Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Forskjell på Hub og Switch?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel du kan vel seie at ein HUB er litt dum ... den sender berre data til riktig person/maskin å sorterer ikkje data så mykje , mens ein Switch er har litt meir IQ å er alså smartare men i prinsippet gjer dei samma nytta ... skal du ha ein av delene så kjøp deg ein switch ...

Lenke til kommentar
Vel du kan vel seie at ein HUB er litt dum ... den sender berre data til riktig person/maskin å sorterer ikkje data så mykje , mens ein Switch er har litt meir IQ å er alså smartare men i prinsippet gjer dei samma nytta ... skal du ha ein av delene så kjøp deg ein switch ...

En hub sorterer vel ikke i det hele tatt, det er akkuratt det som er forskjellen mellom hub og switch. Huben sender alle data til alle maskinene. Switchen sender data kun til riktig maskin.

Det er ikke noe valg om hva man skal kjøpe idag da hub'er ikke ligger noe under i pris i forhold til switch

Lenke til kommentar

Kort fortalt:

En hub kan sammenlignes med en repeater med flere porter (multiport repeater er vel et annet ord for hub?). Den tar alle pakkene den får inn og sender ut på alle porter igjen, unntatt den porten pakka kom fra. På et HUB-nettvekr kan kun en node sende av gangen, prøver fler å sende blir det kollisjoner mellom pakkene, og de blir borte.

En switch har en tabell over hvilke noder som er på hvilken port, og sender pakkene videre til kun den porten som den aktuelle noden er på. Hvis den ikke kjenner mottakeradressen så blir pakkene broadcastet til alle porter unntatt den porten pakka kom fra. I tillegg kan flere noder sende og motta pakker samtidig i et switchet nettverk.

Mer avanserte switcher kan også segmentere i flere VLAN (virtual LAN), slik at man får delt opp nettverket i flere soner for bedre sikkerhet eller ytelse. Det finnes også nok av andre morsomme teknologier i switcher som du kan bruke resten av livet på å lese på hvis du er interressert :-)

Lenke til kommentar

En hub sorterer vel ikke i det hele tatt, det er akkuratt det som er forskjellen mellom hub og switch. Huben sender alle data til alle maskinene. Switchen sender data kun til riktig maskin.

Det er ikke noe valg om hva man skal kjøpe idag da hub'er ikke ligger noe under i pris i forhold til switch

hehe, da så... ;)

Så lurer jeg på hva som er best å bruke om en skal få trådløst nettverk.. Skal brukest et sted der det er modem med innebygget router (Tafjord Mimer)

Lenke til kommentar

Talker: Hvis du vurderer å kjøpe deg noe nå så ville jeg kjøpt en grei 8 porter 100mbit switch.

Kan trygt anbefale disse fra CNET, har kjørt to av dem hjemme nå et par år uten noen problemer. Versjonen med intern power er også fin.

Når det gjelder gigabit switcher så har jeg bare erfaring med denne, som du bør holde deg unna :hrm:

En forskjell fra HUB'er til switcher som jeg ikke fikk med over er at nye switcher har AUTO MDI/MDX, det vil si at du ikke trenger crossover kabler eller egne uplink-porter (samma som på de fleste nye nettverkskort også). Jeg tror ikke det har kommet på hub'er.

Off topic: Grattis med innlegg 200 ;-)

Lenke til kommentar
Og routeren, troner den på toppen da eller? ser en bort ifra prisen.. :dontgetit:

En router er en helt annen type enhet.

Switcher arbeider med fysiske pakker (lag 2 i OSI-modellen), mens routere arbeider med logiske pakker (lag 3 i OSI-modellen).

Når en node skal sende en pakke til for eksempel HW.no forumet så går pakken først til switchen (eller hub'en), så videre via eventuelt andre switcher/huber til den kommer på routeren. Til nå har den ikke forlatt det samme nettverkssegmentet (for eksempel innenfor et VLAN som jeg sa noe om tidligere). Det ville selvfølgelig være litt upraktisk hvis switchen din skulle vite MAC-adressen til alle switchene imellom deg og HW.no serveren, derfor har man høyere protokoller som TCP/IP, med "logiske" adresser. Pakken din ender opp hos routeren, som åpner den opp og leser TCP/IP informasjon som mottakeradresse, og sender den så videre. Da kan pakken din reise over mange forskjellige typer samband, som radiolinker, ATM, DSL eller en modemlinje.

Vil anbefale dere å se filmen warriors of the net :)

Lenke til kommentar

Det enkleste er å bare bruke et aksesspunkt hvis du allerede har en router fra før som er i bruk, men det er fullt mulig å bruke en trådløs router som kun et aksesspunkt også, du må bare skru av DHCP serveren og bytte IP-adresse på den trådløse routeren din sånn at den ikke forstyrrer routeren i modemet ditt.

Lenke til kommentar
Det enkleste er å bare bruke et aksesspunkt hvis du allerede har en router fra før som er i bruk, men det er fullt mulig å bruke en trådløs router som kun et aksesspunkt også, du må bare skru av DHCP serveren og bytte IP-adresse på den trådløse routeren din sånn at den ikke forstyrrer routeren i modemet ditt.

okay, skjønner..

noen anbefalinger til den billigste løsningen for trådløst da?

opptatt i sikkerhet, ettersom i jeg har sett div. skrekkeksemplar hjemme hos far min, der vi fant noen trådløse nettverk med NULL sikkerhet :dontgetit: Innså hvor enkel det kunne være...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...