å svare generelt på hva du burde gjøre i akkurat ditt rom uten at man har sett det, utført målinger i det. Råd fra andre angående akustikken kan nemlig også gjøre akustikken enda dårligere.

 

 

 

"Hva med demping i taket (slik det er i mange klasserom osv)?"

 

Dette er for å senke etterklangstiden i frekvensområdet hvor tale ligger, og er vil på den måten øke taletydeligheten. (forrige bokstav i ordet som snakkes vil ikke blande seg inn i neste. enkelt forklart)

 

(noe av kravet for å bli godkjent i THX-kravene, er nettopp at etterklangstiden er kort. Det er jo mye dialog i film)

 

Dette er ikke ønskelig med demping i taket uten at du demper de andre frekvensene i frekvensskalen også. Det vil (muligens) bare føre til en enda mer ulineær frekvensgang.

 

Har du problemer med reflekser i taket ville jeg prøvd diffusorer.

 

"Har lest at demping av tak skal være unødvendig.. "

 

- Svart over.

 

"Jeg gidder heller ikke henge opp eggekartonger! (tror ikke det trengs heller - har ingen direkte refleksjoner fra høyttalerene)"

 

- Hva slags materiale består veggene av?

Har du bokhyller el.l. ved første refleksjonspunkt?

 

 

"Jeg får liksom ikke ordentlig trøkk / klarhet i lyden f.eks. bass, synes anlegget låt mye bedre på HiFi-klubben.

Jeg har åpen løsning mellom stue og kjøkken, og det er høyt under taket."

 

Dette kan være så mangt, at høyttalerne ikke står skikkelig fast, at du har stående bølger i rommet (noe du har mindre av enn andre, siden du har åpen løsning mellom stue/kjøkken), at du har denne "boomy" bassen uten å være helt klar over det. - Det kan være så mangt.

 

 

Hmm, vet ikke om jeg har glemt noe da :wink:

 

Mvh Davidlyd

Lenke til kommentar

Vil bare si noe jeg glemte..

 

Alle instrumenter har et visst antall overtoner. Overtonene er det som definerer instrumentets klang.

klangen bestemmes av de forskjellige overtones amplitude(nivå), og frekvens.

 

Ettersom stående bølger ikke bare oppstår i grunnfrekvensen til den gitte lyden, men også ved overtonene, så vil tonens tonalitet bli helt ødelagt, og man vil ikke lenger kunne bestemme om man spiller på det og det instrumentet. Stående bølger er altså mildt sagt ikke bra.

 

Det kalles for en-tone fenomenet.

 

Musikk kan dermed bli noe ganske kjedelig og ensformig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...