Gå til innhold

Hvordan beregne luftstrøm inn og ut?


Spr0cket

Anbefalte innlegg

Kan hende dette er et dumt spørsmål, men jeg tenker på problemtstillingen rundt det å få overtrykk inni kabinettet. Skal sette opp et chieftec bravo fulltower, og dette har som kjent 5x92mm (inn) og 2x120mm (ut)

 

Spørsmålet er så enkelt som dette: for å beregne om det går mer luft inn eller ut av kabinettet, skal man bare legge sammen den oppgitte luftstrømm for hver av viftene? Og kan man regne med at produsentens oppgitte tall for luftstrøm stemmer noenlunde? Har hørt at airflow gjennom vifter er avhengig av mange faktorer og at den oppgitte luftstrømmen typisk er målt uten motstand (f.eks filter, hindringer i luftstrømmen som komponenter etc.)

 

Jeg har sett meg ut vifter fra silenx og med ovenfornevte sett med vifter vil dette gi 5x28 cfm inn og 2x40cfm ut (140/80). Dette skulle jo gi ganske god margin mht overtrykk, men det er jo oftest inn-vifter som møter motstand.

 

Så hvis det er noen av dere som kan mer om dette blir jeg glad for alle svar og synspunkter.

 

Og: Vil dette være tilstrekkelig airflow i et så stort kabinett? (140/80cfm)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ha mottrykket viftene jobber mot. Det vet du ikke. Ergo vanskelig å beregne.

 

Parallellkobler du vifter slik du tenker på, så plusser du bare på, ja. Den virkelige luftgjenomstrømningen er noe helt annet.

 

Du kan måle den. Viftens areal i meter2 * luftstrømmen i m/s så får du ut m3/s.

 

Rent praktisk, unødvendig å regne på. Du får overtrykk så lenge kabinettet ikke er helt åpent.

Lenke til kommentar

Hva tros om en airflow av denne størrelsesorden til et chieftec fulltower? viftene er valgt pga lavt støynivå. Er kanskje avhengig av mengde varmeavgivende utstyr, så jeg nevner i fleng:

 

4x7200 ata disker

2x10000 ata disker

6800 nu

p4 3 gHz prescott under xp120 på et ic7-g

inget er oc enda, men man vil jo ha litt margin på det oxo.

 

ed:typo

Endret av Spr0cket
Lenke til kommentar

http://overklokking.no/art.php?artikkelid=12604&side=1

 

Hm, jeg som har skrevet denne guiden men står i annen sitt navn. Uansett:

 

 

Teoretisk luftbehov for å få ønsket temperatur inni f.eks et tower :

 

Vi definerer :

 

V = Luftstrøm i kubikkmeter luft [m³/time]

 

P = Avgitt effekt inni tower [watt]

 

T1 = Omgivelsestemperatur [grader C]

 

T2 = Ønsket temperatur [ grader C]

 

2j.gif

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...