Gå til innhold

Hvorfor velge LCD framfor CRT?

_MrMilo_

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge tenkt på å gå over til LCD-skjerm hjemme, men erfaringer på de skjermene jeg har prøvd på jobb har fått meg til å revurdere.

Jeg har testet en skjerm fra HP (ukjent type) og en fra Philips (190S5), og ingen av disse kunne måle seg mot den gamle 19' CRT skjermen fra Tandberg. Selv min gamle 17' MicroScan 5V+ hjemme fra 1995 var mye bedre når det gjelder å få fram klar og tydelig skrift og sterke farger. Jeg har prøvd "alt" av innstillinger uten å lykkes

Jeg aner om disse skjermene HP og Philips er bra, men hvis andre merker er av samme kvalitet vil jeg foretrekke CRT en god stund framover.

Selv om CRT-skjermene er tunge og tar opp mye plass, er kvaliteten på det jeg ser på skjermen som teller.

Er jeg kravstor, eller bør de som har ansvar for innkjøp av maskinparken vår sette seg inn i hva som er gode og dårlige skjermer og kjøpe deretter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, jeg kunne ha unnlatt å nevne at jeg bruker en 19" Tandberg CRT ;) , men jeg lar øynene bestemme om skjermen er bra. (Du sa ikke noe om min gamle MicroScan fra 1995 :p )

Leste i guiden (link), og jeg hadde nærmest motsatt erfaring. Teksten var uklar, jeg hadde problem med å fokusere, og hodepinen kom sigende.

Kanskje det er jeg som bør testes :!:

Takk for responsen :thumbup:

Endret av _MrMilo_
Lenke til kommentar

Tidligere arbeidet jeg med CRT skjermer og "tørre", sviende øyne og hodepine var nærmest en del av hverdagen. Med LCD så har problemene forsvunnet helt. jeg har aldri i ettertid merket noe til det samme.

PC'n skjermene har blitt kjørt på er den samme. CRT skjermen var en Acer fra 2001, husker ikke typenummer. LCD'n er en LG L1811S, altså ikke direkte ny..

Angående skarpheten på teksten er den mye bedre på LCD skjermen fremfor CRT. Det er i det minste min erfaring.

Lenke til kommentar

Absolutt her også. Øyeproblemer forsvant ganske fort, nesten øyeblikkelig. Ingen piping ifra elektronikken, veldig fokusert (man oppdager piksler som hopper ut), og mer ergonomisk (bordplass, rotering).

Ettersom man kjører en fast oppløsning, vil selv 640x480 oppleves som "høyoppløsning med kantutjevning". Det vil si, en 21" CRT blir voldsom grov 800x600 og 640x480, "scanlines". Den tegner korrekt, men det blir grovt med voldsomme mellomrom vertikalt. En LCD vil forbli like jevn, dog vil det jo oppstå skalering som igjen har sine problemer. I mitt tilfelle var det en sann nytelse å fyre opp en Commodore64 emulator for eksempel :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ettersom man kjører en fast oppløsning, vil selv 640x480 oppleves som "høyoppløsning med kantutjevning". Det vil si, en 21" CRT blir voldsom grov 800x600 og 640x480, "scanlines". Den tegner korrekt, men det blir grovt med voldsomme mellomrom vertikalt. En LCD vil forbli like jevn, dog vil det jo oppstå skalering som igjen har sine problemer. I mitt tilfelle var det en sann nytelse å fyre opp en Commodore64 emulator for eksempel :)

Man kan huke av for

"Enable doublescan for lower resolution modes"

i display-mode-timing vinduet i nvidia driverne. Da blir det et mer stabilt og helt bilde, uten mellomrom.

Endret av henny
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...