Gå til innhold

windows xp pro spørmål?

Anbefalte innlegg

ok jeg går rett på sak ;)

har nå tenkt til å formatere pc en(gidder ikke å skrive grunn men skal i hvertfall formatere) men det jeg lurer på er: har nå windows xp home og er egentlig fornøyd med. men så har muttern kjøpt seg ny pc(dell) og da fikk hun med xp pro(sp2)

og da tenkte jeg å kanskje instalere denne på pc en min også(xp pro kan jo instaleres på flere pc er??) men nok om det. det jeg lurer på er.

1)

går det og instalere denne på min pc. tenker da på at den xp pro en er bunnet til den dell pc en. og det er på den cd key en står på.+ at jeg måtte aktivere windows innen 30 dager på mutterns pc (trodde man slapp det på xp pro jeg?)

2) mener å huske at en kompis av meg la inn xp som fulgte med en dell pc og at det da fulgte med masse dell ting(reklame og div dell programm) kan dette stemme

håper det er noen som kan svare på sprørmålene mine der ute ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Også XP pro trenger en lisens per maskin. Unntak er bedriftslisenser hvor bedriften kan installere med sammelisensnummer på et gitt antall maskiner.

2) OEM-utgaver, typisk levert på hjemme-PC-ordning (bruttolønnsfradrag), er gjerne tilpasset den hardwaren de skal installeres på. Disse kan inneholde spesielle oppsett mot den maskinen de skal installeres på. Normalt kan lisensen ikke flyttes til annen maskin selv om den opprinnelige skrotes.

Konklusjon: Dell-utgaven inneholder sikkert Dell-spesifike ting. Her må Dell-eiere kunne bekrefte. Du kan ikke installere din mors lisens på din maskin (brudd på lisensavtalen mot MS).

Lenke til kommentar

Jeg har en dell- win xp cd som fulgte med en bærbar dell.

Jeg prøvde å installere denne cden på min stasjonære pc for gøy ,

install gikk fint , pcen startet opp med sort xp loading screen, og der stoppet den.

Kun for dell hardware sto det.

Endret av War
Lenke til kommentar
2) mener å huske at en kompis av meg la inn xp som fulgte med en dell pc og at det da fulgte med masse dell ting(reklame og div dell programm) kan dette stemme
Vet ikke om det gjelder Dell, men det gjelder i alle fall Packard Bell. Der har f.eks. Internet Explorer Packard Bell reklame oppe der man søker og der "knappene" er. Det er teit. :thumbdown:
Lenke til kommentar

ok takker for svara men lurer på en annen ting:

1) nå så har jeg 2 disker. 1: c diske(windows og programmer(word, fraps osv)

": d disk (spill, filmer og div lagring)

men har hørt at man burde ha en egen disk til windows som man kun har windows xp på og ikke noe annet og at den disken skal være så liten som mulig. og at disken skal ha så få bokstaver i navnet(eks "xp") spørsmålet er da: hvor stor tror dere denne disken burde være( har hørt at 6gb skulle holde men spør likevell)??

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...