Gå til innhold

Top Gear - Alle sesonger (UK-sendetid) - Generell diskusjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hyperio: Det er jo slike Rangerovere Top Gear-teamet bruker til filming - og det henger et stort filmkamera på.

Jo, jeg fant vel det ut, men jeg brukte bare videoen til min fordel der. Pittelitt ironisk at en Range Rover blir slept av en X6.

 

X1, der har man en litt fetere tulleterrengbil.

Du mener vel ærlig talt ikke at X1 er fetere enn X6?

Lenke til kommentar

Jeg bor i en bratt bakke i Tromsø og kunne kanskje vært en utmerket kandidat for å kjøpe en tanks, men de tiltaler meg ikke i det hele tatt. Hvordan folk som da kjører i sørligere strøk eller som ikke engang har lappen kan være så fascinert av ubrukelige "offroadere" skjønner jeg ikke... Jeg har kjørt Tahoe, Suburban, Big Dooley, Excursion, Range Rover, Pajero, G-klasse, og enda større: Dyna 150 og MB Atego. Det er ingenting som er kult med at det er ubrukelig stort, og penisen ble ikke større.

 

Smak og behag antar jeg, men sliter med å forstå de som velger SUVs.

 

Min neste bil velger jeg med hodet og det blir nok 911 C4.

Endret av thklinge
Lenke til kommentar

Nei? Det er like god plass i ei stasjonsvogn (ofte bedre, spesielt med tanke på X6. Prøv baksetet på en ny Mazda 6, den er SVÆR!). De ser ut som stasjonsvogner på sylter og det ser absolutt aldri bra ut. De har store hjul med høy rullemotstand. Er generelt svære som gir høy luftmotstand. De veier ofte over 2 tonn, alt gir dårlig ytelse og svært høyt forbruk. I tillegg har de vanligvis knapt firehjulstrekk. Ofte bare basert på viskoseclutch og TC, ingen ordentlige sperrer. Uten et TC-system som klarer å holde igjen et av forhjulene så kan den fint stå å spinne på ett hjul som en gammel Subaru. For å prøve å være kul er det ofte svære hjul på den som gjør den enda mer ubrukelig i terrenget. Uansett spiller det liten trille fordi eierne bare daffer rundt på asfalt uansett.

 

Så fordel? Tja, kanskje en. Mor i familien får en falsk sikkerhetsfølelse når hun pløyer rundt med traktoren sin med barna baki. Marginalt bedre sikkerhet for noen i bilen (men stakkars de som sitter bakerst i en 7-seter når traileren bak ikke klarer å stoppe...) mens alle andre trafikanter får enda en 2,5 tonns tanks å stri med.

Lenke til kommentar
Nei? Det er like god plass i ei stasjonsvogn (ofte bedre, spesielt med tanke på X6.

For det første. Det er greit at du har dine meninger om SUV. Går ut i fra at du kjører rundt i en annen bilklasse og er fornøyd med den. Fint for deg. SUV er uansett hva man synes en bilklasse som stadig vekk blir mer og mer populær. Før var det også slik at et fåtall merker hadde en modell i sitt program, nå har ”alle” det for å være konkurransedyktige. Det er rett og slett en stor etterspørsel etter biltypen nettopp fordi mange folk vil ha en slik type bil. Det er således ingen grunn til å sette spørsmålstegn ved om en SUV har noen nytte eller dekker noen behov. Du kjører den bilen du liker, andre ønsker f. eks. en SUV. Alle blir fornøyd. Der kunne jeg egentlig stoppet, men noe sier meg at det ikke vil stoppe der.

 

Like god plass i ei stasjonsvogn sier du? Ja, ofte, men det finnes små stasjonsvogner også. Og det finnes små SUVer. Og store stasjonsvogner og store SUVer. Ikke noe pluss eller minus for stasjonsvogn/SUV i denne runden.

Prøv baksetet på en ny Mazda 6, den er SVÆR!).

Det er god plass der ja, men ikke større enn en annen stasjonsvogn i samme klasse. Og det er også god plass i de fleste SUVer. Prøv baksetet i en Audi Q7 f. eks. Der er det ikke noe å si på plassen. Det er det egentlig heller ikke i en Toyota Rav- 4. f. eks. Stasjonsvogn/SUV: fremdeles likt.

De ser ut som stasjonsvogner på sylter og det ser absolutt aldri bra ut. De har store hjul med høy rullemotstand. Er generelt svære som gir høy luftmotstand.

Design er oftest en smakssak, men jeg vet om mange som synes SUVer ser bra ut. Høy rullemotstand = bedre grep.

De veier ofte over 2 tonn, alt gir dårlig ytelse og svært høyt forbruk. I tillegg har de vanligvis knapt firehjulstrekk. Ofte bare basert på viskoseclutch og TC, ingen ordentlige sperrer. Uten et TC-system som klarer å holde igjen et av forhjulene så kan den fint stå å spinne på ett hjul som en gammel Subaru. For å prøve å være kul er det ofte svære hjul på den som gjør den enda mer ubrukelig i terrenget. Uansett spiller det liten trille fordi eierne bare daffer rundt på asfalt uansett.

Ja, de veier mer, men så kan de trekke mer f. eks. Høyt forbruk er aldri ønskelig, men det er en naturlig konsekvens av biltypen og dens egenskaper. En buss bruker også vannvittig med drivstoff, er jævlig tung og lite aerodynamisk, men kan frakte 50 mennesker. En SUV er tyngre, mindre aerodynamisk, og bruker generelt mer drivstoff, men kan trekke mer og frakter deg og ditt lenger. Når det gjelder firehjulsdriftssystem så har det jo en naturlig forklaring. Du kan så klart få SUVer eller egentlig gode, gamle terrengbiler, med mekanisk firehjulsdriftssystem som drar deg over alt, men da ofrer man som regel veiegenskaper og plusser på forbruk som du nevner. Og det er jo der alle kjører mest, selv Hilux-eiere. De har dog funnet ut at de kan leve med det siden de trenger en bil som er bra i terrenget når det er der det skal kjøres. SUV-eiere tenker at de kan leve med dårligere terrengegenskaper når det jo er på veien de kjører mest. Men likevel ønsker de en bil som faktisk kan kjøre på en del dårlige veier der ei vanlig stasjonsvogn måtte gitt opp. Dette kan være snakk om en 2 km. lang hyttevei. Og tro meg, det er mange som ikke ønsker å gå den veien. Noen få cm. høyere bakkeklaring gjør faktisk underverker. Noen dyrere SUVer har også genialiteten i seg selv, luftfjæring.

 

Du nevner kul, det er jo hundre forskjellige meninger om hva som faktisk er kult så det er udefinerbart. Jeg personlig synes ikke det er kult med alt for store hjul. Jeg snakker om SUVen i seg selv. Den kan man få med både små og store hjul alt etter som. At noen eiere velger å sette på hjul som gjør bilen både ”ukul” og dårlig i terrenget blir jo opp til dem.

Så fordel? Tja, kanskje en. Mor i familien får en falsk sikkerhetsfølelse når hun pløyer rundt med traktoren sin med barna baki. Marginalt bedre sikkerhet for noen i bilen (men stakkars de som sitter bakerst i en 7-seter når traileren bak ikke klarer å stoppe...) mens alle andre trafikanter får enda en 2,5 tonns tanks å stri med.

Mor i familien får jo en ekte sikkerhetsfølelse. At hun kanskje blir overivrig og kjører fortere eller lignende skyldes jo henne selv, ikke bilen. For selve bilen er tryggere. De som sitter bakerst i en 7-seter kan befinne seg i en Opel Zafira, VW Touran og mange lignende biler. Nye Mercedes Benz E-klasse stasjonsvogn kommer jo til og med med ei bakoverlent tredje seterad. Lykketil med de barna når traileren din ikke klarer å stoppe. Det vil dessverre alltid finnes dårlige sjåfører, men en SUV er uansett en trygg bil.

 

I det hele tatt handler SUV/ikke SUV om smak og behag, behov og preferanser. Du feiler i at du prøver å fremstille en SUV som en poengløs bil. Jeg kunne sagt at en Mercedes Benz SL er en håpløst idiotisk bil med unødvendig stor motor, livsfarlig kjapp, miljøfarlig høyt utslipp, kun to seter og elendig bagasjeplass. Og hva faen er meningen med en cabriolet? Det fører bare med seg dårligere bagasjeplass, høyere vekt og en mindre stiv bil. For ikke å si kulde og støy. Men alle disse kriteriene trenger ikke bilen å oppfylle siden den ikke er laget for det.

 

Dette er 2010. Vi har frihet og alle mulige slags biler. La folk kjøre hva de vil. Det finnes noe for alt og alle.

Lenke til kommentar

Jeg kan si meg enig der Hyperio. Kjører rundt i en Touareg for tiden og kunne ikke vært mer fornøyd med å bruke en SUV kontra en stasjonsvogn. Suveren fremkommelighet, firehjulstrekk, og spesielt det du nevner med rullemotstand stemmer veldig. Merker at, på tross av vekta, at veigrepet er overraskende bra. Det handler om bruksområder og prioriteringer, ikke at noe er bedre enn det andre.

Lenke til kommentar
Jeg kan si meg enig der Hyperio. Kjører rundt i en Touareg for tiden og kunne ikke vært mer fornøyd med å bruke en SUV kontra en stasjonsvogn. Suveren fremkommelighet, firehjulstrekk, og spesielt det du nevner med rullemotstand stemmer veldig. Merker at, på tross av vekta, at veigrepet er overraskende bra. Det handler om bruksområder og prioriteringer, ikke at noe er bedre enn det andre.

:p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...