Gå til innhold

Merkelig hdd problem

Anbefalte innlegg

Jeg har en maxtor 200 giga hdd og en maxtor 160 giga hdd. 160 giga hdd'en funker fint, der har jeg installert windows. Men hdd'en på 200 giga blir funnet i windows som en 30 giga disk :s. Den funket fint før, men etter å ha installert win xp home på nytt så er den pluttselig "skrumpet inn". Noen som vet hva dette merkelige problemet skyldes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja! Installer servicepack 1(minst) gjerne helst 2, og se hva som skjer.. :thumbup: Original Windows har ikke støtte for så store disker.. Nå var det vel litt rart at den registrerer den andre på 160 giga når jeg tenker meg om, for Xp støtter engentlig ikke mer enn 128 GB.. Det kan kanskje også skyldes feil jumper konfigurasjon på 200 GB hdd'en.

Lenke til kommentar
Ja! Installer servicepack 1(minst) gjerne helst 2, og se hva som skjer.. :thumbup: Original Windows har ikke støtte for så store disker.. Nå var det vel litt rart at den registrerer den andre på 160 giga når jeg tenker meg om, for Xp støtter engentlig ikke mer enn 128 GB.. Det kan kanskje også skyldes feil jumper konfigurasjon på 200 GB hdd'en.

Har installert service pack 2 og 1. Kanskje det er jumperne da.

Lenke til kommentar

Ja, sjekk jumperne på 200 gigaen.. Diskene pleier å ha en jumper setting hvor lagringskapasiteten blir drastisk mye lavere, men jeg har aldri skjønt hvorfor. Noen som forøvrig vet hvorfor de har en slik setting i det hele tatt?? :whistle:

Lenke til kommentar

Doffer: Det har ikke eg sett på moderne disker, at du bestemmer disk størrelsen vi en jumper?

Nei men bios kan ha problemer med å se store disker, om du har ett eldre system.

Men får å si det rett ut, har aldri opplevd det problemet med at windows ikke finner mine store disker. Sist eg satte opp en store disk kom den opp med en gang i windows Control panel - Administrative Tools - Computer Management.

Lenke til kommentar

Nei, jeg har heller aldri hatt noen problemer med å få opp diskene, men med helt nyinnstallert xp får du bare tilgang til de 128 første gigaene før du legger inn sp1/2.

Joda, det er mange nye disker (IDE vel å merke) som har en setting for lavere lagringskapasitet, og jeg er enig - det er bare tull å ha den settingen :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...