Gå til innhold

hjelp til å Installere vidalinux

Anbefalte innlegg

Hallo..

jeg har planer om å installere vidalinux i dag, men jeg trenger ders hjelp sånn at ikke noe går galt :blush:

Jeg har forløbig 2 hardisker og 2 partisjoner, den ene er backup med masse musikk osv, den andre har jeg windows på og masse fri diskplass. Det jeg har tenkt å gjøre er å installere linux på en ny partisjon som jeg opretter fra den backup disken som jeg har i alt 40gb ledig. Går dette greit eller? Hvordan tar jeg eventuelt 12gb fra den partisjonen til å lage en ny?

Jeg trenger hjelp til å få til dette, for jeg hadde begynt å grine hvis noe på backup disken hadde blitt slettet:p

Er det noen som har noen guider så jeg kan komme inn i linux partisjonering?

Hvodan får jeg sånn at når jeg starter maskinen så kan jeg velge mellom å gå i windows eller i linux?

Som dere ser er jeg veldig newbie i linux, men jeg har lyst til å lære :p

Så om dere kan hjelpe er jeg veldig takknemelig :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har to harddisker med en partisjon på hver av dem. På den ene har du installert Windows, på den andre har du diverse data. Stemmer det, eller har jeg misforstått?

Dersom du ikke har upartisjonert plass på noen av harddiskene dine, må du forminske en av partisjonene dine slik at du får det. På den upartisjonerte plassen kan du opprette partisjoner til GNU/Linux under installasjonen.

Å forminske en partisjon går stort sett bra, men det er ikke helt risikofritt. Hvis du har viktig data på partisjonen du skal forminske, bør du ta backup. For å forminske en partisjon kan du bruke Partition Magic.

Du bruker en bootloader til å velge hvilket OS som skal startes (GRUB er å foretrekke). Jeg kjenner ikke til Vidalinux, men jeg regner med at installasjonsprogrammet tar seg av det.

Lenke til kommentar

LessThanJake: det du snakker om nå er vel kanskje litt gresk for trådstarter. jeg regner med at han hverken vet eller kan noe særlig om Linux fra før.

Trådstarter. du trenger upartisjoner plass til å begynne med. ta å redusere størrelsen på en av dine ekisterende partisjoner. dette kan gjøres med f. eks Partition Magic. denne er veldig grei. når det er gjort så begynner du installeringen til Vidalinux. den gjør (etter hva jeg har skjønt) partisjoneringen automatisk slik som Red Hat, Fedora, Suse og Mandrake gjør. det jeg brukte å gjøre når jeg hadde Fedora vare å velge at den sletta alle Linux partisjoner på systemet selv om det ikke var noen der. dette har funka bra de gangene jeg har gjort det iallefall.

jeg er ikke 100% sikker på hvordan det er i Vidalinux som sagt. du får nesten bare prøve deg fram.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Jeg har tatt backup av alt på hardisken nå og gjort om 20gb til bruk for linux.. Alt greit til nå, men typisk så må det skje noe, hehe.

Jeg setter inni Vidalinux cd-en og det virker lett, men under instalasjonen har det nå klikket 2 ganger, og jeg har prøvd forskjellige måter å partisjonere det på og tatt på automatisk partisjonering, jeg har prøvd sjøl, men det klikker under instalasjonen uansett :(

Jeg vet ikke helt hva som går galt, men den ene gangen klikket det under installasjonen av KDE, og andre gangen klikket det helt i begynneslen når den instalerte kernel.

Her er mine partisjoner..

C: Windows

D: Backup

Og 20gb upartisjonert plass på harddisk nummer 2.

Linux har vært prøvd installert på den upartisjonerte plassen på D: nå to ganger, ja jeg formatere og stresset mellom vær gang for at den upartisjonerte plassen skulle være Fresh..

Endret av defzx
Lenke til kommentar

:D Leste på vidalinux forumet.. Det ser ut som jeg har fått en dårlig iso fil, eller brukt et dårlig brenne programm (Nero 6)

Jeg får samme feilmeldinga som en annen får og da anbefalte de han å laste ned på nytt å bruke et annet brenne programm, så jeg gjør det! Så vi får se i morgen folkens :p

Lenke til kommentar

Har du sjekket MD5-hash'en til CD-imaget? Hvis den er riktig, er det ingen grunn til å laste ned på nytt.

Hvis problemet ikke blir løst, får du vel prøve en annen distro (eksempelvis Ubuntu eller Mepis).

D: som du henviser til er forresten ikke en disk, men en partisjon. Så det er ingen upartisjonert plass på D: :)

Lenke til kommentar
Har du sjekket MD5-hash'en til CD-imaget? Hvis den er riktig, er det ingen grunn til å laste ned på nytt.

Hvis problemet ikke blir løst, får du vel prøve en annen distro (eksempelvis Ubuntu eller Mepis).

D: som du henviser til er forresten ikke en disk, men en partisjon. Så det er ingen upartisjonert plass på D: :)

Å hvordan skjekker jeg Md5-hash'en? Og hva er det?

Jeg er ikke dum heller, vet godt hva en harddisk er og hva er partisjon er, men kansje du har missforstått..

Lenke til kommentar

MD5-hash'ene til Vidalinux står på nedlastingssiden. Bruk f.eks WinMd5Sum til å sjekke MD5-hash'en til imaget du har lastet ned. Hvis du får samme hash som står på Vidalinux-siden, er det ikke noe galt med image-filen du har.

Jeg har overhodet ikke misforstått! Du sier at du har "20gb upartisjonert plass på D:". Det stemmer ikke, D: er data-partisjonen din.

Lenke til kommentar
MD5-hash'ene til Vidalinux står på nedlastingssiden. Bruk f.eks WinMd5Sum til å sjekke MD5-hash'en til imaget du har lastet ned. Hvis du får samme hash som står på Vidalinux-siden, er det ikke noe galt med image-filen du har.

Jeg har overhodet ikke misforstått! Du sier at du har "20gb upartisjonert plass på D:". Det stemmer ikke, D: er data-partisjonen din.

:blush:

Jeg brukte bare bitcomet til å skjekke Hash-en, den var bare 99.8% complete ;)

Ja en liten skrive leif der ja, men men

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...