Gå til innhold

coaxial til pc

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dette spørsmålet er stilt 100 ganger før her på forumet, hvorfor ikke ta et søk?

Du trenger 2x RCA til minijackkabel som du kjøper til 50kr på elkjøp.

RCA?? RCA har ingenting med coaxial å gjøre. RCA er bare de store phonopluggene. Coaxial er den typen som er på kabel-TV og slikt.

Bilde av coaxial finner du her til sammenligning med RCA som er avbildet her (hvit+gul, svart = mini-jack)

Walla: Du må mest sannsynelig ha et lydkort med S/PDIF (coaxial) utgang. Antar dette anlegget bare er stereo? S/PDIF fungerer fint til å sende i stereo (PCM).

Desverre finner jeg ikke noen superbillige kort med S/PDIF-utgang, men du får ta en titt her.

Skal du ha 5.1 lyd/surround via S/PDIF må lydkilden være enkodet med f.eks DTS og forsterkeren din må kunne dekode dette.

EDIT: Du kan også ta en titt om en tråd angående S/PDIF (coaxial) jeg laget for en stund siden her. Fikk mange svar der :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar
RCA?? RCA har ingenting med coaxial å gjøre. RCA er bare de store phonopluggene. Coaxial er den typen som er på kabel-TV og slikt.

RCA som er avbildet her (hvit+gul, svart = mini-jack)

:D:dribble: :!: Dette var moro! Disse kablene med rca plugger er koaksiale...

Tenk deg litt om, i en stereokabel det er to synlige kabler, men fire ledere. kjenn på de de er helt jevne det er fordi den ene lederen ligger utenpå den andre -> koaksiale. Tror du meg ikke?

http://www.google.no/search?hl=no&q=rca+coax&meta=

Lenke til kommentar
Jepp. Blandt "vanlige dødelige" finnes det to versjoner av digital audio: Coax og S/PDIF.

Men til trådstarter: Har du digital utgang? (Coax kommer av og til i jack-format).

Det der var litt vel rufsete forklart :D Tror du blander kortene litt!

Coax og S/P-DIF kan ikke sammenliknes sånn helt uten videre. S/P-DIF er bare navnet på en standard (Sony/Philips Digital Interconnect Format) for digital overføring av lydsignaler. Coax er en type kabling. For konsumentelektronikk har man stort sett brukt to type kabler med tilhørende plugger: RCA (eller "phono" om du vil) for de coaxiale kablene, og TOSlink for de optiske. Noen ganger finner du også to-ledede 3,5 mm jackplugger på de coaxiale kablene.

Profesjonelt utstyr bruker som regel balanserte twistedpair kabler med XLR-plugger.

Endret av Calm
Lenke til kommentar
Jepp. Blandt "vanlige dødelige" finnes det to versjoner av digital audio: Coax og S/PDIF.

Men til trådstarter: Har du digital utgang? (Coax kommer av og til i jack-format).

Jeg gjør ikke det, jeg tror iallfall ikke det. :D

Men jeg kan se at min enkle forklaring var litt misvisende. :)

Lenke til kommentar

Ok, la meg omformulere: Du blander kortene!

Du skriver at "Coax kommer av og til i jack-format" og "Blandt "vanlige dødelige" finnes det to versjoner av digital audio: Coax og S/PDIF"... Dette er bare sludder og vås. Coax er en type kabling. S/P-DIF er en standard. Jack er en plugg.

Det finnes hovedsaklig to typer digital lyd, men tilhørende kabling og plugger. AES/EBU, som brukes utelukkende i proffutstyr, kommer med 3-pins XLR-plugger på 110 ohms balanserte twisted pair kabler. Standaren for konsumentmarkedet kalles S/P-DIF for Sony/Philips Digital Interconnect Format. Denne er indentisk med AES/EBU-standaren på protokollnivået, men bruker i stedet 75 ohms coaxial kabling med RCA-plugger eller fiberoptisk kabling med TOSlink-plugger. På noe utstyr og tilhørende kabling (f.eks. PC-lydkort) er RCA'ene byttet ut med 2-ledede 3,5 mm jack-plugger.

S/P-DIF

Coaxiale kabler

Twisted Pair kabler

RCA-plugger

Jack-plugger

Lenke til kommentar

Ok, la meg omformulere: Du blander kortene!

OK. Jeg blanda litt sammen her, skal jeg innrømme. :blush:

Huffda, en liten skjerpings må nok til på meg, ja.

Note to self: Sorter tankene dine før du skriver, så går alt så meget bedre. ;)

Endret av moskus
Lenke til kommentar
OK. Jeg blanda litt sammen her, skal jeg innrømme. :blush:

Huffda, en liten skjerpings må nok til på meg, ja.

Du slår ikke meg - holdt jo på å sende trådstarter ut for å handle kabelTV-kabel :!:

Dog, den nye coaxial er jo ikke ekte coaxial (anno 1970-coaxial) Tror bransjen styres av folk med høygaffel og horn med intensjon om å skape forvirring :wee:

Lenke til kommentar
Dog, den nye coaxial er jo ikke ekte coaxial (anno 1970-coaxial) Tror bransjen styres av folk med høygaffel og horn med intensjon om å skape forvirring :wee:

Slik har det jo alltid vært, og kommer helt sikker til å fortsette med å være. ;)

En kamerat av meg påstod at forsterkeren hans (en Sølvsuper 12) støttet MIDI ettersom den hadde DIN5-innganger... :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...