Gå til innhold

Skal sette sammen/kjøpe en PC, hva bør jeg kjøpe ?

Anbefalte innlegg

Hei, skal bygge en PC til min bror. Trenger litt hjep til hva jeg skal kjøpe(hva dere anbefaler.)

Pc skal brukes til å se TV, redigere digitalt videocamera etc..(ikke spill)

Pris max 10000,- med 19"skjerm. Helst lavere trenger ikke være veldig raskt(1,6-1,8ghz.)

Kan enn bruke s-video kabel til å redigere digitalecamera ? Eller trenger enn et spesielt "digitalt kort" ? s-video er jo ofte på et TV-kort...? Kanskje det holder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kun et vanlig skjermkort er ikke noe særlig til videoredigering. Du trenger et videoredigeringskort. Dette fåes i mange prisklasser.

Siden det her var snakk om et DV-camera og du / bror din antagelig ikke er så erfarne med videoredigering (virket sånn på meg da jeg leste innlegget.. correct me if I'm wrong )foreslår jeg at du går for Pinnacle Studio DV (under)

111689.jpg

Her får du både videokort (PCI FireWire) og software i en retail pakke. Har selv brukt dette kortet. Søk på prisguiden for beste pris (ligger noe over tusenlappen)

Lenke til kommentar

Har du programvare fra før får du firewire kort fra 2-300 kroner, men vet ikke om disse er noe å satse på.

Selv har jeg ett Pinnacle DV500 DVD, men den ligger nok litt høyt i pris hvis du bare skal bruke den til hobbyredigering. Jeg er imidlertid veldig fornøyd, og har ingen betenkeligheter med å anbefale kortet som NazRac anbefaler.

Ellers kan du gå for en XP1800 prosessor på ett Abit KX7-333 hovedkort (tilsammen under 2000 på Komplett kroner hvis du kjøper det nå). Ett midi tower til noen hundrelapper, ett Matrox G500/550 grafikk-kort, 256-512MB ram, en RASK og stor harddisk (ATA 100 med 7200RPM er viktig hvis du skal drive videoredigering) pluss en mindre harddisk til å ha systemet på. Det er viktig at disse harddiskene er på hver sin IDE port, så det lønner seg å kjøpe ett IDE kontroller kort så du kan ha det på en port der det verken er harddisker eller cd-rom'er fra før. Lydkortet stilles det ikke spesielle krav til. Jeg bruker ett helt vanlig Soundblaster live kort.

Kjøp gjerne en cd-brenner også slik at du kan brenne filer i digitalt format og sende til venner og familie.

[ Denne Melding var redigert av: Afseth på 2002-07-03 16:53 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...