Gå til innhold

Hjelp , bringe tilbake data etter formatering.

Anbefalte innlegg

Krisen var et faktum.

Jeg og en kompis hadde fjernet et tonn spyware fra husets PC.

Metoden brukt var sikkerhetskopiering av vitale data med påfølgende formatering.

Tross runden med sikkerhetskopiering påstår en av husets medlemmer at det mangler noen vesentlige ting på Pc'n....(etter format)

Dvs , en diplomoppgave og en masse bryllupsinvitasjoner... :no::no:

For å berge hans liv og mitt eget :ermm: . så håper jeg at det finnes noen programmer som kanskje kan bistå oss med å hente fram data...

Måten vi formaterte på var å slette partisjon i WinXP installasjonen , for så å opprette en ny.

Spørsmålet jeg stiller dere på www.hardware.no er:

Bør jeg pakke sekken , ordne ny identitet , si farvel og hadet , og la afghanistan ønske meg velkommen som ny statsborger , eller finnes det håp?

Takker for evnt. innspill som kan sørge for at disse dokumentene kommer til rette.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har innstalert Windows på den?

Gjør som følger:

Sett HDen i en anna maskin(ikke skriv/innstaler noe på HDen)

Til mer du innstalere på HDen til større er muligheten for at filene du trenger blir overskrevet.

Last ned www.getdataback.com

Lagre det du skal ha ut på en anna HD !!VIKTIG!!

Endret av taz
Lenke til kommentar
Dette er vel en ulempe ikke sant? :ermm:

Er nok det ja...

Du kan jo håpe at filene ikke er overskrevet men personlig erfaring med samme problemet sier at det ser veldig svart ut ja..Men prøv om du finner di..

Finner du ingenting så er det vel bare IBAS som kan hjelpe deg..og det er ikke så veldig billig har jeg hørt..

Finnes også andre program som finner "lost" data så prøv dem og vist get data back ikke finner noe..

Lenke til kommentar
Tror du bør stikke innom ARK og skaffe deg Berlitz lommeguide i Afghansk 

*Sukk* ser ut som det blir løsningen det ja...

Man prøver liksom å hjelpe folk , men ender med at folk pælmer stein og roper ukoselige ord når man runder hushjørnene.

Fra nå av skal jeg -aldri- hjelpe noen som har problemer med PC'en.

1.Det er kjedelig.

2.Dårlig betalt

3.Risikoen for situasjonen jeg havnet i! :nei:

Lenke til kommentar
Dette er vel en ulempe ikke sant? :ermm:

Er nok det ja...

Du kan jo håpe at filene ikke er overskrevet men personlig erfaring med samme problemet sier at det ser veldig svart ut ja..Men prøv om du finner di..

Finner du ingenting så er det vel bare IBAS som kan hjelpe deg..og det er ikke så veldig billig har jeg hørt..

Finnes også andre program som finner "lost" data så prøv dem og vist get data back ikke finner noe..

lurer på hva slags programmer og redskaper IBAS bruker? :hmm:

Lenke til kommentar

Har vært i samme situasjon, men da var det diverse feriebilder og konfirmasjonsbilder o.l. som ble borte. Disken var formatert og repartisjonert, XP installert på nytt, samt at en del programmer var lagt inn. Prøvde GetDataBack, men jeg fant ingenting med det. Så prøvde jeg et lite program som het iRecover:

http://www.diydatarecovery.nl

Med det programmet fant jeg filtabellen til den forrige installasjonen, og jeg klarte å få tilbake ca 85% av det som var antatt borte. Resten av filene ble korrupte da jeg gjenopprettet fordi de var overskrevet med nye data. Men jeg ble da iallfall tilgitt av svogern som var godt fornøyd med 85%...

Er en klar ulempe at maskinen har vært i bruk i to uker før du prøver å gjenopprette, da det er større sjanse for at data er overskrevet. Men ikke gi opp før du har forsøkt. Tekstdokumenter tar ikke stor plass, så du skal være maks uheldig om akkurat de sektorene der de lå er overskrevet.

Lykke til iallfall!

John D

Lenke til kommentar

Heisann.. Bruker denne tråden jeg, fremfor å lage en ny.

Hadde samme problem, og lastet ned og installerte iRecover.

Fant masse filer og begynte gjennopprettingen. Men når alt var ferdig, og jeg sjekker det jeg har gjennopprettet, så finner jeg jo bare masse filer med ubrukelige filnavn som jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med.

Som feks "l!m#n)q+.t'u" og "%p2%''%.+%c"

Hva gjør jeg med disse?

Lenke til kommentar
Heisann.. Bruker denne tråden jeg, fremfor å lage en ny.

Hadde samme problem, og lastet ned og installerte iRecover.

Fant masse filer og begynte gjennopprettingen. Men når alt var ferdig, og jeg sjekker det jeg har gjennopprettet, så finner jeg jo bare masse filer med ubrukelige filnavn som jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med.

Hva gjør jeg med disse?

Ingen? :cry:

Lenke til kommentar

Jeg brukte

File scavenger til en nesten tilsvarende problemstilling. Det er litt billigere enn getdataback (hvis man er av sorten som kjøper lisenser), omtrent like mye som en afghansk lommeparlør. Fikk tilbake 80 % av filene. Last ned demo for å se hvilke av filene du kan finne tilbake først.

OG: lagre de gjenopprettede filene på en annen harddisk el diskett.

:thumbup:

Lenke til kommentar
Men når alt var ferdig, og jeg sjekker det jeg har gjennopprettet, så finner jeg jo bare masse filer med ubrukelige filnavn som jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med.

Hva gjør jeg med disse?

Tja, tror ikke du får gjort stort med de, dessverre. Men da lurer jeg på hvordan du fikk frem disse filene? iRecover lager jo først en liste over alle filoppføringer den finner på disken. Da jeg skulle gjenopprette fra min disk så gikk jeg gjennom denne lista over filoppføringer og valgte ut de filene som jeg hadde "mistet". De fikk samme filnavnet som de hadde i utgangspunktet da de ble gjenopprettet, men mappene de lå i var bare en masse vilkårlige tall.

I lista over filoppføringer så finner man ofte en haug med oppføringer av den typen du beskrev med masse uforståelige tegn. Kan det være at du har prøvd å gjenopprette ALLE oppføringene etter at iRecover scannet disken? Det er som regel lite hensiktsmessig å gjenopprette filer som du ikke kjenner igjen filnavnet eller filtypen på. Gjenoppretting av disse filene kan også gå bra, men det er jo nesten klin umulig å finne ut av hva slags filer det har vært i utgangspunktet. Så selv gidder jeg ikke gjenopprette oppføringer med ukjent filtype og navn.

Hvis absolutt alt du gjenopprettet ble slik du beskrev, til tross for at du hadde merket av for logiske og forståelige filnavn etter diskscanningen så vet jeg ikke hva som har skjedd. Men de filene du fikk frem er iallfall nesten garantert ubrukelige. :cry:

John D

Lenke til kommentar
Men når alt var ferdig, og jeg sjekker det jeg har gjennopprettet, så finner jeg jo bare masse filer med ubrukelige filnavn som jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med.

Hva gjør jeg med disse?

Tja, tror ikke du får gjort stort med de, dessverre. Men da lurer jeg på hvordan du fikk frem disse filene? iRecover lager jo først en liste over alle filoppføringer den finner på disken. Da jeg skulle gjenopprette fra min disk så gikk jeg gjennom denne lista over filoppføringer og valgte ut de filene som jeg hadde "mistet". De fikk samme filnavnet som de hadde i utgangspunktet da de ble gjenopprettet, men mappene de lå i var bare en masse vilkårlige tall.

I lista over filoppføringer så finner man ofte en haug med oppføringer av den typen du beskrev med masse uforståelige tegn. Kan det være at du har prøvd å gjenopprette ALLE oppføringene etter at iRecover scannet disken? Det er som regel lite hensiktsmessig å gjenopprette filer som du ikke kjenner igjen filnavnet eller filtypen på. Gjenoppretting av disse filene kan også gå bra, men det er jo nesten klin umulig å finne ut av hva slags filer det har vært i utgangspunktet. Så selv gidder jeg ikke gjenopprette oppføringer med ukjent filtype og navn.

Hvis absolutt alt du gjenopprettet ble slik du beskrev, til tross for at du hadde merket av for logiske og forståelige filnavn etter diskscanningen så vet jeg ikke hva som har skjedd. Men de filene du fikk frem er iallfall nesten garantert ubrukelige. :cry:

John D

Jaja.. Sånn kan det gå..

Nå ligger det gjennopprettede i en mappe uten tilgang. ( http://forum.amotor.no/index.php?showtopic=403246 )

Men med PC Inspector (Convar) fant den en del filer. Da med riktig filtype osv.

Men uansett, får jeg ikke fikset meg tilgang til den mappa. Så er alt lost uansett :cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...