Gå til innhold

Dødsstraff - positivt eller negativt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dødsstraff fungerer ikke.

(...)

Joda.

- Han som blir straffet gjør det garantert ikke igjen

- Pårørende får mer "ro i sjela" og en større grad av følelse for at rettferdighet har skjedd.

Tenk om noen tok liv av en nær deg, og var ute og bodde i nabolaget åtte år etter....

.... slik er det i Norge den dag i dag

Lenke til kommentar

Vel, faktum er at de aller færreste drapsmenn er gjengangere. Faren for gjentagelse er minimal. Det er vel ikke mange andre forbrytelser som ville kvalifisere til dødsstraff, så da forsvinner det poenget.

De pårørende får muligens "ro i sjela", men det er hevntanken som får råde da. Det er ikke et argument for å bruke dødsstraff. De pårørende trenger hjelp til å kommer over tragedien, det gjør man ikke ved å ta igjen med samme mynt.

Om straffenivået generelt er for lavt, er en interessant diskusjon, men da får vi gjøre noe med det. Vi kan ikke si at "folk slipper for fort ut av fengsel, så derfor er det bedre å ta livet av dem"...

Geir :)

Lenke til kommentar

På en måte kan disse diskusjonene integreres;

Dersom straffene i Norge er for lave (for kort soning) og man f.eks. setter tre ganger livstid som maks straff (blir vel 63 år da?) - er det ikke da mer "humant" å ta livet av en person?

Jeg er usikker på om jeg merer det jeg skriver fullt ut :green: men den diskusjonen kan være intressant.

Lenke til kommentar
Han som blir straffet gjør det garantert ikke igjen

Den kan jeg jo gå med på. Men livstid bak høye, godt bevokdede murer er også rimelig garantert. Det er langt ifra umulig å bygge rømningssikre fengsler. Så sant de ikke har hjelp utenfra da, men det kan jo også være tilfelle med fanger som sitter på "death row" i svært mange år før de henrettes. Seigpining, spør du meg.

Jeg er mot dødsstraff på grunn av at straffen ikke kan omgjøres etter den er iverksatt.

De sitter som regel, som sagt over, på 'death row' i en god del år før de henrettes. Men det er bekymringsfullt mange saker som består i saksbehandlingsfeil, hvor rasisme er grunnen til at dødsstraff er gitt istedet for livsstid, og hvor uskyldige er blitt henrettet.

Jeg er i mot sterilisering av voldtektsmenn av samme grunn, og på grunn av at det har gått inflasjon i ordet voldtekt.

Kan du utdype den litt? Inflasjon i ordet voldtekt? Mener du at voldtekt ikke er så galt? Dessuten tror jeg ikke sterilisering ville gjort noe særlig. Eller mener du kjemisk kastrering?

Lenke til kommentar
Jeg er i mot sterilisering av voldtektsmenn av samme grunn, og på grunn av at det har gått inflasjon i ordet voldtekt.

Hvis du tror at det er snakk om å kappe av ballene på menn som er dømt for voldtekt tar du feil. Det er ment som et (muligens påtvunget) tilbud til personer som begår seksualforbrytelser fordi de ikke klarer å kontrollere seksualdriften. Det finnes kriminelle som ønsker slike tiltak fordi dette vil tillate dem å leve et normalt liv.

Lenke til kommentar

http://www.amnesty.no/web.nsf/pages/E940EF...1256FB8003C7A0D

Siden 1992 er det registrert seks henrettelser av menn som trolig var uskyldige, tre av dem var fra Texas.

http://www.amnesty.no/ainweb.nsf/ListSorte...1256728002CE46B

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=2302444

Flere undersøkelser i USA viser at det ble gjort feil i en rekke saker med dødsstraff som utfall.

http://www2000132.thinkquest.dk/doedsstraf/uskyldigdoed.htm

1991 afslog USA’s Højesteret ligeledes appellen på grund af advokaternes fejltagelse. Roger Coleman blev henrettet i 1992 trods alvorlig tvivl om hans skyld.

Du får dømme selv. Men slik rettsystemet er i USA så skal det mye til for å rette opp hvis en er uskyldig dømt.

Faktum er at det faktisk ofte må frivillige til (som jusstudenter) for å få rettet opp en feil idømt person. Så rettsystemet fungerer ikke.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Fra 1973 til 2003 ble 111 fanger sluppet ut av 'death row'. Det vil si, ikke bare slapp de dødsstraff, men de ble sluppet ut av fengsel og gitt økonomisk kompensasjon fordi apellretten fant at de sansyneligvis var uskyldig dømt. I tillegg er det mange som ikke har juridisk mulighet til å anke. En undersøkelse av et advokattidsskrift fant feil i 67% av dødsstraffsaker. Av de nesten 900 fangene som ble henrettet mellom 1973 og 2000 regner man med at 25 har vært uskyldige. Med andre ord, av litt over 1000 som ble idømt dødstraff var ca. 13% uskyldige. Heldigvis ble mindreparten henrettet.

EDIT: Kan i tillegg nevne følgende:

Av de 111 som var uskyldig dømt til dødsstraff var 94 svarte og 63 av sakene omhandlet voldtekt og enkeltdrap på hvite kvinner, noe som kun har gitt 2 hvite menn dødsstraff

Endret av guardianpegasus
Lenke til kommentar
Ja, jeg vil heller bli drept enn å sitte 10 år uskyldig i fengsel.

Ja det er jævlig lett å sitte her å si.. I rette situasjonen klamrer folk seg til livet uansett hvor meningsløst det kan virke.

Kanskje for andre. Men kjenner ikke meg gjør du? Jeg sa bare hva jeg ville foretrukket.

Lenke til kommentar

Ja det er jævlig lett å sitte her å si.. I rette situasjonen klamrer folk seg til livet uansett hvor meningsløst det kan virke.

Kanskje for andre. Men kjenner ikke meg gjør du? Jeg sa bare hva jeg ville foretrukket.

Spørsmålet kan like gjerne være om du kjenner deg selv. Er som regel veldig vanskelig å forutse hvordan en selv kommer til å reagere i en traumatisk, presset situasjon. De aller færreste av oss klarer det, om noen i det hele tatt.

:)

Lenke til kommentar

Du ønsker altså et samfunn med drapsmenn?

Æh?

Nei, du skjønte vel ikke den.

HAr jeg sagt noe som helst hva jeg ønsker? Utenom at jeg ikke har lyst å sitte 10 år uskyldig i fengsel? Jeg sa ikke hvem som skulle drepe meg?

Lenke til kommentar

Som det er sagt tidligere så er ikke dødsstraff en straff, nei straff er å frata et menneske friheten til å bestemme over seg selv.

Livstidsstraff på en skjermet arbeidskoloni er tingen.

Der de må arbeide for livets opphold og ellers blir utestengt fra det "vanlige" liv. Tortur tar jeg også sterk avstand fra, da dette er nedverdigende og det som regel ikke er problemer med å få folk til å tilstå ting de ikke har gjordt,men som en ønsker de skal tilstå .

Lenke til kommentar

Dødstraff er helt utelukkende negativt for min del. Det er så lite forebyggende at man blir nesten litt kvalm. Alle studier viser at samfunn med dødstraff ikke har mindre drapsmenn enn andre samfunn (av og til tvert imot).

Muligheten for at noen blir uskyldig dømt gjør også at jeg er helt imot dødstraff, da det er litt vanskelig å gi de livet tilbake.

Ser egentlig på dette som en ikke-diskusjon, da dødstraff bare fører meg seg vold og faenskap. La folk heller sitte i fengsel i 20-30 år og ta konsekvensene av det de har gjort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...