Gå til innhold

Raptor eller MaXline 16mb cache?

Anbefalte innlegg

Er ute etter min første S-ATA harddisk, men jeg er litt usikker på hva jeg skal se etter.. Fikk ikke så mye ut av guidene, så jeg spør bare i en tråd!

Er litt usikker på om jeg skal velge "Maxtor 300GB MaXLine III SATA" eller "Western Digital 74GB Raptor SATA!

Har nå en god gammel Maxtor 80gb IDE som traver og går, men nå har jeg nok litt større krav til harddiskene mine!

Spørsmålet nå er bare hvilken av disse harddiskene som er noe for meg?

De tingene jeg peka ut var at MaXline hadde 16mb cache og Raport hadde 10.000rpm!

Skal ha 2 x når jeg første skal kjøpe.. Det jeg hovedsakelig bruker PCen til er spilling, surfing, 3D, grafikk, programmering, musikkavspilling/mekking og surring!

Hvilken av harddiskene burde jeg satse på? Ikke tenk på størrelsene, for jeg er nemlig ikke så veldig kravstor på plassen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm, men med mine bruksområder lurer jeg da på om det er cache jeg trenger eller hastighet? Vurderer da å gå for Raptor, for jeg er ikke som sagt ikke så kravstor på plassen..

Hadde søkt om HW hadde omprogrammert IPB sin søkefunksjon! :p

Endret av Glisevask
Lenke til kommentar

Glisevask: Raptor er raskeste ide disken på markedet, så velg den. Trenger du mer lagrings plass får du 250GB for ca 1100kr

http://www.storagereview.com/articles/2004...07B300S0_1.html Maxtor disken?

http://storagereview.com/articles/200401/2...6WD740GD_1.html Western Digital Raptor WD740GD disken.

Make no mistake about it- the Raptor WD740GD is the drive for power users, period.

Lenke til kommentar
Hem, Eg skrev IDE ikke scsi :thumbup:

Sorry, så ikke umiddelbart at det sto :blush: IDE der. Leste bare "raskeste disken på markedet". Men pass på at forkortelser skrives med store bokstaver. For mange, inkludert meg blir det da lettere å se.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Åhh, hva mener da HW.no med:

Maxtor har denne uken annonsert en ny serie med harddisker. Med SATA-II-funksjonalitet og 16 MB buffer trekker de desidert til seg oppmerksomhet i bransjen.

http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=8375 :hmm:

Så prisforskjellen på 250 kr kan rettferdiggjøres i form av bedre oppetid og stabilitet ??

For kunder som prioriterer det, så kan det være verdt pengene, ja. Og som sagt, Maxline III er ikke SATA2-kompatibel. Det går frem av alle spec's som ligger ute. Artikkelen du linket til kom lenge før diskene kom, og jeg vil si den baserte seg på en del spekulasjoner. Det som er riktig, er at disken har 16 MB cache og NCQ-støtte. Men altså ikke SATA2-støtte.

Lenke til kommentar
Ytelsen på disse diskene ligger faktisk ganske nært opp mot WD Raptor, takket være de 16 MB cache.

Hvor har du dette fra? Link til noen test som viser dette?

WD Raptor er slett ikke den raskeste disken på markedet. Du har glemt alle SCSI-diskene.

Og dette har vi diskutert før... Tester blant annet på www.storagereview.com viser at Raptor-ytelsen er fullt på høyde med selv 15K SCSI i enbruker-miljø.

Lenke til kommentar
Takk for info, må kjøpe meg en av de diskene, men ser jo ut som de har temmelig like specs.. ;)

Har selv Diamondmax 10 300 GB disken, og jeg er meget fornøyd med denne. Hadde problemer med den, men det viste seg å være barnesykdommer. Fikk den aller første modellen da jeg kjøpte den. Men da jeg byttet den i en ny i vinter, var alle problemene borte. Nå fungerer alt som det skal.

Lenke til kommentar
Ytelsen på disse diskene ligger faktisk ganske nært opp mot WD Raptor, takket være de 16 MB cache.

Hvor har du dette fra? Link til noen test som viser dette?

Spør, og du får svar.

Denne testen viser poenget mitt.

Edit: I denne testen ser det ut som det er 74 GB versjonen av WD Raptor Maxtor-disken blir testet opp mot.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Jeg sa aldri at den disken var raskere enn WD Raptor, men resultatene viser jo at Maxtor-disken gjør det ganske bra, og ytelsen er ikke langt unna WD Raptor. Du kan ikke være uenig i det. Og hvis du ser på hva grafene sier, så vil du sikkert se det samme. Raptor-disken er raskere, men Diamondmax 10 ligger ikke langt bak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...