Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ka netverkskabel treneger eg på LAN

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En kryssa kabel kan koble imellom 2 pc'r direkte (eller to switcher), mens en straight kabel må gå innom en hub/switch. Hvis en av dere har gigabit kort så er det egentlig det samme hva du velger.

btw: ISDN kabler funker dårlig, selv om mange har kommet på LAN med det :roll:

Lenke til kommentar

Vel det er da ikkje sikkert det blir sett opp så mange switcher når det er så få, slik at nokre lyt alså finne seg i å ha litt lengre kabler enn andre så ein 10m hadde alså ikkje vært dumt. DU skal heller ikkje sjå vekk fra den som er ansvarlig for nettverket på LANèt har litt peiling å drar med seg ein trommel med cat.5e kabel samt Tang for terminering ... du kan da altids berre spørre dei som er ansvarlig LANèt om du må ta med egne kabler evt. at det blir mulighet til å få laga ein der på LANèt ...

Den belkin kablen ser grei nok ut men synest den var dyr ... Elkjøp kjøper jo desse kablene inn for 20,- pr stk å selger jo dei med god dekning ... sjekk evt. ein lokal dataforhandler evt. Bravida om dei ikkje kan lage ein til deg ... desse er litt billigre pga. dei lager kablene sjølve. Det tar kun 5min å lage ein heilt OK kabel på 10m

Lenke til kommentar
Bare et lite tips, Du bør ta minst 2m da 1m blir ofte litt kort.

bare som et eksempel; På tg hadde jeg med meg 5m, men det var ikke nok :( .

Jeg måtte skjøte den til å bli 6.5m før den var lang nok..

Jeg vil anbefale deg å få tak i en på minst 5 m når du skal på lan..

Lenke til kommentar

JaJa da ordner jo pappaen din vel ein Kabel for deg ...

10m for 120,- er ikkje dyrt ... så lenge det er snakk om Cat5e kabel.

Du taper ingenting på å ha ein 10m framfor å ha ein 2m kabel ... du får samma hatstighet uansett så lenge du ikkje går over 100m da :p ... einaste problemet er at til lenger kablen er til større mulighet har du får å klare å lage eit ledningsbrud.

Lenke til kommentar
ka mener du med cat5e???

pass på at du kjøper cat5/straigth trough/rett, altså ikke en som er krysset. Det er bare navnet på kablen. om du er i tvil hold de to endene o\oppmot hverandre, er den lik i begge ender er den en cat5. cat6 er forresten akkurat det samme bare at den kan opperere på høyere hastighet, ellers de samme egenskapene som en vanlig cat5.

Lenke til kommentar
ka mener du med cat5e???

pass på at du kjøper cat5/straigth trough/rett, altså ikke en som er krysset. Det er bare navnet på kablen. om du er i tvil hold de to endene o\oppmot hverandre, er den lik i begge ender er den en cat5. cat6 er forresten akkurat det samme bare at den kan opperere på høyere hastighet, ellers de samme egenskapene som en vanlig cat5.

Nja, Cat6 har nok litt bedre egentskaper en Cat5, siden den kan jo operere på høyere frekvens.

Lenke til kommentar
ka mener du med cat5e???

Gidda å bruke Cat6 kabel da. Ingen vits å drasse rundt på en dyr Cat6 kabel da resten av nettverket må tilfredstille Cat6 kravene for å merke noe særlig forskjell fra Cat5...

Ved bruk av Cat5e bruker du alle parene i en nettverkskabel, som gjør at du kan overføre data i 1000 mbits teoretisk hastiget. Kan være kjekt å ha i tilfelle man stikker innom et lan med Gigabit nettverk...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...