Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ethernet over strømnettet - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen her på forumet som har prøvd det? Hadde passet fint for meg som transportveg for et AP i et annet hus enn hovedhuset.

Rekkevidden er ikke særlig stor, tror du kan stort sett glemme og få det til mellom to hus, de må uansett være på samme måler.

Har brukt noen slike og de funger strålende mellom etasjer o.l men har jeg prøvd dem på lengre strekk så får de ikke kontakt med hverandre.

Lenke til kommentar

Husene er knyttet på samme måler/nett med stooor tjokk kabel mellom hus a og b. :!:

Ikke så veldig langt heller (hovedhus -> anneks). Kanskje 15-20 meter selve strekket.

Koster jo ikke all verden. Kanskje jeg tar tjangsen på å prøve, kan alltids bruke de inne i hovedhuset.

Lenke til kommentar

Mja, det går vel greit å strekke TP over. Men det er jo jævli stygt da :!: Kan jo alltids grave til sommern. Not. :!:

Ille nok med den stygge strømkabelen som går mellom husene, uten en ekstrakabel over huet i tillegg. Og TP-en bør vel ligge et stykke unna strømkabelen slik at de ikke svaier sammen i vinden - tbbzzzzt....= :innocent: ?

Derfor tenkte jeg at dette muligens kunne være noe - og litt mer stabilt (og raskere) en trådløst.

Trådløst er forsket litt på, og jeg har konkludert at jeg ikke kommer utenom ekstra antenne selv om det er kort lengde. Hovedsakelig grunnet betong og mur som svekker signalene ganske mye.

Dermed må jeg kjøpe ekstern antenne, antennekabel og et AP til annekset. Koster jo litt grunker det, sikkert et par tusen i alle fall pluss arbeid med strekking av ant.kabel og montering av antenne.

WAF-faktoren er ganske høy i huset også, så det kommer ikke på tale med ting som sees så det må gjøres diskret og ordentlig i tillegg :hrm:

M.a.o. hadde en liten boks sammen med bredbåndsmodemet (som er WAF-akseptert pr. nå)

kunne vært helt kult dersom det hadde sørget for forbindelse med annekset. Det hadde hu sikkert ikke lagt merke til engang.

Og så i tillegg digger jeg gizmo's jeg ikke har prøvd før, selvfølgelig. :D

Endret av steveak
Lenke til kommentar

Får fingrene i et lignende produkt fra Jensen lit ut i uka nå. Gleder meg til å teste hvor langt jeg kan strekke meg før jeg mister kontakt, og om det er noe stabilt. Ser no ut som om han som har lagt igjen komentar på SMC sin på komplett var fornøyd iallefall, men det var jo bare mellom to etasjer. Tenker selv på en "ekstremtest" mellom huset mitt og naboen.

Lenke til kommentar
Får fingrene i et lignende produkt fra Jensen lit ut i uka nå. Gleder meg til å teste hvor langt jeg kan strekke meg før jeg mister kontakt, og om det er noe stabilt. Ser no ut som om han som har lagt igjen komentar på SMC sin på komplett var fornøyd iallefall, men det var jo bare mellom to etasjer. Tenker selv på en "ekstremtest" mellom huset mitt og naboen.

Tror du det funker mellom ulike målestander da? Såvidt jeg har skjønt funker det ikke med mindre dere er tilknytta på en eller annen måte?

Ekstremtest? Vær no forsiktig da :!:

post-61-1112622842_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Mja, det går vel greit å strekke TP over. Men det er jo jævli stygt da  :!: Kan jo alltids grave til sommern. Not. :!:

Ille nok med den stygge strømkabelen som går mellom husene, uten en ekstrakabel over huet i tillegg. Og TP-en bør vel ligge et stykke unna strømkabelen slik at de ikke svaier sammen i vinden - tbbzzzzt....=  :innocent:  ?

Hvorfor "Not" ??? Er du lat? :thumbdown:

Hva slags kabel er det som går mellom husene nå da? Det blir ikke noe "tbbzzzzt" med mindre det er den gamle sorten luftstrekk med to eller tre uisolerte tråder... Om det er en isolert kabel, så går det vel an å stripse fast en TP-kabel i denne.(ikke sikkert det er helt lovlig, riktignok...)

Og en annen ting: hvis du ikke liker synet av strømkabelen kan du jo bare grave ned den sammen med TP-kabelen -to fluer i en smekk! :)

Lenke til kommentar
Mja, det går vel greit å strekke TP over. Men det er jo jævli stygt da  :!: Kan jo alltids grave til sommern. Not. :!:

Ille nok med den stygge strømkabelen som går mellom husene, uten en ekstrakabel over huet i tillegg. Og TP-en bør vel ligge et stykke unna strømkabelen slik at de ikke svaier sammen i vinden - tbbzzzzt....=  :innocent:  ?

Hvorfor "Not" ??? Er du lat? :thumbdown:

Hva slags kabel er det som går mellom husene nå da? Det blir ikke noe "tbbzzzzt" med mindre det er den gamle sorten luftstrekk med to eller tre uisolerte tråder... Om det er en isolert kabel, så går det vel an å stripse fast en TP-kabel i denne.(ikke sikkert det er helt lovlig, riktignok...)

Og en annen ting: hvis du ikke liker synet av strømkabelen kan du jo bare grave ned den sammen med TP-kabelen -to fluer i en smekk! :)

Når det gjelder graving: Ja, jeg er en latsabb. Grov ned parabolkabelen 50-60 meter for to år siden og det verker ennå i ryggen :D Skal aldri grave mer uten gravemaskin, løfte.

Forøvrig er huset/bygningene fra 50-tallet og den strømkabelen fra hus A til hus B ser skummelt gammel ut. Tvunnet sak ser det ut som, sikkert fra ørtenhundre og ti. Hvis den var isolert er den sikkert borte nå. Tar f... ikke tjangsen på om det funker, dessuten: Skulle det skje noe, blir sikkert ikke Vesta blid når de finner restene av TP-kabelen i brannruinene :no: hehe.

Blir fort to døde fluer det.

Mr. "No-Dig" Olsen ;)

Endret av steveak
Lenke til kommentar
Når det gjelder graving: Ja, jeg er en latsabb. Grov ned parabolkabelen 50-60 meter for to år siden og det verker ennå i ryggen  :D Skal aldri grave mer uten gravemaskin, løfte.

Forøvrig er huset/bygningene fra 50-tallet og den strømkabelen fra hus A til hus B ser skummelt gammel ut. Tvunnet sak ser det ut som, sikkert fra ørtenhundre og ti. Hvis den var isolert er den sikkert borte nå. Tar f... ikke tjangsen på om det funker, dessuten: Skulle det skje noe, blir sikkert ikke Vesta blid når de finner restene av TP-kabelen i brannruinene  :no: hehe.

Blir fort to døde fluer det.

Mr. "No-Dig" Olsen ;)

Hvis det er en flerlederkabel hvor isolasjonen er "borte" som du sier er det rart det ikke er blitt kortslutning allerede :hmm: Det høres egentlig ut som en veldig god ide å få lagt ny strømkabel også, i samme grøft som TP-kabelen. Man får leid både minigraver og transporthenger hos f.eks. Bautas, Byggesystemer eller tilsvarende -og du kommer til å synes det er morsomt.. "Big boys with big toys", vet du... :dribble:

Lenke til kommentar

Hvis strømtilførselskabelen til annekset ditt er i så dårlig stand som du sier ville jeg som Inge Rognmo her sier gravd ned ny kabel sammen med TP-kabel.

Koster ikke så mye det, kabel er ikke så dyrt, kjenner du en elektriker som kan ta koblingsjobben så blir det enda billigere å gjøre jobben :yes:

Lenke til kommentar
Hvis strømtilførselskabelen til annekset ditt er i så dårlig stand som du sier ville jeg som Inge Rognmo her sier gravd ned ny kabel sammen med TP-kabel.

Koster ikke så mye det, kabel er ikke så dyrt, kjenner du en elektriker som kan ta koblingsjobben så blir det enda billigere å gjøre jobben :yes:

Ja, dere har nesten overbevist meg nå. :!: Ledningen/inntaket er no gammelt dritt, det er sikkert. Ledningsnettet ellers er ok, ser det ut som (åpenbart skiftet i nyere tidsregning).

Driver å pusser det opp nå (til hjemmekontor), og var borte å så på tilkoblingen. Det er et mini-sikringsskap med tre sikringer. Ser ikke bra ut, rust og skit. Staselig kåk dog.

Får vel sjekke med el-mannen hva det vil koste. Sikkert tilkoblingen/sikringsskap som koster mest. Får se hva clasern har, trenger sikkert ikke et fullverdig skap til 10-12 lapper.

Hvis det ikke blir så gærnt, blir det vel ny kabel da. :thumbup:

Lenke til kommentar
Ja, dere har nesten overbevist meg nå. :!: Ledningen/inntaket er no gammelt dritt, det er sikkert. Ledningsnettet ellers er ok, ser det ut som (åpenbart skiftet i nyere tidsregning).

Driver å pusser det opp nå (til hjemmekontor), og var borte å så på tilkoblingen. Det er et mini-sikringsskap med tre sikringer. Ser ikke bra ut, rust og skit. Staselig kåk dog.

Får vel sjekke med el-mannen hva det vil koste. Sikkert tilkoblingen/sikringsskap som koster mest. Får se hva clasern har, trenger sikkert ikke et fullverdig skap til 10-12 lapper.

Hvis det ikke blir så gærnt, blir det vel ny kabel da.  :thumbup:

Hvis du gidder ( :hmm: ) å bruke spaden litt, og graver selv, og kjenner elektrikeren litt, så blir det ikke så mange lapper for det hele...

Det er sikkert UZ-automater (Skrusikring) du har i annekset, og da er det like greit å bytte det ut. Clas Ohlson el lignede har enkle fordelingsskap til 700-900 kr, helt OK til slike småfordelinger.

Anbefaler deg å snakke med en elektriker, slik at han kan gi deg en komplett oversikt over materiellet han trenger til jobben, så kan du handle det på egenhånd, du sparer MYE i forhold til å la det gå via en elektriker. Elhandel.no har med stor sannsynlighet alt du trenger, til en billig pris :yes:

Kjekt med hjemmekontor, lykke til :thumbup:

Endret av runel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...